Logistica în e-commerce și ce trebuie să știi despre spațiile de depozitare și echipamente

Faptul că segmentul de e-commerce este pe val nu mai este o surpriză, însă, la fel ca în retailul fizic, zona de logistică este o componentă importantă în ecuația succesului. De cât spațiu de depozitare ai nevoie? Care sunt fluxurile dintr-un depozit? Dar și ce dotări și echipamente sunt necesare pentru un jucător care vrea să facă pasul în online? Logistica în e-commerce și ce trebuie să știi despre spațiile de depozitare și echipamente

Articol scris de Cosmin Costea, Fondator eComMasters și expert e-Commerce

Logistica este una dintre cele mai importante activități dintr-un business e-commerce, dar și departamentul care vine cu cele mai mari provocări pentru antreprenorii de magazine online. Să începem însă cu începutul. Care sunt principalele fluxuri dintr-un depozit logistic? Primul flux este cel de recepție și anume cum facem recepția. Este extrem de important și pot să spun asta pentru că de-a lungul experienței mele, am făcut multe audituri de depozit și am găsit multe probleme, multe ineficiențe și riscuri la fluxul de recepție. Următorul flux este cel de put away. Numim put away procesul de pus marfă pe raft - paleții de marfă care au venit de la furnizor. Fluxul de culegere sau de picking, cum mai este cunoscut, se referă la modul în care iei marfa de pe raft. Alte trei fluxuri importante dintr-un depozit sunt fluxul de împachetare, fluxul de expediere și fluxul de retur.

Dotări și echipamente pentru spațiul de depozitare

De ce ai nevoie într-un depozit? În primul rând ai nevoie de rafturi, atât pentru depozitare, cât și pentru picking. La rafturi sunt câteva lucruri de spus legat de înălțimea rafturilor. Sunt depozite joase, unde se poate ajunge la rafturile de sus cu o scară, nu ai nevoie de echipamente speciale. Dar sunt și depozitele standard care sunt de 7-10-12 m, iar acolo ai nevoie de echipament special, în speță de un stivuitor care să te ajute să urci și să cobori paleții.

Un alt aspect ce ține de dotările unui spațiu de depozitare este box location, adică locul unde ținem cutii cu produse mici. Mai poți avea nevoie și de un flow rack, adică un raft gravitațional, acolo unde marfa stă înclinată și vine către picker gravitațional (marfa vine în cutie, cutia se desface și pickerul ia din cutii, marfa intră prin spate și iese prin față). Mergând mai departe, vorbim despre ideea de mezanin. Atunci când ai un depozit suficient de înalt și nu poți folosi destul de bine înălțimea depozitului, o idee foarte bună e să folosești un mezanin, un etaj intermediar – și pentru depozitare, dar și pentru procesare.

Într-un depozit mai e nevoie de un stivuitor, transpalet și liză, pentru a putea căra paleții prin depozit la nivelul solului. Dar și de cărucioare pe niveluri ca să facem picking, acestea fiind mai bune decât coșurile de picking pentru că alunecă și nu trebuie să cari marfa. Totodată, ai nevoie de mese pentru ambalat, pentru picking, în funcție de cum îți setezi zona de lucru ai nevoie de mai multe tipuri de mese. Opțional, poți avea nevoie și de un conveior care să preia o parte din mutarea mărfii și, la un nivel foarte avansat, de roboți care să mute marfa paletizată sau în cutii.

Feliciu Paraschiv, proprietariul lantului de retail independent Paco Supermarkets, despre industria de retail si tendinte. Afla mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Digitalizarea este cu siguranță cheia
Într-o piață în care comerțul modern câștigă tot mai mult teren, Feliciu Paraschiv, proprietarul lanțului de retail independent Paco...
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Raportat la evoluția Lidl România de până acum și la planurile de viitor ale companiei, Marco Giudici, CEO-ul companiei, descrie România ca...

Principalele activități pe care le preia sunt:

  • Paletul cu un produs se pune pe raft;
  • Cutia cu marfă din depozit vine la picker, deci nu mai merge pickerul să o ia;
  • Cutiile pleacă de la picker spre expediere.

Dacă ai lucrurile foarte bine puse la punct, un sistem de automatizare poate să scoată marfa din bax, eventual să scaneze și să rotească, iar apoi să îl pună în cutia de livrare. Nu în ultimul rând, vei avea nevoie și de scannere, pentru că e foarte greu de lucrat fără, atât pentru scanare marfă, cât și cele care direcționează pickerul pe locația de unde să preia produsul. Sunt instrumente extrem de folositoare la recepție, la picking și la verificare.

Nivelul de temperatură dintr-un depozit

Un lucru despre care vreau să îți povestesc legat de spațiul de depozitare este temperatura. Într-un depozit logistic sunt diferite niveluri de temperatură care pot fi folosite, în funcție de produsele vândute. Iar primul nivel este outdoor, care e mai mult o condiție de depozitare, decât un nivel. Afară pot fi ținute orice produse a căror condiție și calitate nu este influențată de condițiile meteorologice.

Următorul nivel este temperatura ambientală. Aici putem include toate produsele care trebuie ferite de lumina soarelui sau precipitații, dar care pot rezista atât la temperaturi scăzute, cât și la temperaturi mai ridicate. Există un prag de temperatură ambientală și pentru produsele alimentare, însă aici temperatura nu poate depăși 25 de grade Celsius și nici nu poate trece de limita de îngheț.

Ultimele două niveluri de temperatură sunt tot pentru produsele alimentare: proaspete și congelate. Produsele proaspete sunt făcute să stea la 4 grade Celsius, temperatura obișnuită dintr-un frigider, în timp ce produsele congelate trebuie să stea la -20 grade Celsius.

Așa cum poate ți-ai dat seama, ultimul nivel de temperatură este și cel mai greu de atins. Și nu doar temperatura este dificil de atins, dar și condițiile de livrare sunt foarte dificile, deoarece lanțul de frig nu poate fi deloc întrerupt.

Roxana Tisăianu, FrieslandCampina România: Curajul este esențial pentru a crea ceva transformațional
Roxana Tisăianu, FrieslandCampina România: Curajul este esențial pentru a crea ceva transformațional
Deschidere, reziliență, smerenie și curaj. Acestea sunt trăsăturile pe care Roxana Tisăianu le consideră necesare pentru un lider și la care...
282 profil
Irina Pencea, managerul care se bazează pe curaj pentru a explora mereu noi teritorii
Irina Pencea provine dintr-o familie în care părinții au fost pasionați de meseriile lor și au lucrat cât de mult au putut. I-au insuflat acest...

Ambalaje

Pe finalul acestui articol, aș vrea să îți spun câteva cuvinte și despre partea de ambalaje, un aspect extrem de important într-un business e-commerce. Prima dată avem cutiile, iar aici este o discuție importantă legată de dimensiunile cutiei. Inițial, poate crezi că iei o cutie, dar apoi îți dai seama că ai nevoie de 2-3 cutii cu dimensiuni diferite, în funcție de dimensiunea și numărul de produse din comenzi.

Pe lângă dimensiuni, materialul joacă și el un rol esențial. Materialul este de două tipuri, cutii cu 3 straturi sau 5 straturi, adică cutii mai subțiri sau mai groase. În cazul în care vinzi produse mai fragile, cel mai bine e să alegi cutiile mai groase, dar și să folosești materiale care să absoarbă șocurile.

Culoarea, chiar dacă pare un detaliu, este unul important. Avem cutiile în culoarea obișnuită, culoarea natur-bej, dar poți opta pentru cutii colorate, deoarece personalizează foarte bine experiența clientului și ajută foarte mult la branding. Mai sunt și cutiile speciale, adică cele pentru sticle. Aceste cutii sunt formate din cutia în sine, cutia interioară, plus un fagure special pus înăuntru, astfel încât sticlele să nu se lovească și să nu se deterioreze. Mai avem și cutiile de unică folosință sau cele reutilizabile, unde îți sugerez să folosești cutii de tipul KLT.

Iar ultimul subiect despre care vreau să îți povestesc este legat de măsurile antișoc. Sunt multe variante de antișoc, dar acum voi enumera doar trei dintre ele, cele mai comune. Așadar, poți folosi folia cu bule care este standard, dar este foarte scumpă și este de plastic. Poți alege pungile care se umflă și care protejează foarte bine, dar sunt tot de plastic sau poți opta pentru o hârtie mai groasă sau un carton tăiat franjuri.

În încheiere, aș vrea să îți mai spun și care sunt două dintre cele mai frecvente greșeli pe care le fac antreprenorii e-commerce atunci când vine vorba de spațiul de depozitare. Prima este că își dimensionează greșit depozitul, fie prea mic, fie prea mare. Iar cea de-a doua este că nu automatizează. Chiar dacă pare foarte dificil, este extrem de important să automatizezi când ai peste 100 de comenzi pe zi, plus că devine mai eficient financiar, pentru că reduci costurile operaționale. Acum e rândul tău să te gandești cât de bine pregatită este logistica ta pentru un business e-commerce?

Paul Niță, ID Logistics: Conservatorism e termenul care guvernează piața
Paul Niță, ID Logistics: Conservatorism e termenul care guvernează piața
Într-un mediu economic amenințat de o posibilă recesiune, operatorii logistici trebuie să navigheze cu succes în contextul relativ instabil și...
Tehnocolor Band: Ne dorim ca, până în 2024, să avem distribuitori în toate județele țării
Tehnocolor Band: Ne dorim ca, până în 2024, să avem distribuitori în toate județele țării
Tehnocolor Band, companie activă pe piața din România încă din 1993, își bazează dezvoltarea pe parteneriate stabile în actualul context de...