Comertul modern castiga teren in fata celui traditional | Progresiv
Consumul casnic de bunuri de larg consum a crescut in moneda nationala cu 19% in 2008 fata de anul precedent. Cel mai important factor ce a dus la aceasta evolutie este cresterea in valoare a cosului de cumparaturi, influentata de cresterea preturilor si sustinuta de o frecventa de cumparare usor mai redusa.
Spre deosebire de comertul traditional, formatele comertului modern, in special hipermarketuri si discounteri, au convins cumparatorii sa le calce pragul mai des in 2008.
La nivel national, comertul modern joaca un rol din ce in ce mai important, acoperind in 2008 41% din valoarea bunurilor de larg consum fata de 38% in 2007. Cea mai spectaculoasa crestere au avut-o hipermarketurile de la aproape 15% in 2007 la 18% in 2008, dintre retaileri evidentiindu-se in acest an Real, Kaufland ramanand in continuare pe primul loc. Aceasta performanta a fost sustinuta si de deschiderea a noi magazine, fiind astfel printre cele mai dinamice retele de retail de pe piata locala.
Mai mult de jumatate din familiile din Romania au trecut pragul hipermarketurilor pentru achizitionarea bunurilor de larg consum. Acestea au cumparat mai des si cu 25% mai mult in 2008 fata de 2007.
Supermarketurile continua sa joace un rol important, cu o cota de aproximativ 14% din piata, in scadere cu un punct procentual fata de 2007. Magazinele tip discount urmeaza trendul ascendent inceput in urma cu trei ani, crescand la aproximativ 6%. Toti cei trei factori (numarul de cumparatori, frecventa de cumpare si valoarea achizitionata) au contribuind la aceasta evolutie.
Formele de comert traditional se afla in continuare pe un trend descendent. Aceasta tendinta este mai accentuata la nivelul intregii tari si mai putin in Bucuresti (unde ponderea acestor tipuri de magazine este relativ constanta).
In Bucuresti, comertul modern este responsabil pentru 71% din valoarea totala a bunurilor de larg consum.
Hipermarketurile detin cea mai importanta pondere, in jur de 42% cota de piata in valoare, in crestere de la 39% anul trecut. Mai mult de 90% dintre gospodariile din Bucuresti si-au facut cumparaturile cel putin o data din acest tip de magazin in 2008.
Detinand avantajul proximitatii fata de hipermarketuri, supermarketurile raman in continuare importante pentru gospodariile bucurestene (21% cota de piata in valoare).
In Bucuresti, frecventa cu care gospodariile cumpara bunuri de larg consum scade cu aproape 11%. Acest trend descendent este mai accentuat in formele traditionale de comert. Pentru formatele comertului modern, exceptia vine din partea discounter-ilor, care au reusit sa convinga gospodariile sa ii viziteze mai des decat in 2007.
Grupul GfK
Grupul GfK este numÄ�rul 4 mondial în clasamentul companiilor de cercetare de piaÅ£Ä�. ActivitÄ�Å£ile sale acoperÄ� trei divizii: Custom Research, Retail and Technology Å�i Media. Grupul are mai mult de 10.000 de angajaÅ£i Å�i 115 subsidiare situate în peste 100 de Å£Ä�ri. Pentru informaÅ£ii suplimentare, vizitaÅ£i site-ul: www.gfk.com.