România intră complet în spațiul Schengen. La ce trebuie să fie atenți transportatorii și operatorii economici

Mult așteptata decizie de intrare a României și Bulgariei în spațiul terestru Schengen de la 1 ianuarie 2025 va crea avantaje semnificative pentru transportul de mărfuri intraunional și nu numai. În prezent, zona Schengen este formată din 29 de țări (25 de State Membre UE și țările EFTA – Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția). Noi reguli pentru transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat

Articol semnat de Mihai Petre, Director, Comerţ internaţional EY România, și Cosmin Dincă, Manager, Comerţ internaţional EY România.

România și Bulgaria și-au îndeplinit cu succes procesul de evaluare Schengen prevăzut în Tratatele lor de aderare, luând toate măsurile necesare pentru a asigura aplicarea părților relevante ale acquis-ului Schengen. Odată cu intrarea completă a României în Schengen, se vor elimina timpii de așteptare la frontierele cu Ungaria și Bulgaria. În prezent, media de așteptare a camioanelor la cele două frontiere este de 180 de minute.

A face parte dintr-o zonă fără controale la frontierele interne înseamnă că țările nu efectuează controale la frontierele lor interne, cu excepția cazurilor de amenințări specifice, sau efectuează controale armonizate la frontierele lor externe, pe baza unor criterii clar definite.

Drept urmare, având în vedere libera trecere prin frontiere, atât transportatorii, cât și operatorii economici vor trebui să acorde o atenție mult mai mare celorlalte obligații ce le revin, în funcție de tipul de mărfuri transportate care presupun anumite formalități în avans.

De exemplu:
• controale sanitar veterinare – obținerea vizelor necesare în sistemul TRACES (în cazul alimentelor);
• codul UIT generat prin sistemul RO e-transport pentru transportul intra-Unional;
• licențe de transfer intraunional pentru produse cu dubla-utilizare (i.e. care pot avea atât o utilizare civilă, cât și militară).

Reamintim că obligațiile precum cele din exemplul de mai sus pot crea neplăceri, dacă nu sunt efectuate la timp, precum blocarea mijloacelor de transport/ mărfurilor la punctul de destinație în lipsa avizelor luate din frontiere, contravenții și întârzieri în lanțul logistic de aprovizionare, ajungând chiar până la confiscarea mărfurilor. Prin comparație, în prezent asemenea sincope pot fi identificate înainte de trecerea frontierei de către reprezentanții autorităților (e.g. vama etc), evitând implicații potențial mai grave după trecerea acesteia. În viitor, acest „ajutor” nu va mai fi disponibil.

În concluzie, recomandarea noastră pentru transportatori/operatori economici ar fi re-evaluarea obligațiilor ce le revin la frontieră din perspectiva Schengen și actualizarea procedurilor necesare pe flux în acest sens, astfel încât de la 1 ianuarie 2025 să beneficieze din plin de zona Schengen.

Gebrüder Weiss: Perspective pentru un viitor verde rentabil în transportul rutier de mărfuri
Gebrüder Weiss: Perspective pentru un viitor verde rentabil în transportul rutier de mărfuri
Perioada de avânt a vehiculelor cu propulsie electrică deschide posibilități și pentru industria transporturilor de marfă. Gebrüder Weiss,...
Logistica în e-commerce și ce trebuie să știi despre spațiile de depozitare și echipamente
Logistica în e-commerce și ce trebuie să știi despre spațiile de depozitare și echipamente
Faptul că segmentul de e-commerce este pe val nu mai este o surpriză, însă, la fel ca în retailul fizic, zona de logistică este o componentă...
Studiu EY: Presiunea pe lanțurile de aprovizionare amplifică incertitudinile din zona prețurilor de transfer
Studiu EY: Presiunea pe lanțurile de aprovizionare amplifică incertitudinile din zona prețurilor de transfer
Reformele fiscale internaționale și necesitatea reconfigurării lanțurilor de aprovizionare, accelerate de pandemia provocată de COVID-19,...
Noi reguli tranzitorii de origine pentru țările pan-euro-mediteraneene
Noi reguli tranzitorii de origine pentru țările pan-euro-mediteraneene
Convenția Pan-Euro-Mediteraneană (PEM), semnată în 2011, este un acord multilateral care vizează stabilirea unor reguli comune de origine...