Vara magazinului | Progresiv
Pentru magazinele alimentare, sezonul estival este unul al modificarilor de ritm si al grijilor incinse. Vara presupune multa prezenta de spirit din partea sefilor de magazin, dar si a vanzatorilor care trebuie sa fie extrem de atenti la detaliile care tin de prospetimea si calitatea produselor. De la ajustarile privind sortimentatia, pana la asigurarea conditiilor propice de pastrare a produselor si la mentinerea temperaturii adecvate in magazin, eforturile retailerilor se amplifica, ba chiar se complica, am putea spune. Cand termometrele o iau razna masurand temperaturile din exterior, confortul spatiului interior al magazinului trebuie sa ramana pentru consumatori o garantie ca produsele sunt proaspete si ca atmosfera ramane una primitoare si placuta pe tot parcursul mersului la cumparaturi.
Sortimentatia de sezon. Cea mai importanta preocupare este alegerea sortimentatiei pe timpul verii. Produsele care stau la baza prepararii de mancaruri usoare, precum si stocurile de apa, bauturi racoritoare, inghetata, legume si fructe raman prioritatea numarul unu a retailerilor, in conditiile in care lupta cu temperaturile devine uneori destul de greu de gestionat. Pe de alta parte, piata de legume si fructe este un concurent major in aceasta perioada, astfel incat simpla aprovizionare a magazinului cu produse proaspete nu mai este suficienta. Oferta pietelor trebuie contracarata atat prin marfa proaspata si de foarte buna calitate, cat si prin promotii si sugestii de consum, care sa ii convinga pe consumatori sa apeleze la rafturile magazinului. Faptul ca sub acoperisul unui singur magazin se pot gasi toate ingredientele pentru o masa sau pentru toate mesele si gustarile zilei trebuie subliniat acum drept avantajul competitiv de care se bucura in mod real si, de altfel, constant orice astfel de spatiu de vanzare. Asortarea inspirata a sortimentatiei in functie de sezon, dar si de nevoile consumatorilor si de ratiunile magazinului si ale furnizorilor lui reprezinta elementul-cheie care trebuie sa marcheze sezonul estival.
Diversitatea de produse. Pana la urma, alegerea unei sortimentatii bogate vine in sprijinul asigurarii diversitatii de care orice magazin trebuie sa dispuna. Vara e bogata in sine, asa ca nu se pune problema sa duceti lipsa de imaginatie in crearea unei oferte care sa mai scoata magazinul din rutina si care, mai ales, sa vina in intampinarea asteptarilor consumatorilor. Cea mai buna sursa de inspiratie este viata insasi. Vara inseamna hrana frugala, vacanta, iesiri la iarba verde, seri prelungite cu prietenii, in gradina sau in aer liber. Incercati sa conectati toate aceste caracteristici ale sezonului cu oferte concrete pe care clientii magazinului dumneavoastra sa le regaseasca la raft. Creati o propunere constanta de meniuri de vara: retete de salate, mancaruri usoare din paste, orez sau legume, precum si retete de sucuri proaspete din fructe de sezon sau de cocktailuri si shake-uri ce pot fi preparate din produse pe care le vindeti in magazin. Pentru iesirile la picnic pregatiti pachete speciale, care sa asocieze carnea pentru gratar cu berea si sucurile, oferindu-le clientilor reduceri sau promotii care sa le stimuleze decizia de achizitie. Pentru serile in aer liber, aduceti-le in atentie produsele pentru indepartarea insectelor, dar si ofertele speciale pentru momente pe care sa le petreaca impreuna cu familia sau prietenii: asociati vinuri cu paste si branzeturi, bere cu mici, carnaciori sau frigarui, placinte care se pregatesc rapid, combinatii de seminte, alune si maxi-mix sau amestecuri de fructe si inghetate, care pot reprezenta solutii inspirate pentru orice gazda buna. Consumatorii vor fi incantati sa gaseasca astfel de propuneri si variante diversificate, in graba lor zilnica ce nu trebuie sa le rapeasca si putinele prilejuri de a socializa cu cei cu care le face placere, in serile lungi si calde de vara.
Caldura mare! Vremea a inceput sa fie destul de imprevizibila si de nespecifica. Inclusiv pentru astfel de situatii e bine sa va faceti un plan. Nu strica sa va luati o marja de siguranta pentru zilele de vara cand natura mai greseste si o ia razna. Unul dintre vanzatorii de geniu pe care i-am intalnit in viata mea a fost un comerciant anonim care vindea umbrele. Fara branding sau activitati elaborate de marketing, dar functionand dupa principiul de aur “produsul potrivit, la timpul potrivit, cu pretul potrivit, pentru clientul potrivit, pe canalul media potrivit, cu mesajul potrivit”, geniul ambulant vindea cu viteza luminii. Aparut ca din senin, dar postat ca dintotdeauna in fata unui muzeu celebru prin care se perindau sute de vizitatori cu prilejul unei expozitii rarissime cu opere ale lui Leonardo da Vinci, omul vindea cel mai potrivit produs cerut de o ploaie torentiala care nu isi putea, insa, permite sa modifice programul nimanui, intr-o metropola uriasa. Nu va opriti insa la el fiindca nu va ajuta cu nimic; preluati-i algoritmul, filozofia, poezia chiar! Adaugati ofertei standard, pe care foarte probabil sunteti tentati sa o aplicati constant in magazinul pe care il gestionati, cateva elemente pe cat de spontane, pe atat de utile si de eficiente cu care sa va cuceriti clientela. Nu am dat intamplator exemplul umbrelelor pe timp de ploaie, chiar il puteti incerca sau il puteti testa cu variatiunea pelerinelor de unica folosinta. Dezvoltati orice tendinta sau predilectie pe care o pot manifesta consumatorii in acest sezon: gratarele, porumbul fiert, prepararea dulceturilor, bauturile racoritoare produse in casa, solutiile anti-canicula, toate sunt prilejuri de a le oferi ceva special clientilor magazinului dumneavoastra.
Actiune, motor! Campaniile dedicate verii se pot naste din aceste mici artificii de vanzare la care puteti apela pe timpul sezonului estival. Vacantele sunt un prilej foarte bun sa va serviti clientii in mod pro-activ si chiar sa initiati activitati de marketing si comunicare prin care sa va asigurati interactiunea cu consumatorii. Mama si copilul, familia, timpul liber, solutiile gospodaresti, recomandarile de dieta adecvata sezonului sau recompensarea fidelitatii consumatorilor pot fi tot atatea teme pentru campanii de promovare pe care le puteti derula pe parcursul verii. Incercati sa ii surprindeti cu initiativele dumneavoastra. Pahare cu apa rece sau chiar sticle de litraj mic, inghetate, servetele umede si racoritoare, evantaie, umbrele, parasolare, ochelari de soare, un cort sanitar in care sa luati tensiunea clientilor si in care sa oferiti sfaturi si linii de conduita pentru perioada torida a verii pot fi doar cateva dintre solutiile la care puteti apela pentru a activa viata magazinului pe perioada verii. In acest sezon dispuneti si de un element foarte important pentru orice relatie si pentru orice proces de comunicare: continuitatea. Dupa vara si vacanta, vine toamna si inceputul unui nou an scolar. De modul in care va organizati pe perioada verii in magazin depinde foarte mult nivelul vanzarilor si al frecventarii lui de catre consumatori, de care va veti bucura in toamna.