Radiografia distributiei in Transilvania | Progresiv
Dezvoltarea economica a principalelor orase din regiune - in special Cluj-Napoca, polul investitiilor straine din centrul tarii si unul dintre cele mai mari centre universitare din Romania - precum si perspectivele de imbunatatire a infrastructurii rutiere prin finalizarea autostrazii Bechtel, sunt elemente care plaseaza Transilvania pe o pozitie de forta pe harta distributiei de bunuri de larg consum. La polul opus, cumpatarea consumatorilor si importurile din Ungaria pot fi o piedica in dezvoltarea companiilor de profil in regiune.
A doua mare regiune a tarii din punct de vedere economic, dupa zona de sud, Transilvania are aproape 3.000 de firme de distributie a bunurilor de larg consum inregistrate la Registrul Comertului, adica aproximativ 19% din companiile de profil existente la nivel national. Mai mult, aceasta este o regiune strategica pentru afacerile distribuitorilor cu acoperire nationala. De exemplu, Top Brands Distribution (TBD), unul dintre cei mai mari distribuitori din sectorul FMCG din Romania, realizeaza in Transilvania al doilea mare volum de vanzari dupa Bucuresti si Ilfov, potrivit datelor furnizate de reprezentantii companiei. Acesta acopera 8 judete in regiune, avand o infrastructura logistica formata din 7 depozite, dintr-un total de 20 de judete atinse la nivel national.
„Transilvania are un aport important la business-ul Elgeka-Ferfelis Romania, compania noastra avand in aceasta regiune 6 depozite care ne asigura o acoperire buna a regiunii. Din punct de vedere al volumelor realizate in aceste filiale, ele reprezinta un procent de 35% din vanzarile pe canalul traditional ale companiei”, a declarat Ana-Maria Popa, marketing manager la Elgeka-Ferfelis Romania, un alt mare distribuitor de produse FMCG cu acoperire nationala.
Consumatori cumpatati
„In general, in Transilvania, spre deosebire de alte zone ale tarii, exista o anumita cumpatare, o retinere in ceea ce priveste comportamentul locuitorilor din regiune si inclinarea acestora spre consum”, spune Radu Simtion, Directorul General al distribuitorului Boema SRL, care isi desfasoara activitatea in judetele Sibiu, Hunedoara, Alba, Valcea, Gorj si Olt.
Radu Simtion considera Transilvania intreaga zona intracarpatica, inclusiv Banat, Crisana si Maramures. In opinia sa, Cluj-Napoca este cel mai atractiv oras pentru companiile active in sectorul bunurilor de larg consum din centrul si vestul tarii, fiind urmat de Brasov, Timisoara, Oradea si Sibiu.
„Clujul are o dinamica economica sustinuta de autoritati prin investitii locale importante, inclusiv investitii straine importante atrase in ultima perioada. Nu este de neglijat nici aportul celor 100.000-120.000 de studenti ce aduc un suflu proaspat in viata economica si inclina balanta spre un consum mai ridicat fata de alte orase”, mai afirma directorul Boema SRL din Sibiu.
„Cateva dintre judetele pe care le acoperim in Transilvania au un consum echilibrat, comparativ cu restul judetelor, si totodata constatam aici o mai mare disciplina contractuala. De asemenea, sunt anumite zone in care se constata o tendinta de consum pentru produsele fabricate in Ungaria si o oarecare favorizare a distribuitorilor de astfel de produse de catre magazine”, afirma, la randul sau, Wael el Ghadban, Directorul General al distribuitorului Top Brands Distribution.
Problemele sunt aceleasi ca in restul regiunilor
Rata medie a somajului la 31 decembrie 2010 era de 7,72% in cele 10 judete incluse in analiza, fata de aproape 6,9% la nivel national. Doua dintre judetele Transilvaniei, Covasna si Alba, figurau la finalul anului trecut in top 10 al judetelor cu cele mai mari rate ale somajului (cu 9,58%). Situatia insolventelor in regiune, potrivit datelor furnizate de ONRC (Oficiul National al Registrului Comertului), arata ca 9% din numarul total al firmelor de distributie de bauturi, alimente, tigari si cosmetice sunt in prezent in insolventa. Spre comparatie, media la nivel national este de 7%. Anul trecut, aproximativ 100 de firme de profil inregistrate in Transilvania au fost declarate insolvente, conform aceleiasi surse. Statisticile mai arata ca in Harghita si in Bistrita-Nasaud situatia a fost mai proasta decat in restul judetelor, acestea avand o incidenta a insolventelor de circa 13%, de aproape doua ori mai mare decat media nationala.
„Puterea de cumparare redusa a consumatorilor, nivelul ridicat al somajului si reducerea veniturilor angajatilor din domeniul public, un mediu competitiv mult mai dur, cu o fiscalitate ridicata ce conduce la cresterea evaziunii, restrangerea nivelul creditarii companiilor de catre banci pe baza reevaluarii imobilelor aduse in garantie, acestea sunt problemele cu care ne confruntam in activitatea noastra”, afirma Radu Simtion (Boema SRL).
Unde sunt oportunitatile de dezvoltare?
„Noi ne-am extins deja activitatea de distributie si in afara Transilvaniei. Avem in vedere o posibila extindere a zonelor de activitate daca vor aparea oportunitati in acest sens. In rest, ne concentram pe dezvoltarea intensiva a distributiei in zonele in care comertul modern este mai putin dezvoltat”, a afirmat Directorul General al Boema SRL. Compania detine si un magazin online cu livrari in toate cele sase judete acoperite pentru comenzi de minim 99 de lei. „Atat in zona Transilvaniei cat si la nivelul intregii arii acoperite de compania noastra, urmeaza ca Top Brands Distribution sa introduca servicii de logistica ce vor consta in transportul, depozitarea, manipularea, gestionarea si controlul stocurilor, preluarea si onorarea comenzilor magazinelor, facturarea si incasarea contravalorii marfurilor pentru furnizorii nostri”, a spus Wael el Ghadban, directorul TBD.
El a mai precizat ca o alta directie de dezvoltare o reprezinta exploatarea la maxim a potentialului zonelor in care compania este prezenta. Logistica se dezvolta puternic in Transilvania in acest moment. Kaufland, cel mai mare investitor din retail in 2010, are in constructie in prezent primul sau centru de distributie din centrul tarii, amplasat in comuna Mihai Viteazul (Cluj), iar prima faza va fi finalizata in 2011 si va crea 180 de locuri de munca. Viitoarele spatii de depozitare vor deservi, in special, zonele Transilvania, Banat si nordul Moldovei, pentru sortimentele de produse proaspete, potrivit informatiilor furnizate de retailer. Investitia poate fi estimata la cateva zeci de milioane de euro. Si compania Macromex, specializata pe distributia produselor la temperatura controlata, are in lucru in prezent constructia unui centru de distributie in Transilvania, la Campia Turzii.
Cele mai mari firme regionale de distributie
Un clasament realizat de Camera de Comert si Industrie Cluj indica firmele Top C&S Distribution (cifra de afaceri de 77,4 mil. lei in 2009), Top Market (78 mil. lei), Dorsan Impex (39,5 mil. lei), Oncos Impex si Marele Alb Prodimpex (26,7 mil. lei) printre cele mai mari firme de comert cu ridicata al bauturilor, alimentelor si produselor din tutun, cu sediul central in acest judet. Ultimele doua au si activitati de retail si productie.
In judetul Sibiu, companiile Boema SRL (cu afaceri de aproape 84 mil. lei in 2009), Floradi (58,3 mil. lei, cifra de afaceri in 2009), Elio Prod SRL – cu afaceri de 20,5 mil. lei in 2009, aflata in insolventa in prezent - Izvoarele SRL (19,2 mil. lei in 2009), se numara printre cei mai mari jucatori pe piata de distributie a produselor alimentare si a bauturilor, potrivit datelor de la Camera de Comert, Industrie si Agricultura Sibiu.
De asemenea, in Brasov, cele mai mari firme regionale de distributie a bunurilor FMCG sunt Top Vest Holding SRL, Delaco Distribution, Districarm Distribution si COS 2000 Distri SRL. Printre cei mai mari jucatori de profil regionali se numara si Pappa Reale SRL, un distribuitor de bauturi care a raportat afaceri de peste 30 mil. lei in 2009