Stocul total de spații moderne de retail a depășit 4,1 milioane mp în România

CBRE, lider global pe piața de servicii comerciale și investiții în real estate, anunță că, în primul trimestru din acest an, stocul total de spații moderne de retail din România a ajuns la 4,11 milioane metri pătrați. Conform celui mai recent raport „Romania Retail Market Snapshot”, volumul total de spații moderne de retail a crescut cu 22.000 metri pătrați în primele trei luni ale anului, după o investiție de nouă milioane de euro în două parcuri de retail. Stocul total de spații moderne de retail a depășit 4,1 milioane mp în România

Cu toate că parcurile de retail atrag un volum tot mai mare de investiții, mall-urile continuă să dețină supremația. În prezent, piața este configurată în proporție de 62% din centre comerciale precum mall-uri, și doar 38% parcuri de retail.

„Cererea pentru spații de retail continuă să crească, astfel încât se dezvoltă noi proiecte. Vedem însă o reconfigurare a pieței și o reorientare a dezvoltatorilor către proiecte de retail de dimensiuni mai mici, care s-au dovedit a fi de succes din două puncte de vedere: investițiile în orașele mici și medii pe partea de retail este profitabilă având în vedere lipsa concurenței și creșterea puterii de cumpărare și în același timp valoarea investiției este cu mult mai mică decât cea într-un mall. Ne așteptăm ca avansul stocului total de spații moderne să fie unul considerabil în acest an, fiind așteptată finalizarea mai multor centre importante”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE CBRE.

Aproximativ 300 milioane euro au fost investite în construcția de noi spații moderne, destinate shopping-ului, mall-uri sau parcuri de retail, de la începutul anului 2022 și până în primul trimestru al anului 2023. În plus, perspectivele investitorilor sunt pozitive, în condițiile în care nivelul randamentelor a urcat cu 0,25%, în primul trimestru al anului, față de aceeași perioadă din 2022, până la 7,5%.


Citește și Peste 200 de producători locali din 10 județe, reuniți în platforma Via Profi


În același timp, valoarea chiriei pentru centrele comerciale și pentru locațiile de pe principalele artere comerciale ale orașelor s-a situat la o medie similară cu cea din primul trimestru al anului trecut, cu 75 euro/mp/lună, respectiv 50 euro/mp/lună în cazul celei de a doua categorii.

Ce urmează pentru piața de retail

Un volum de 320.000 mp de spații de retail este așteptat să fie livrat până la finalul anului, atât în principalele centre regionale, cât și în orașe secundare. Dintre acestea, nu mai puțin de 74% dintre suprafețele aflate în construcție sunt parcuri de retail, în timp ce doar 26% sunt destinate marilor centre comerciale.

Industria fashion continuă să reprezinte, alături de sectorul de food, principalul motor de dezvoltare al spațiilor de retail, cei mai activi chiriași fiind din aceste sectoare. Datele CBRE arată însă că în timp ce zonele de restaurante din incinta marilor centre comerciale se adaptează la noile cerințe ale consumatorilor și devin mai eficiente, în parcurile de retail zonele de food devin principalul punct de atracție.

„Pe măsură ce spațiile de retail se dezvoltă, vedem și o îmbunătățire în ceea ce privește experiența oferită consumatorilor. Zonele de restaurante sunt regândite, astfel încât să ofere clienților mai multe facilități de relaxare și petrecere a timpului liber într-un mediu cât mai plăcut. În același timp, brandurile acordă o importanță mult mai mare sustenabilității, iar criteriile ESG, dar și partea de e-commerce sunt mult mai prezente în strategiile și planurile companiilor”, a adăugat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE CBRE.

Retailerii continuă să investească în extinderea business-urilor, iar eficientizarea spațiilor comerciale, îndeplinirea criteriilor ESG, care au un impact din ce în ce mai mare asupra întregii activități a business-urilor, dar și adaptarea la e-commerce, devin nelipsite din strategiile companiilor de scalare.


 

Livrările de spații de retail, la maximul ultimilor șapte ani
Livrările de spații de retail, la maximul ultimilor șapte ani
Dezvoltatorii au livrat anul trecut 11 proiecte de retail, totalizând aproximativ 215.000 de metri pătrați, un nivel record al ultimilor șapte...
Inflația și puterea de cumpărare redusă, principalele provocări pentru retaileri în 2023
Inflația și puterea de cumpărare redusă, principalele provocări pentru retaileri în 2023
Cifrele de vânzări și trafic înregistrate de piața de retail din România în prima jumătate a acestui an au depășit nivelurile...
2022, anul cu cel mai mic volum de proiecte de retail livrate din ultimii opt ani
2022, anul cu cel mai mic volum de proiecte de retail livrate din ultimii opt ani
Anul 2022 a fost marcat de puține livrări de noi proiecte moderne de retail, completând suprafața totală existentă cu doar 77.000 de metri...
Dezvoltatorii din retail vizează extinderea în orașele regionale
Dezvoltatorii din retail vizează extinderea în orașele regionale
Stocul modern de retail din România a ajuns la 4,02 milioane de metri pătrați la finalul primului trimestru din 2022, iar anul viitor se...