Top 10 tendinte globale in consum pentru anul 2014 | Progresiv
Compania de cercetare de piata Euromonitor a surprins principalele tendinte care se contureaza in consum pentru 2014. Acestea includ o dorinta coplesitoare la nivel global a consumatorilor de a se rasfata cu produse de lux, de a descarca mai multe aplicatii si de a incerca experiente vizuale prin intermediul social media. De asemenea, consumatorii incearca sa pastreze un echilibru intre viata si munca, adoptand un stil de viata ecologic si o alimentatie sanatoasa. Aceste tendinte impacteaza modul in care brandurile se prezinta in fata consumatorilor si in care interactioneaza cu acestia. Producatorii trebuie sa acorde o atentie sporita consumatorilor si sa se straduiasca mai mult sa mentina loialitatea clientilor.
1. Un decalaj mai ingust intre interes si achizitie
In timp ce consumatorii sunt in cautare de gratificari instantanee la diverse produse, producatorii cauta modalitati pentru a valorifica cumpararea de impuls a clientilor. De curand, MasterCard a anuntat un parteneriat cu Editura Conde Nast intr-o aplicatie numita ShopThis care permite consumatorilor digitali din SUA sa cumpere instantaneu produse pe care le vad in reclamele din reviste sau elemente de vestimentatie purtate de actori in filme. Producatorii incearca sa se conecteze cu consumatorii pe retelele sociale, in speranta de a-i transforma pe vizitatori in cumparatori. Cercetarile au aratat ca legatura dintre consumatori si producatori prin retelele sociale impacteaza pozitiv atitudinea si comportamentul de cumparare.
Spre exemplu, marele producator de cereale Kellogg’s isi modernizeaza brandul vechi de un secol pentru a se conecta cu consumatorul cunoscator de tehnologie de astazi. Modernizarea presupune investitii in campanii in social-media, aplicatii mobile cu instrumente de gestionare a greutatii corporale si conexiuni cu blogeri pentru a partaja informatii nutritionale. Acest tip de abordare are o semnificatie emotionala. De asemenea, aderarea la idealurile pe care consumatorii le pretuiesc ajuta produsele sa se vanda mai repede. Ideea de a se plia pe libertate prin consum nu este un concept nou. Promovarea electrocasnicelor de mari dimensiuni in anii 1950 si, mai nou, reclamele Nike au fost exemple reprezentative, dar aceasta notiune este raspandita pentru a incuraja consumatorii din pietele in dezvoltare sa cumpere mai mult.
2. Preocuparea pentru o alimentatie sanatoasa
Interesul de a avea o alimentatie sanatoasa trece peste statisticile privind obezitatea: multi consumatori au devenit constienti de faptul ca o alimentatie sanatoasa poate imbunatati calitatea vietii si prelungi longevitatea. De asemenea, o mare parte dintre acestia si-au descoperit intolerante la anumite alimente si sunt acum in cautatea asa-ziselor produse „free-from” (fie ca vorbim de produse fara zahar, fara grasimi sau fara gluten). Potrivit sondajului „Tendinte globale in consum 2013” realizat de Euromonitor International, consumatorii online sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru produse alimentare cu beneficii specifice, cum ar fi nutrientii. Un exemplu in acest sens este „The Pure Package”, un serviciu de catering care subliniaza importanta alimentatiei sanatoase si a mentinerii greutatii. Acest serviciu vizeaza persoanele bogate care nu au timp sa manance si sunt preocupate de dieta lor, fiind considerat de una dintre revistele din Londra ca fiind serviciul care a „revolutionat dieta si alimentatia sanatoasa in intreaga Capitala britanica”.
Pasiunea consumatorilor pentru mancarea sanatoasa si autentica a contribuit la aparitia si dezvoltarea unui nou tip de turism specializat pe care scriitorul Jeff Gordinier il denumeste in New York Times „Food Sherpas”. Acesta considera ca „turismul culinar a inflorit pentru ca exista o constiinta a mancarii.”
Tot in acest sens, in Mare Britanie a fost propusa de academicieni si specialisti o taxa de 20% pentru bauturile dulci, ca urmare a ingrijorarilor privind obezitatea, diabetul, bolile de inima si cariile. Aceasta initiativa vizeaza adultii tineri care sunt mari consumatori de bauturi dulci. Pentru a sustine aceasta initiativa, producatori ai unor produse populare au modificat retetele de fabricare. Astfel, Nestle a anuntat ca a modificat reteta batonului de ciocolata Kit Kat. Aceasta schimbare a avut loc in urma parteneriatului dintre Departamentul de sanatate al Marii Britanii si industria alimentara care vizeaza reducerea consumului de grasimi saturate.
3. Ingrijorari ecologice si expansiunea constiintei sociale
Consumatorii incearca din ce in ce mai mult sa se identifice cu branduri, modele de afaceri si produse care nu au impact negativ asupra mediului sau la nivel social. O noua platforma de lifestyle se numeste SHFT, scopul acesteia fiind de a transmite o abordare mai sustenabila asupra stilului nostru de viata. Creata de actorul Adrian Grenier si de catre producatorul de filme Peter Glatzer, SHFT considera ca „sustenabilitatea ar trebui sa fie inclusa in hainele vietii noastre si ar trebui sa se reflecte in cultura noastra, in arta, in muzica si sa ne duca lin in directia durabila in care ne indreptam inevitabil cu totii.”
Un studiu realizat de Institutul Polonez de Energii Regenerabile in 2013 a descoperit ca aproximativ 250.000 de persoane au investit in micro-instalatii precum cele cu panouri solare pentru a veni in intampinarea nevoilor de energie eco, 45% din polonezi fiind interesati de acest trend.
De asemenea, in ultimul timp consumatorii isi pun intrebari asupra provenientei mancarii pe care o cumpara din magazin ca urmare a numeroaselor scandaluri alimentare, multi intorcandu-se la mancarurile organice si cumparaturile etice. Ecologistii au dezvoltat chiar un nou trend, cel al agriculturii urbane. In multe orase, in balcoane, pe glafuri sau in gradinile comunitatii sunt cultivate diverse legume.
4. Home Base: importanta casei si a comunitatii
Sedentarismul nu mai defineste doar o afectiune a unei persoane, ci si o stare de spirit a consumatorilor care se concentreaza mai mult pe divertismentul lor la domiciliu. Conform ziarului
argentinian La Nacion, „iti poti lua un bucatar sef care sa gateasca pentru tine, poti gazdui o formatie pentru un show exclusiv in living sau poti asista la o piesa de teatru in gradina”. Tot mai mult vedem gospodarii ce reunesc membrii ai mai multor generatii datorita costurilor crescute pentru cresterea copiilor si ingrijirea batranilor. Convietuirea mai multor generatii in acelasi spatiu va influenta cumpararea diferitelor produse, pornind de la mancare, pana la vacante si tehnologii.
Automatizarea casei s-a strecurat in casele si apartamentele noastre datorita retelelor wi-fi si smart–phone-urilor ca o nevoie in crestere a consumatorului de a se simti stapan in casa sa si de a reduce costurile cu energia. Cu ajutorul telefoanelor, tabletelor, consumatorii pot controla si programa sistemele de iluminat, de caldura si chiar de irigare a gazonului.
Pentru a demonstra ca timpul petrecut cu familia se digitalizeaza, cercetatorii au dezvaluit la sfarsitul lunii iunie 2013 un studiu realizat de reteaua sociala IAM 150 care reuneste oameni cu pasiuni si interese comune. Conform analizei, sapte din zece parinti din Marea Britanie au apelat la retelele sociale pentru a comunica cu copiii lor. Aceste evolutii ofera o noua perspectiva asupra controlului parental pe internet.
5. Frustrari privind lipsa echilibrului intre munca si viata personala
O balanta neechilibrata intre munca si viata personala va fi o sursa raspandita de stres pentru consumatori in anul 2014. Multi considera ca conectivitatea mobila estompeaza decalajul munca/agrement, creand mai mult stres, in timp ce altii cred ca ar putea sa elibereze presiunea asupra consumatorilor care muncesc. Potrivit sondajului „Tendinte globale in consum, 2013” realizat de Euromonitor International, doua treimi dintre consumatori spun ca incearca sa-si simplifice vietile. In timp ce majoritatea consumatorilor se preocupa de securitatea financiara, multi dintre cei care lucreaza isi pun intrebari cu privire la satisfactia personala si cea a carierei si a scopurilor, o optiune pentru o viata simplificata. Cei mai in varsta beneficiaza de programe flexibile de munca, multi dintre acestia folosind comunicatiile digitale pentru a munci departe de birouri.
Acelasi sondaj a aratat ca jumatate dintre consumatori au plasat limite stricte intre munca si viata privata pentru a nu se suprapune si a nu se acapara una pe cealalta. Insa, acest tip de protectie este mai putin raspandit in China, Marea Britanie si Statele Unite.
6. Luxul pe care ti-l poti permite
In 2014, consumatorii cauta inca sa cumpere produse de lux. Cu toate acestea, tot mai multi consumatori vor sa achizitioneze produse de lux platind cat mai putin. Consumatorii japonezi sunt o optiune pentru „luxul pe care ti-l poti permite”. De exemplu, cumparaturile lor cuprind pulovere de casmir de la retailerul Uniqlo si cafea de la 7-Evelen. Se preconizeaza ca anul acesta consumatorii isi exprima personalitatea si identitatea prin consum si semnaleaza progresul prin cumparaturile de lux. Cu toate acestea, cu o tendinta pentru un consum mai putin opulent, consumul de lux devine mai nuantat. In timp ce chinezii sunt cunoscuti ca avand un apetit mare pentru produsele de lux, unii consumatori, constienti de statut, au inceput sa favorizeze subtilitatea.
Designerul iordanian Dania Dahleh explica: „Consumatorii cauta luxul si vor sa fie in pas cu moda, dar cu costuri mai mici”. Aceasta atitudine predispune consumatorii la inselaciuni. Spre exemplu, platformele online din China sunt pline de cupoane false de reducere, oferind discounturi intre 30% si 50% la produsele de lux.
7. Alegerile oamenilor
Tehnologia digitala a dat puterea oamenilor de a reactiona in cateva minute la ceea ce le displace si de a le permite sa devina adevarati ambasadori ai brandurilor, promovand cumparaturile si produsele pe care le-au apreciat. Consumatorii pot influenta obiceiurile de cumparare gratie retelelor de socializare, astfel ca in anul 2014 companiile trebuie sa munceasca mai mult ca sa castige loialitatea consumatorilor. In plus, transparenta si scuzele sincere castiga respectul consumatorilor.
Analiza Euromonitor International „Tendinte globale in consum in 2013” arata ca interesul consumatorilor conectati online pentru recenziile online despre produse si servicii este urias:
n 23% dintre respondenti citesc recenziile produselor si serviciilor saptamanal;
n 12% dintre respondenti scriu o recenzie pentru un produs sau un serviciu saptamanal;
8. Strategiile post-recesiune se identifica cu „noul normal”
In timp ce multi consumatori cu bugetul afectat de criza inca sufera de pe urma recesiunii, strategiile post-recesiune incearca sa identifice comportamentul oamenilor dupa ce trec prin socul de a trai in recesiune. Multi consumatori si-au modificat comportamentul de cumparatori si au inceput sa achizitioneze produse si din magazinele second-hand, sa faca cumparaturi cu carduri de credit sau sa adopte consumul colaborativ (la comun). Doua treimi din respondentii sondajului Euromonitor International 2013 au afirmat ca la cumparaturi cauta activ promotii si le place acest lucru.
In climatul post-recesiune, tendintele de consum si comportamentul de cumparare de pe pietele in dezvoltare converg doar aparent catre cele din pietele dezvolate. Fenomenul cresterii cumparaturilor
realizate pe carduri de credit si al indatorarii pentru asa-zisele nevoi de lifestyle (aspirationale) este un trend in crestere in tarile in curs de dezvoltare.
9. Exista o aplicatie mobila pentru orice
Pentru ca in ultimul timp consumatorii se bazeaza mai mult ca oricand pe tehnologia mobila, nu este o surpriza ca aplicatiile mobile vor avea o mare popularitate in 2014. Aplicatiile sunt indicatori ai interesului consumatorilor si ofera oportunitati de afaceri diferitelor companii. Noile aplicatii pentru smartphone-uri ofera posibilitatea consumatorilor in Marea Britanie de a-si controla functiile din casa. O astfel de aplicatie este „HiveActive Heating” de la British Gas. Un lant de hoteluri, Premier Inn, a introdus recent o aplicatie care permite clientilor sa controleze intensitatea luminii si a celorlalte mijloace de divertisment cu ajutorul telefoanelor mobile.
Jocurile reprezinta principala categorie de aplicatii, cele de divertisment clasandu-se pe locul al doilea. Exista insa aplicatii care sa multumeasca pe toata lumea. Acestea includ aplicatii pentru retele sociale sau chat, aplicatii pentru animalele de companie, aplicatii de monitorizare a starii de sanatate si chiar de reducere a stresului. In turism exista aplicatii pentru orice: de la alegerea celor mai bune locuri in avion, pana la cele mai bune destinatii din punct de vedere al peisajelor oferite.
Folosirea mai intensa a telefoanelor inteligente va inclina balanta spre cumparaturile online. Unele aplicatii sunt visul celor impatimiti de cumparaturi. Banca Barclays a lansat o aplicatie prin programul de plati online Pingit, care permite consumatorilor sa scaneze un articol in vitrina unui magazin si sa-l cumpere cu ajutorul unui click. De asemenea, tot cu ajutorul smartphone-urilor, din ce in ce mai multi consumatori compara preturile diferitelor magazine pentru a selecta ce vor achizitiona online mai tarziu.
10. Consumatorul-spectator
Consumatorii devin spectatori. Cei care detin abilitati digitale isi pot posta online pozele cu ajutorul unor aplicatii populare precum Vine si Instagram pentru a-si arata viata in fotografii. Cu toate acestea, este dificil pentru consumatori sa insele realitatea prin perfectiunea realizata cu ajutorul filtrelor si programelor de editare.
Filter Fakers este un blog care cauta pe Instagram persoanele care pretind ca pozele lor nu sunt editate.Odata gasite, le fac publice pentru a le satiriza. Intre timp, un alt blog, Pinstrosity, roaga cititorii sa incarce fotografii cu produse lucrate manual (hand-made) sau cu experimentele lor culinare esuate.
Articol scris de Daphne Kasriel-Alexander, Consumers Editor la Euromonitor International (http://blog.euromonitor.com)si adaptat de Alina Stancu.