Unde se indreapta bugetele de promovare ale companiilor din FMCG | Progresiv
Anul 2010 s-a dovedit a fi inca unul dificil pentru industria locala de comunicare, la fel ca si pentru intreaga economie. Conform Media FacktBook, analiza asupra pietei media pe care Initiative o lanseaza anual, investitiile in publicitate in 2010 au fost in jur de 316 milioane de euro, ceea ce inseamna un nivel sub cel din 2006. Chiar daca a existat o oarecare speranta ca a doua parte a anului va aduce o usoara crestere, acest lucru nu s-a intamplat si cheltuielile cu publicitatea s-au redus cu 9% per totalul anului.
In ciuda unei cresteri dinamice a publicitatii in mediul digital, Romania continua sa aiba o piata media dominata de televiziune. TV-ul nu a suferit in 2010 la fel de mult precum alte medii de comunicare traditionale si a reusit sa-si creasca cota din totalul investitiilor in publicitate la 67%. Dar cu toate ca exista numeroase posibilitati de alegere in materie de posturi comerciale disponibile, audientele au crescut si s-a inregistrat o scadere mult mai mica a veniturile estimate in acest an, preturile vor continua sa ramana sub presiune deflationista in 2011.
In 2010, in contextul unei cereri in scadere, companiile din industria FMCG au valorificat deflatia de cost si au profitat de ofertele speciale de sezon ale televiziunilor pentru a-si creste expunerea cu investitii nete mai mici. Acest fapt a dus la consolidarea pozitiei TV-ului pe o piata in declin, dupa descresterea pe care a inregistrat-o in anul precedent.
Pe de alta parte, cresterea ratei de utilizare a internetului in Romania a oferit numeroase posibilitati consumatorilor de a exploata acest mediu de comunicare in mai multe moduri diferite, iar recesiunea a crescut oportunitatile marketerilor de a fi prezenti pe platforme on-line, sau de a interactiona cu consumatorii, fie de a interationa pro-activ si de a veni in intampinarea nevoilor de informare a consumatorilor.
In afara de categoriile Telecom, Finante si Auto, segmentul FMCG - in special produse alimentare, produse de ingrijire personala si bauturi racoritoare - au inregistrat in 2010 o crestere semnificativa a prezentei lor in online. Companiile din FMCG au utilizat o gama larga de servicii online pentru a-si fideliza in timp clientii care cauta informatii inainte de a cumpara, iar aceasta tendinta va continua si in anii urmatori. Conform estimarilor Initiative, in 2011 Internetul va ajunge in Romania al doilea mediu de comunicare in functie de incasarile din publicitate, ajungand la un procent de 11% din piata totala de media, in comunicarea pentru consumator.
In ceea ce priveste categoriile de produse FMCG care au inregistrat cea mai importanta crestere a investitiilor in publicitate anul trecut, pe toate mediile, acestea au fost produsele zaharoase (+51%), produsele de curatenie a locuintei (+26%) - ambele nou intrate in top 10 - si detergentii si produsele pentru curatarea textilelor (+40%).
Anul trecut, Procter&Gamble a afisat o revenire si si-a crescut cheltuielile in publicitate cu (+58%), mentinandu-si pozitia de lider, fiind principalul advertiser din piata. Kraft Foods (+5%) si Reckitt Benckiser (+19%) au urmat pe pozitia a doua si a treia in topul din 2010, ca si in anii precedenti, in timp ce Danone (-5%) a trecut pe o pozitie inferioara. Ferrero (care a intrat pentru prima data in top 10 anul trecut) si Unilever sunt unii dintre advertiserii din FMCG care si-au crescut investitiile in publicitate si au urcat in top.