Mircea Turdean, Director General Farmec: Întotdeauna am creat oportunități din amenințările din piață

În ciuda provocărilor și a schimbărilor din comportamentul de consum, 2021 va fi un încă un an în care Farmec păstrează trendul ascendent. Dacă în 2020, dezinfectanții au fost asul din mânecă cu care producătorul și-a dublat profitul, anul acesta pariul este pe un mix de factori, inovația fiind cel mai important dintre ei. „Produsele noi și modernizate pot aduce 20% din cifra de vânzări anuală și chiar pot depăși acest procentaj”, spune Mircea Turdean, Director General Farmec.

Pentru primele șase luni ați anunțat o creștere ușoară a cifrei de afaceri față de S1 din 2020. Concret, despre ce rezultate vorbim?
Am încheiat primele șase luni cu o cifră de afaceri de 135 de milioane de lei. Nu am comunicat ritmul de creștere pentru că am fost ușor peste zero, însă această evoluție nu reprezintă o contraperformanță, dimpotrivă. Anul trecut a fost unul cu totul și cu totul special, în sensul în care am avut o performanță foarte bună. Am bifat un plus de 10% la nivel de vânzări și am dublat profitul. În 2020 am pariat pe dezinfectanți și cu această categorie nouă am acoperit scăderile înregistrate pe cosmetice și chiar am pus în plus. Dacă mă raportez la primele 8 luni, suntem pe zero față de anul trecut, însă dezinfectanții s-au prăbușit și cifrele câștigate anul trecut cu dezinfectanții a trebuit să le recuperăm cu produsele noastre tradiționale. Și am reușit să atingem un plus de 11% pe cosmetice, un avans de 13% pe produse de curățenie, iar pe produse solare am vândut de 20 de milioane de lei, în contextul în care anul trecut vânzările au fost aproape de zero. Mircea Turdean, Director General Farmec: Întotdeauna am creat oportunități din amenințările din piață

Ce schimbări ați remarcat la nivel de comportament de cumpărare? Putem vorbi despre o revenire la normal?
Anul acesta consumatorii și-au reluat obiceiurile de consum. Inclusiv pe segmentul de cosmetice decorative vânzările sunt bune și se vede un trend ascendent față de anul trecut. Cosmeticele sunt și ele în continuă creștere, deci putem vorbi despre o revenire la normal, pe fondul ridicării restricțiilor. Interesant este că se păstrează avansul înregistrat de canalul de vânzare online. Noi am exploatat foarte bine acest canal și anul trecut vânzările au crescut cu 80%, iar anul acesta suntem cu câteva procente peste 2020, ceea ce este un rezultat incredibil. Ca urmare a evoluției extrem de favorabile a acestui canal am deschis anul trecut și al doilea punct de lucru, în București.

Cum arată bilanțul pentru online? Sunt diferențe majore dacă vorbim despre coșul de cumpărături?
În prima jumătate a anului am înregistrat 80 de mii de comenzi online, în valoare de peste 10 milioane de lei. Avem o creștere de 3-4% față de aceeași perioadă a anului trecut. Suntem în graficul nostru de estimări pentru că o creștere față de anul trecut înseamnă un progres remarcabil. În plus, de două luni am intrat pe Amazon, în Italia, Franța, Germania și Anglia. În primele luni listarea nu va avea un impact foarte mare, însă la sfârșitul anului această decizie va genera niște rezultate bune. Recent am lansat și noul site farmec.ro, un site interactiv și user friendly care are și o aplicație pentru mobil, așa că 2021 este anul investițiilor în online, urmând ca roadele să le culegem începând cu 2022.

Ce se întâmplă cu divizia de retail? Anul trecut ați pus frână expansiunii.
Am pus frână pentru că vorbim despre opt luni în care mall-urile au fost închise și odată cu ele au fost închise și magazinele noastre. Din 30 de unități comerciale au fost funcționale doar cele patru unități stradale și acolo traficul a fost redus. Nu putem discuta de cifre pe acest canal de vânzare. Am ținut în viață acest canal anul trecut și obiectivul este să creștem la nivel de performanță. Față de 2019 avem patru magazine în plus și din 2022 reluăm expansiunea. Chiar dacă anul acesta noi nu am investit în expansiune, avem trei unități deschise în franciză, două în Cipru și una în Baia Mare. Și vrem să menținem această tendință și anul viitor. Ne dorim atât magazine proprii, cât și magazine de tip franciză.

Câte magazine operați pe piețele externe și ce target v-ați setat la nivel de vânzări pentru magazinele de brand?
Noi am pus pe picioare sistemul de franciză pentru străinătate în 2020. Pe lângă unitățile din Cipru mai funcționează magazine Gerovital în Spania, Italia și Grecia, însă ele nu sunt pe proiectul de franciză Gerovital. Vom încerca să le transformăm în franciză, însă pentru partenerii noștri înseamnă un cost suplimentar, investiția pentru un astfel de magazin ridicându-se la 50.000 de euro. Deci cumva ar fi de dorit să venim cu francize noi.
Cât despre targetul de vânzări setat, acum doi ani magazinele proprii generau 10% din cifra de afaceri și acum ponderea a scăzut considerabil. Procentul este mult mai mic, cred că sunt acum la jumătate din procentul acesta și este normal. Obiectivul numărul 1 este să ajungem la 10% din vânzările totale cu rețeaua de magazine, apoi pentru următorii ani vrem să ajungem la 20-30%. Magazinele proprii sunt foarte profitabile și foarte eficiente pentru că sunt un canal de comunicare foarte bună cu consumatorul și aduc foarte multă notorietate.

Anul acesta ați lansat mai multe noutăți. Cât de mult ajută ritmul alert de reînnoire a portofoliului în generarea unor rezultate pozitive?
Acest update continuu al portofoliului face parte din politica noastră de companie. Produsele noi și modernizate pot aduce 20% din cifra de vânzări anuală și chiar pot depăși acest procent. În acest moment avem 600-700 de produse în portofoliu și aici nu sunt incluse mostrele sau pachetele. Însă pe lângă oportunitățile care vin cu un portofoliu atât de extins vin și provocări. Acum faza de aprovizionare pentru materia primă se face pe 3-6 luni pentru că termenele de livrare s-au dublat. Pentru ambalaje noi aveam parteneri din China, iar discuțiile sunt de 5-6 luni, în contextul în care comenzile erau trimestriale.

Ați anunțat investiții duble pentru anul acesta. Ce proiecte ați finalizat și ce a rămas pe listă pentru finalul de an?

Interviul complet poate fi citit aici

Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Albert Davidoglu, CEO Macromex: În ultimii trei ani companiile active în România și-au luat centura neagră la creat planuri de contingență
Albert Davidoglu, CEO Macromex: În ultimii trei ani companiile active în România și-au luat centura neagră la creat planuri de contingență
Chiar dacă 2023 se prefigurează a fi un an bun, cu un obiectiv de creștere de 15% la nivelul cifrei de afaceri, Macromex pune în balanță...
Ionuț Ardeleanu, CEO Auchan: Creșterea în retail este garantată dacă există o strategie bună
Ionuț Ardeleanu, CEO Auchan: Creșterea în retail este garantată dacă există o strategie bună
După cinci ani de transformare și regândire a businessului, Auchan România pariază pentru acest an pe trei proiecte strategice – intrarea pe...
Andrei Popescu, Freshful: În ciuda provocărilor, ținta pentru 2023 este dublarea businessului
Andrei Popescu, Freshful: În ciuda provocărilor, ținta pentru 2023 este dublarea businessului
Cu 73.000 de mii de clienți unici la finalul lui 2022, Freshful pariază în continuare pe cartea creșterii, miza pentru anul acesta fiind una...