CBRE: Parcurile de retail câștigă teren ca oportunități investiționale. 45% dintre comercianți le preferă pentru deschiderea noilor magazine

Parcurile de retail reprezintă o oportunitate de investiție tot mai atrăgătoare, oferind soluția sigură de generare a unor venituri stabile și imediate pentru investitorii români. Această concluzie reiese din rezultatele studiului de piață CBRE European Occupier Survey 2024, care oferă o perspectivă foarte bună și optimistă asupra acestui segment de piață. 71% dintre retaileri vizează extinderea portofoliului de magazine fizice, iar 72% dintre aceștia vizează lărgirea spațiului aferent magazinele lor. Laura Dumea Bencze_CBRE Romania_bkg

Rezultatele studiului CBRE European Occupier Survey 2024

Studiul a implicat peste 65 de companii cu portofolii însumând mai mult de 130.000 de magazine și cifre de afaceri anuale cuprinse între 100 de milioane euro și 300 miliarde euro. Studiul a inclus un număr semnificativ de comercianți prezenți în România sau cu intenția de a se extinde în țara noastră.

Una dintre concluziile cheie ale studiului este intenția a trei sferturi dintre retaileri (71%) de a-și extinde portofoliul de magazine fizice în țările în care activează deja, cu o preferință pronunțată pentru parcuri de retail, în special pentru industriile de îmbrăcăminte, sport și health & beauty.

Experiența de până acum le-a demonstrat faptul că în cadrul magazinelor fizice consumatorii se pot bucura de o experiență completă la cumpărături prin prisma diversității ofertei de magazine, a politicilor de prețuri de la „value for money”, la higher și premium, parcurile de retail oferindu-le o gamă variată de produse, pentru toate buzunarele. Sinergia creată de varietatea de chiriași atrage consumatorii într-un mod în care magazinele de tip „stand-alone” sau stradale nu o pot face.

Un alt aspect important care reiese din studiu este intenția a 72% dintre retaileri de a-și mări spațiul magazinelor lor. Această creștere este opțiunea preferată de industriile de modă și sport, 66% dintre comercianții participanți la studiu provenind din aceste sectoare.

Avantajele investițiilor în parcurilor de retail

Parcurile de retail sunt preferate de 45% dintre respondenți ca locații pentru viitoarele magazine, datorită traficului mare generat de locuitorii din zonă care le preferă atât pentru profilul similar și a concentrării mari de retaileri în aceeași locație, dar și pentru accesul la parcare gratuită, vizitele lor devenind oportunități recurente de socializare.

Potrivit aceluiași sondaj, 89% dintre companii consideră că magazinele fizice sunt superioare comerțului online în ceea ce privește relația cu consumatorii, iar mai mult de jumătate (55%) cred că acestea permit tehnici de cross-selling mai eficiente.

Și standardele ESG devin din ce în ce mai relevante, 60% dintre retaileri anticipând că, în următorii trei ani, caracteristicile clădirilor „verzi” vor deveni un avantaj în negocierile de leasing. Aceasta reprezintă o creștere de 45% față de 2022, indicând o tendință clară spre contractele ecologice.

Parcurile de retail rămân o componentă esențială a strategiilor de expansiune a companiilor, 97% dintre ele recunoscând că prin acestea pot oferi experiențe plăcute consumatorilor, un aspect important în decizia lor de cumpărare. Totodată eficiența lor depășește retailul online și prin prisma dispunerii categoriilor diferite de produse, a asistenței personalizate din partea personalului magazinului și datorită posibilității de a lansa și testa produse noi prin promoții, activări de marketing și experiențe care vin la pachet cu atragerea de noi cumpărători.

Parcurile de retail oferă acces facil la diverse servicii și produse, contribuind la dezvoltarea comunităților locale. În plus, parcurile de retail au început să se axeze mai mult pe comunitate, organizând evenimente dedicate locuitorilor pentru a-și menține clienții aproape. Există o cerere de piață evidentă și oportunități semnificative de dezvoltare pentru aceste parcuri în orașele de provincie, ca urmare a schimbărilor demografice și economice.

Oportunități pentru investitori

1. Stabilitate și profitabilitate: parcurile de retail asigură un flux constant de venituri, ca urmare a cererii venite dinspre cumpărători pentru acest tip de produs, ceea ce conduce la stabilitate și profitabilitate pe termen lung.

2. Diversificare și dezvoltare: investițiile în parcurile de retail permit extinderea rapidă și eficientă a portofoliului de afaceri.

3. Implementare rapidă de soluții tehnice eficiente: spre exemplu, instalarea panourilor fotovoltaice sau instalarea stațiilor de încărcare pentru mașini electrice, așa cum sunt cerute de către comercianți.

4. Management simplu și eficient: în cazul centrelor închiriate și operaționale există un flux de management predictibil, precum și o evidență contractuală clară.

5. Impact pozitiv asupra comunității: parcurile de retail contribuie la dezvoltarea economică a comunităților locale prin crearea de locuri de muncă și generarea de venituri fiscale.

Pentru investitorii români agili, abordarea unor soluții care ies din tiparul investițiilor clasice este esențială. În acest mod, pot ajunge la profituri net superioare fără a pierde din vedere stabilitatea veniturilor. Parcurile de retail candidează cu brio la poziția investițiilor sigure: venituri sigure și imediate, cerere în creștere din partea clienților direcți (fie datorită migrației interne a românilor, de creșterea puterii de cumparare a comunităților locale sau chiar, în anumite cazuri, de creșterea apetitului pentru turism intern în conexiune cu dorința turiștilor de a avea la dispoziție facilități moderne pentru cumpărături și socializare.

Toate cele menționate mai sus sunt coroborate cu o creștere a interesului din partea retailerilor internaționali pentru extindere și preferința acestora pentru proiecte de tip parcuri de retail. Astfel de oportunități de investiții sunt disponibile deja.

Pentru mai multe detalii, intră în contact cu echipa CBRE pe https://www.cbreromania.ro/retail_investment_opportunity.

*Articol susținut de CBRE.

CBRE spatii de retail oportunitati investionale

2022, anul cu cel mai mic volum de proiecte de retail livrate din ultimii opt ani
2022, anul cu cel mai mic volum de proiecte de retail livrate din ultimii opt ani
Anul 2022 a fost marcat de puține livrări de noi proiecte moderne de retail, completând suprafața totală existentă cu doar 77.000 de metri...
Dezvoltatorii din retail vizează extinderea în orașele regionale
Dezvoltatorii din retail vizează extinderea în orașele regionale
Stocul modern de retail din România a ajuns la 4,02 milioane de metri pătrați la finalul primului trimestru din 2022, iar anul viitor se...