Supermarketurile au devenit mai competitive în preț în 2015

Diferența între prețurile medii ale bunurilor de larg consum din rețelele internaționale de supermarketuri și lanțurile de hypermarketuri s-a diminuat anul trecut, potrivit analizei Shopping Basket realizate lunar de revista Progresiv în parteneriat cu agenția de servicii de marketing și comunicare Mercury360, în perioada februarie-decembie 2015. Dacă în 2014 valoarea medie a coșului de cumpărături într-un supermarket era cu 9 lei mai mare față de valoarea medie a coșului într-un hypermarket, în 2015 diferența de preț între cele două canale de vânzare a fost de doar 5 lei, pe fondul unei reducei mai mari de prețuri în supermarketuri, comparativ cu magazinele de format mare.

Analiza mai arată că reducerea TVA nu a rămas fără ecou în comerțul modern, valoarea coșului de cumpărături (care cuprinde și bere și produse nealimentare, la care TVA-ul a rămas la 24%) înregistrând scăderi în toate canalele de vânzare, în iunie față de luna mai, însă cu ritmuri puțin diferite: -6% în hypermarketuri, similar cu supermarketurile, -7% în cash&carry și -5,5% în discounteri.

Hypermarketurile n-au menținut reducerea de preț generată de TVA

Interesant este însă faptul că hypermarketurile au încheiat anul cu cea mai mică reducere de preț la nivelul coșului de cumpărături. Astfel, prețul mediu al coșului în hypermarket a fost în luna decembrie cu doar 2,8% sub prețul mediu din februarie. Spre comparație, în cazul supermarketurilor diferența de preț între cele două luni a fost de -8%, iar în cash&carry de -8,8%.

Pe de altă parte, în hypermarketuri s-au înregistrat cele mai multe promoții la produsele monitorizate de studiul Shopping Basket, acest format de magazine având o pondere de 47% în totalul promoțiilor din retailul monitorizat. În cazul produselor achiziționate din rețelele cash&carry, unu din patru articole a fost achiziționat la promoție în perioada februarie-decembrie 2015, în cadrul vizitelor realizate în magazine. O pondere relativ ridicată a promoțiilor s-a înregistrat și în hypermarketuri, unde 16% dintre produse au fost găsite la promoții. De asemenea, din analiză se poate observa că numărul promoțiilor a crescut considerabil în hypermarketuri în lunile iunie-iulie, întrucât scăderile de TVA au fost semnalizate la raft în acea perioadă drept promoție. Produsul care a beneficiat de cele mai multe promoții în perioada februarie-decembrie a fost cașcavalul Hochland, care s-a aflat la promoție în una din trei situații în care a fost achiziționat. Acesta este urmat în clasament de cafeaua măcinată Jacobs Alintaroma verde, care a înregistrat o incidență a promoțiilor de 23%.

Din cele 26 de produse selectate fie pentru coșul comun de cumpărături din hypermarket, supermarket și cash&carry, fie pentru cel din discountere, 16 produse au finalizat anul 2015 cu prețuri medii pe luna decembrie sub prețurile medii din luna februarie a anului trecut.

Cele mai mari reduceri de preț au înregistrat cafeaua măcinată Jacobs Alintaroma (-23%) și iaurtul Danone (-18%). În cazul cafelei, principalul motiv al reducerii este faptul că la jumătatea lui 2015, prețul cafelei Arabica pe bursele de mărfuri a atins nivelul minim al ultimilor 17 ani. Situația a fost generată de deprecierea monedei naționale a celui mai mare producător mondial de cafea, Brazilia, dar și de supraproducția din această țară. În ceea ce privește iaurtul Danone, diferența de preț de -18% în decembrie față de februarie poate fi explicată și prin diminuarea ambalajului acestui produs (de la 140 g la 125 g), realizată în luna aprilie, odată cu relansarea portofoliului de iaurturi Danone. Cele mai mari majorări de preț au fost înregistrate la pasta de dinți Colgate Maximum Cavity Protection (+9%) și la zahărul Mărgăritar Cristal (+7%). Dar chiar și în condițiile creșterii prețului, media prețului la acest ultim produs s-a redus în 2015 față de 2014, trecând sub pragul de 3 lei/kg, în condițiile în care media la nivelul lui 2013 a fost peste 4 lei/kg. De Alina Stancu.

Metodologie

Pentru al 11-lea an consecutiv, în rubrica „Shopping Basket” a revistei Magazinul Progresiv au fost publicate lunar, în 2015, analize ale prețurilor din rețelele internaționale de magazine alimentare din România. Studiul Shopping Basket este realizat de agenția de servicii integrate de marketing și comunicare Mercury360, fiind un studiu de tip Mistery Shopping. Produsele din coșul de cumpărături (shopping basket – engl.) sunt SKU-uri lider de piață în comerțul modern pe categoriile vizate, potrivit datelor de research disponibile. Prețurile publicate în revistă sunt cele de pe bonurile de casă, fiind astfel prețurile reale din magazine.

În 2015, cumpărăturile pentru Shopping Basket s-au realizat timp de 11 luni, între datele 1–6 ale lunii, în 13 rețele de magazine:

  •  5 rețele de hypermarketuri (Auchan, Cora, Kaufland, Real și Carrefour);
  •  4 rețele de supermarketuri (Carrefour Market, Billa, Profi și Mega Image);
  •  2 rețele de magazine Cash & Carry (Selgros și Metro);
  •  2 rețele de magazine discounter (Lidl și Penny Market).

Locațiile de cumpărături au fost schimbate trimestrial, astfel: în trimestru I au fost alese locații din sudul țării (excl. Bucureștiul), în trimestrul al II-lea au fost vizitate magazine din centrul și vestul țării, în trimestrul al III-lea a fost acoperită zona din nord-estul țării, iar în trimestrul al IV-lea doar Capitala României.

Cum s-a scumpit coșul de cumpărături în prima jumătate a acestui an
Cum s-a scumpit coșul de cumpărături în prima jumătate a acestui an
Prima jumătate a acestui an stă sub semnul inflației în continuă creștere, alimentele fiind direct afectate. Majorarea costurilor de producție...
2021, imaginea unui val de scumpiri
2021, imaginea unui val de scumpiri
2021 poate fi catalogat simplu drept anul scumpirilor pentru produsele de bază. Lună de lună, prețurile acestora au înregistrat noi creșteri,...
Anul provocărilor pe piața de retail
Anul provocărilor pe piața de retail
Caracterizat deja ca un an atipic, 2020 a reprezentat pentru piața de retail și FMCG un test de rezistență și adaptare. Aflați în linia...
Cum au evoluat prețurile în rețelele mari de magazine, în 2019
Cum au evoluat prețurile în rețelele mari de magazine, în 2019
2019 a fost un an cu venituri mai mari pentru mulți dintre consumatorii români, dar creșterea a fost anulată în anumite cazuri din cauza...