Sosurile pentru paste si orez, o crestere sustinuta de categoriile complementare | Progresiv
Categoria sosurilor s-a diversificat mult in ultimii ani, ca urmare a stilului modern de viata al consumatorilor si cresterii popularitatii altor tipuri de bucatarii. Asadar, noi sortimente isi fac simtita prezenta la raft si impun o clasificare in multitudinea de produse numite generic „sosuri”.
Sosurile pentru paste si cele pentru orez reprezinta doar o subcategorie din piata diversificata a sosurilor gata preparate. Conform Nielsen, aceasta a crescut valoric cu 37% in 2008 fata de 2007 si volumic cu 55%. Valoarea pietei de sosuri gata preparate in retailul romanesc s-a ridicat la aproape 13.000 mii ron in 2008, iar volumul la peste 1.000 mii kilograme.
Potrivit Euromonitor, sosurile pentru paste sunt cele care se adauga direct pastelor fierte, sau incalzite putin inainte de consum. Ele pot fi folosite si impreuna cu ingrediente proaspete, precum oua sau legume, pentru a crea un sos adaugat apoi pastelor. De regula comercializate in borcane de sticla sau cutii de metal, sosurile pentru paste au aparut recent pe pietele dezvoltate in recipiente destinate pastrarii la rece.
DEFINITIE: Sosuri, care pot fi consumate impreuna cu feluri de mancare deja preparate. Principala lor destinatie este de a servi ca si garnitura pentru diferite tipuri de mancare. Unele dintre aceste produse (nu toate) pot fi folosite la prepararea unor tipuri de mancaruri orientale sau pot fi folosite pentru marinare. Ex.: "Kikkoman Naturally Brewed Soy Sauce", "Knorr Seasoning Sauce", "Maggi Seasoning Sauce", "Colmans Hot Horseradish sauce", "Colmans Tartar Sauce", "Sharwards Hoi Sin Sauce", "Maggi Chilli Garlic Sauce" etc. INCLUDE: sosuri de tipul: Soia Sos, Chilli Sos, Cocktail Sos, Apple Sauce, Worcester sau Tabasco Sauce. EXCLUDE: Dressing-uri pentru salate, maioneza , Ketchup, Herbs/Spices, Sosuri pudra. Sursa: Nielsen |
Aceasta categorie vine in sprijinul pastelor si al orezului, evolutia ei fiind in stransa legatura cu cea a acestor doua categorii. Asadar, trendul ascendent al pastelor si orezului despre care vorbeam acum cateva luni contureaza o directie pozitiva si pentru sosurile care le vin in completare. „Categoria de sosuri pentru paste si orez este in continua crestere, obiceiurile de consum pe aceasta categorie fiind inca in formare”, spune Adriana Dragomir, Senior Brand Manager Orkla Foods Romania.
Aceiasi producatori, alte produse
Primul indicator in evolutia categoriei de sosuri pentru paste si orez este spatiul de la raft. Acesta s-a marit considerabil in ultimii ani si este primul factor care contribuie la decizia de cumparare, este de parere Bogdan Barbulescu, Director Marketing la Arpis. Si numarul producatorilor prezenti la raft s-a marit, fiecare dintre acestia oferind o sortimentatie variata. „Exista jucatori care vin din zona pastelor fainoase si care isi completeaza astfel oferta cu produse complementare, cat si jucatori cu traditie in zona sosurilor care au adus produse noi. Inclusiv Orkla Foods Romania a intrat in 2007 in categoria sosurilor pentru paste, fiind inca un jucator nou care isi formeaza piata si consumatorii”, spune Adriana Dragomir, Orkla.
Arpis este un jucator recent pe piata sosurilor pentru paste, introducand produse in aceasta categorie din vara lui 2008. „Sosurile noastre nu urmeaza linia generala a majoritatii producatorilor – Arabiata, Bolognese, Ragu, etc. Noi am venit cu sosuri clar bazate pe tomate, cu retete adaptate gustului autohton – legume, masline, busuioc, branza si nu in ultimul rand ton. Pestele e bine primit la romani. Aceste cinci retete pe care le-am adus consideram ca sunt foarte apropiate de gusturile romanilor”, spune Bogdan Barbulescu, Arpis.
„Orkla Foods Romania propune sub brandul Bunatati de la Bunica o sortimentatie larga de sosuri, atat pentru paste, cat si pentru orez sau preparate din carne. Sub brandul Bunatati de la Bunica am dezvoltat retete pentru diferite gusturi: sosuri de rosii pentru paste cu ciuperci, cu busuioc, ciuperci si usturoi si cu masline”, spune Adriana Dragomir, Orkla.
Dat fiind ca producatorii sosurilor pentru paste si orez se bazeaza pe alte produse din portofoliul lor, este greu de facut o clasificare a acestora strict pe acest segment. In plus, categoria este marcata si de prezenta unor importuri cu renume, cum ar fi Barilla. Un producator important pe acest segment este Mars, prezent cu marca Uncle Ben’s in subcategoria sosurilor pentru orez si cu marca Dolmio in cea a sosurilor pentru paste. „Mars este prezent pe piata din Romania cu doua marci: Uncle Ben’s, lansat in Romania in 1994, cuprinde opt sortimente de sosuri specifice gastronomiei internationale, oferindu-i consumatorului posibilitatea de a-si gati acasa diverse preparate mai putin comune cu minimum de efort, dar la o calitate deosebita. Dolmio este marca noastra de sosuri pentru paste, inspirata din bucataria italiana, care cuprinde cinci sortimente de sosuri pe baza de rosii. In 2007 am lansat si o gama de sosuri albe pentru paste, cu un caracter mai rafinat”, spune Andra Petrica, Food & Cat Portfolio Manager Marketing la Mars Romania.
Mai mult, fiind tratate pe acelasi plan cu alte tipuri de sosuri, in cazul sosurilor pentru paste si orez structurarea producatorilor si a brandurilor este foarte greu de realizat.
Promovare vizibila
Vorbind de o categorie relativ noua si sustinuta la randul ei de alte categorii, sosurile pentru paste si orez se bucura de o promovare vizibila in special in magazine. „Pe ATL am facut eforturi mai mici, dar pe BTL avem un mecanism foarte eficient si avangardist pentru Romania care presupune degustare si educare in acelasi timp, chiar la punctul de vanzare, pachete promotionale, fluturasi plus alte tipuri de actiuni obisnuite de promovare si cross promotion. Programul de degustare si educare se bazeaza in principal pe noua echipe a cate doi promoteri si un kit format din masina de gatit paste si incalzit sosuri. Echipele de promoteri calatoresc zi de zi prin tara in conturile internationale sau cele locale si fac degustari langa raftul de paste, promovandu-le impreuna cu sosurile. A doua directie de promovare se refera la POSM – este vorba despre un suport metalic special conceput pentru a promova borcanele cu sosuri chiar la raionul/raftul de paste”, spune Bogdan Barbulescu, Arpis.
Actiunile de promovare a sosurilor pentru paste si orez se afla in stransa legatura cu tipul canalului de distributie. Categoria despre care vorbim se adreseaza in mod deosebit consumatorilor moderni, care petrec tot mai putin timp in bucatarie, deci ponderea si importanta comertului modern este vizibil mai mare. Spre exemplu, Arpis distribuie sosurile pentru paste in comertul modern in proportie de 70-80%. Totodata, „din cauza termenului scurt de valabilitate, logistic vorbind, e riscant sa ne raspandim in toata tara in comertul traditional si sa avem apoi o avalansa de retururi”, spune Bogdan Barbulescu, Arpis.
Si in cazul sosurilor de la Orkla Foods Romania promovarea depinde de tipul canalului de distributie. „Strategia de promovare pentru sosurile Bunatati de la Bunica este integrata in strategia pentru promovarea brandului. Sustinerea este adaptata fiecarui canal, fie ca este vorba de oferte promotionale, plasari secundare sau materiale promotionale. In comertul modern avem prezenta toata gama, fiind principalul canal de vanzare in aceasta categorie, dar suntem prezenti si in comertul traditional cu cele mai vandute sortimente”, spune Adriana Dragomir, Orkla.
In cazul sosurilor pentru orez produse de Mars sub marca Uncle Ben’s, acestea sunt promovate impreuna cu gama de orez, „avand in vedere ca cele doua de multe ori creeaza combinatia perfecta in prepararea mancarurilor din gastronomia internationala. Promovarea consta in activitati la punctul de vanzare, incepand de la materiale de comunicare (shelf liner, wobbler, carti de retete), pana la activitati de degustare, pachete promotionale, promotii cu premii”, spune Andra Petrica, Mars.
Consum dependent de pret
Pretul inca reprezinta un factor decizional foarte important in cazul achizitionarii de sosuri pentru paste si orez. Consumatorii fac greseala de a compara pretul ingredientului principal, rosiile, cu pretul unui sos gata preparat, spune Barbulescu, Arpis. „In ceea ce priveste pretul, exista bine format segmentul up-mainstream, precum si cel premium. Mai putin prezenta in aceasta categorie este zona de economic, deoarece piata aceasta in sine se adreseaza unor consumatori cu venituri peste medie, care in general au mai putin timp liber la dispozitie pentru gatit si care sunt dispusi sa plateasca un pret pentru calitate”, spune Adriana Dragomir, Orkla.
Pe langa pret, consumatorii sunt puternic influentati si de traditia de consum pe care o au, plus perceptia asupra sosurilor in general. Astfel, ei obisnuiesc sa consume sosuri preparate in casa sau sa le imbogateasca pe cele din comert cu alte ingrediente. „Felul in care oamenii primesc astfel de produse difera in functie de abordarea pe care o au in general fata de mancare. Daca sunt deschisi spre nou si le place sa experimenteze gusturi noi, atunci sunt incantati sa incerce. Daca le place gustul devin consumatori fideli. Noi ne adresam cu precadere oamenilor relativ tineri, carora le place sa gateasca simplu si usor, care isi pot permite sa plateasca un oarecare premium de pret pentru a beneficia de niste ingrediente mai putin comune, de buna calitate si de retete inspirate din spatiul international“, spune Andra Petrica, Mars.
Principalele avantaje ale sosurilor pentru paste si orez se refera la scurtarea timpului petrecut in bucatarie si la obtinerea unui fel de mancare gustos fara cunoasterea unei retete speciale in prealabil. „Pentru un stil de viata modern, avand in vedere timpul petrecut pentru prepararea unui sos in casa, sosurile gata preparate sunt alegerea cea mai buna”, spune Bogdan Barbulescu, Arpis. „Consumatorul roman inca isi formeaza preferinta fata de acest tip de produs, in special odata cu dezvoltarea societatii si reducerea timpului alocat gatitului”, adauga Adriana Dragomir, Orkla.
Tendinte
Evolutia sosurilor pentru paste si orez va fi, in general, una pozitiva. Conform previziunilor bune care insotesc dezvoltarea pastelor si a orezului, categorii cu care se afla in stransa legatura, sosurile ar trebui sa inregistreze cresteri pe viitor. „Tendinta va fi cu siguranta de crestere pe aceasta categorie, tinand cont de trendul clar care exista pe zona de produse semipreparate. Consumatorii au din ce in ce mai putin timp la dispozitie sau sunt mai putin dispusi sa il acorde gatitului si de aceea cauta produse gata sau semi-preparate. Totusi, ei vor fi atenti la oferta propusa, nefiind dispusi sa renunte la calitatea retetelor sau ingredientelor“, spune Adriana Dragomir, Orkla.
Insa, exista doi factori importanti care pot influenta negativ categoria: recolta de tomate si cursul valutar. „Categoria va evolua usor in sus, dar nu exploziv. Un factor foarte important este recolta de rosii, deci pretul rosiilor, si paritatea leu-euro. Toti importatorii sunt prizonierii paritatii”, spune Bogdan Barbulescu, Arpis.
Studii ale Euromonitor arata ca pe viitor romanii vor pune un mai mare accent pe calitatea produselor, in special in zonele urbane. Consumatorii incep sa fie constienti de dependenta dintre calitatea mancarii pregatite si cea a sosurilor folosite si de faptul ca anumite sosuri se potrivesc mai bine anumitor feluri de mancare. Euromonitor International prevede o crestere a produselor traditionale in perioada 2008-2013 datorita migrarii multor consumatori de la produsele facute in casa la cele din comert. Romanii vor petrece tot mai putin timp in bucatarie, produsele gata preparate devenind accesibile unui numar tot mai mare de cumparatori.