Previziuni temperate privind consumul in sezonul estival | Progresiv
Desi continua seria inovatiilor prin lansari de produse si campanii noi de comunicare catre consumator, producatorii de bere sunt rezervati in prognozele de vanzari pentru aceasta vara. Doar temperaturile mari ar putea readuce consumul pe crestere, arata prognozele oficiale.
Sezonul estival aduna cele mai mari vanzari de bere de peste an, dat fiind specificul categoriei. Independent de context - temperaturile din aceasta vara sau bugetele inca limitate de criza - producatorii isi pun sperantele in cea de-a doua vara de la intrarea pe un trend puternic descendent al pietei. Lansarile de produse, ambalajele noi sau repozitionarile sunt printre activitatile cu care producatorii vor intampina vara lui 2011. De exemplu, portofoliul Heineken Romania s-a extins incepand cu luna aprilie cu sapte branduri internationale: Amstel, Birra Moretti, Krusovice, Foster`s, Strongbow, Sol si Desperados. La nivelul brandurilor locale, compania a lansat un nou design de ambalaj pentru doza de Ciuc Premium, iar Golden Brau si-a largit gama cu varianta non-alcoolica. Noul produs beneficiaza de un ambalaj atipic pentru o bere din segmentul mainstream, capacul „ring pull” (cu sistem de desfacere prevazut cu cheita).
La randul ei, compania Bergenbier a relansat la inceputul anului berea Noroc, iar in luna mai a lansat prima bere din segmentul core lager din Romania – Bergenbier Nefiltrata din grau. Iubitorii de bere vor fi expusi si actiunilor intense de comunicare ale Carlsberg, care a demarat in luna mai, in Romania, campania de rebranding anuntata la nivel global.
Strategii de valoare versus volum
Producatorii si-au propus sa faca din sezonul estival nu doar o afacere profitabila, ci si o experienta memorabila in ceea ce ii priveste pe consumatori. Heineken, prin brandul Ciuc Premium, va continua sa sustina, ca sponsor, un eveniment de muzica deja cunoscut publicului din Romania. Ursus Breweries va oferi consumatorilor sai din Cluj bere nefiltrata si proaspata prin miniunitatea de productie ridicata pe locul fostei fabrici. Planurile liderului de piata in aceasta vara pun accentul pe crearea de valoare prin dezvoltarea marcilor si oferirea unui produs de calitate, mai putin pe volum. „Ne-am asumat decizia de a creste valoarea in piata, urmarind o evolutie profitabila in locul cresterii volumelor cu orice pret”, dezvaluie Victor Armaselu, Vice-Presedinte Vanzari si Distributie al Ursus Breweries.
Recomandari pentru comercianti
Consumatorul si-a diversificat nevoile, are mai multe asteptari de la un produs si cauta o justificare intrinseca pentru cheltuielile efectuate. Indiferent ca vorbim de bere premium sau de volum, primul beneficiu pe care orice producator il poate oferi consumatorului in sezonul estival este un produs rece. „Consumatorul devine din ce in ce mai sofisticat, insa principalele sale nevoi raman: o bere de calitate si o bere rece pe care sa o gaseasca la un pret cat mai bun”, afirma Paul Markovits, Director de Marketing Heineken Romania. Pe langa asigurarea unei temperaturi optime de pastrare, disponibilitatea produsului la raft este un alt element de care comerciantii trebuie sa tina seama pentru a-si maximiza vanzarile de bere in acest sezon
Ursus Breweries coordoneaza indeaproape vanzarile de bere din canalul traditional. De aproape doi ani, compania a initiat „Clubul Excelentei” un program de consolidare a relatiilor cu retailerii traditionali. „Consideram ca relationarea activa si colaborarea in desfasurarea activitatilor de piata va reprezenta un suport real in cresterea vanzarilor din comertul traditional”, subliniaza Victor Armaselu.
Consumatorul, in continuare precaut
Acest sezon estival nu va aduce schimbari semnificative in comportamentul de achizitie si consum al romanilor, dupa cum spun marii jucatori din piata. Ei se asteapta sa vada aceleasi tendinte in consum ce au marcat ultimii doi ani, iar parcursul categoriei din 2011 vine sa intareasca acest lucru. „De-a lungul acestui an am observat o predilectie a consumatorilor catre promotii, catre segmentul de pret value si catre PET. Nu cred ca sezonul estival va aduce schimbari la nivelul acestor fenomene”, afirma Tiberiu Mercurian, Directorul de Marketing al Bergenbier S.A. Previziunile privind vanzarile din sezonul estival inaintate de producatorul URSUS mentin latura de prudenta pe care recesiunea a adus-o companiilor. Victor Armaselu, reprezentantul companiei, nu intrevede nici pe termen mediu o revenire a consumului la nivelul existent inainte de criza. „Ne asteptam ca, odata cu stabilizarea situatiei financiare domestice, consumul sa creasca fara insa a reveni la nivelul de dinainte de recesiunea economica”. Pentru sezonul estival actual, producatorii evita sa faca previziuni in cifre. Chiar daca nu isi pun mari asteptari in viitorul apropiat, vad o redresare a categoriei berii pe piata din Romania spre finalul lui 2011.
Ce spun datele Euromonitor
Consumul de bere blonda pe cap de locuitor in 2010, conform datelor Euromonitor International, a fost de 76,5 litri. Raportat la media Europei de Est, de 67,3 litri per capita in aceeasi perioada, putem considera ca romanii se afla printre cei mai mari consumatori de bere din regiune. Estimarile Euromonitor pentru 2011 indica o usoara scadere, de 1,4 litri, pana la nivelul de 75,1 litri per capita. In acelasi timp, consumul per capita in regiunea este estimat sa scada cu 1,8 litri, pana la 65,5 litri. Regiunea Europei de Est include 10 piete, printre care si Rusia.
Berea cu un continut scazut de alcool sau fara alcool a detinut o pondere mica in consum la nivelul Romaniei, in 2010. Consumul local a fost 1,2 litri per capita anul trecut, iar in 2011 va stagna, conform previziunilor inaintate de institutul de cercetare Euromonitor. In regiune, trendul pe aceasta sub-categorie este similar.
Previziuni
La nivelul pietei, berea blonda va fi si in 2011 segmentul cu cea mai mare cota in valoare si volum, deoarece consumatorii vor continua sa fie atrasi de calitate la preturi accesibile. Piata din Romania este deja aglomerata, asadar cea mai mare crestere va fi resimtita la nivelul marilor producatori, in timp ce producatorii locali, cu interese regionale, au devenit primele tinte ale recesiunii, iar cota lor de piata va continua sa scada si in urmatorul an, potrivit prognozelor Euromonitor. Criza care a afectat Romania va influenta puterea de cumparare a consumatorilor si in acest an. Recesiunea i-a determinat pe cei cu o putere de cumparare redusa sa revina in ultimii doi ani la consumul de vin din propria productie sau achizitionat direct de la producatori. Traditionalul „sprit”, facut din vin si suc, va continua sa reprezinte o alternativa la bere in sezonul estival, afectand asadar volumele de bere vandute pe piata locala, mai arata studiile Euromonitor.



