Cum au evoluat prețurile în rețelele mari de magazine, în 2019

2019 a fost un an cu venituri mai mari pentru mulți dintre consumatorii români, dar creșterea a fost anulată în anumite cazuri din cauza inflației. Dacă la începutul anului Institutul Național de la Statistică anunța o rată a inflației de 3,2%, de două ori peste media europeană, în luna mai aceasta urcase deja până la 5,4%. Însă alimentele nu au fost mereu cap de listă în materie de scumpiri, aceste rate record ale inflației fiind influențate și de tarifele crescute ale serviciilor. Un impact semnificativ l-a avut și evoluția cursului de schimb, din moment ce multe dintre alimentele găsite la raft în România provin din import. Astfel, deprecierea monedei naționale în raport cu euro s-a tradus prin importuri mai scumpe.

Analizând evoluția prețurilor în rețelele internaționale de magazine,  studiul Shopping Basket realizat de Mercury360 pentru Progresiv arată că, în 2019, cea mai mică valoare a coșului de cumpărături apare în dreptul magazinelor de tip cash&carry, urmate de hypermarketuri, supermarketuri și abia pe ultimul loc magazinele online. În cazul acestora din urmă, costurile sunt mai mari decât în magazinele fizice pentru că includ și transportul comenzii până la adresa clientului. În privința magazinelor cash&carry, prețul luat în calcul este cel unitar, deși, de cele mai multe ori, pentru a beneficia de cel mai mic preț clientul este condiționat să achiziționeze un bax întreg.

Magazinele online, cel mai bine aprovizionate

În analiza privind disponibilitatea produselor din coșul de cumpărături pe canale de vânzare, cele mai puține situații de produs indisponibil au fost raportate în dreptul magazinelor online – 8%. La polul opus se află supermarketurile, unde procentul situațiilor în care produsul a lipsit de la raft este dublu față de online (16%). În privința hypermarketurilor, incidența out-of-stockurilor este de 7%, în timp ce în magazinele cash&carry analiza indică un procent de 12%. Trebuie menționat însă că situația s-a îmbunătățit de la începutul anului în cazul acestui canal de vânzare. Dacă în martie erau raportate nouă situații de produse indisponibile la raft, în decembrie numărul acestora a scăzut la trei.

În cazul supermarketurilor, cele mai multe situații out-of-stock raportate au fost în luna aprilie. O explicație vine din faptul că momentul coincide cu Sărbătorile Pascale, prin urmare lipsa produselor de la raft poate fi un efect al aprovizionării insuficiente în raport cu cererea crescută din piață.

Produsul cu cele mai multe situații out-of-stock pe parcursul anului trecut a fost salamul săsesc mini Cris-Tim în ambalaj de 300 de grame. Este posibil ca acest lucru să fie legat de faptul că producătorul a modificat gramajul produsului pe parcursul lui 2019 de la 300 g la 350 g. Greu de găsit la raft a fost și berea Neumarkt la doză de 500 ml.
La polul opus, iaurtul Danone, cafeaua măcinată Jacobs Kronung, uleiul de floarea soarelui Untdelemn de la Bunica și făina de grâu Băneasa au fost cel mai ușor de găsit la raft.

Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Deși un an al schimbărilor, 2023 a fost marcat de reducerea inflației, generând astfel o redresare a vânzărilor FMCG. Concret, vorbim despre un...
Toamna se numără efectele adverse: impactul deciziilor de contracarare a inflației
Toamna se numără efectele adverse: impactul deciziilor de contracarare a inflației
Deși rata inflației este în scădere în România, prețurile alimentelor continuă să fie peste nivelul din vara anului 2022, în ciuda...

Făina, prima în topul scumpirilor

În privința scumpirilor, cele mai mari evoluții apar în dreptul făinii, al zahărului, dar și în dreptul produselor pe bază de carne. Explicația stă în scumpirea materiilor prime și în impactul unor factori externi asupra costurilor de producție - de exemplu, producătorii de zahăr s-au confruntat cu o recoltă slabă de sfeclă în UE în sezonul 2018/2019 față de 2017/2018.

Pe plan local, efectele pestei porcine africane s-au resimțit puternic în industria cărnii. Drept urmare, salamul săsesc s-a scumpit cu aproape 9% pe parcursul anului 2019. În privința zahărului, scumpirea a fost de 7%, ceea ce înseamnă un plus de 17 bani pentru fiecare kilogram în parte. Mult mai mare a fost scumpirea în cazul făinii: 10,8% în 2019, de la o valoare medie de 3,45 lei în luna februarie, la 3,83 lei în decembrie pentru un kilogram.

Au existat și ieftiniri pe parcursul anului trecut, cea mai mare dintre acestea fiind în categoria lactatelor. Prețul cașcavalului clasic a scăzut cu 6,7%, la o valoare medie de 9,45 lei pentru 250 de grame. Mai ieftin a fost și uleiul, însă reducerea a fost una modestă, de doar 0,6%. Prețuri mai mici au avut ciocolata și baza pentru mâncăruri. Privită în ansamblu, valoarea medie a coșului de cumpărături în rețelele internaționale de magazine a fost cu 2% mai mare în 2019 față de 2018. Analiza Mercury360 arată o creștere de trei lei, de la 140,73 de lei în februarie 2019, la 143,59 în luna decembrie. Finalul de an a fost marcat însă de o temperare a scumpirilor, după o toamnă cu prețuri mai mari pentru aproape toate produsele analizate. Cea mai mare valoare a coșului a fost atinsă în luna septembrie, de 146,73 de lei, cu șase lei peste nivelul de la începutul anului.

Scumpirile, „compensate” prin promoții la raft

Scumpirile au fost temperate pe alocuri de promoțiile punctuale ale retailerilor. În categoria alimentelor, uleiul a fost produsul cel mai des vândut la promoție, urmat de făină, de baza pentru mâncăruri, de ciocolată și de băuturile răcoritoare. La polul opus, berea, zahărul, laptele, apa minerală, iaurtul și salamul sunt produsele cu cea mai mică incidență a promoțiilor la raft. Însă în topul celor mai multe promoții în 2019 au fost produsele nealimentare: săpunul și hârtia igienică dețin monopolul, urmate de soluția de curățare și detergentul de rufe.

Și în 2019, cele mai multe promoții au fost întâlnite în magazinele cash&carry unde, în medie, 14% dintre produsele cumpărate pentru analiza Shopping Basket au fost la promoție. Procentul este similar celui din 2018.Topul este continuat de magazinele online, cu o medie a promoțiilor de 6%, apoi de hypermarketuri, cu 5%. Cele mai puține promoții au fost întâlnite la rafturile din supermarketuri – doar 4%, procent aproape egal cu cel din 2018.

Metodologie

Pentru al 15-lea an consecutiv, în rubrica „Shopping Basket” a revistei Progresiv au fost publicate lunar, în 2019, analize ale prețurilor din rețelele internaționale de magazine alimentare din România. Studiul Shopping Basket este realizat de agenția de servicii integrate de marketing și comunicare Mercury360, fiind un studiu de tip Mistery Shopping. Produsele din lista de cumpărături sunt SKU-uri lider în segmentul IKA, selectate din Top 3 SKU pe categoriile/segmentele vizate - clasament realizat de către compania de cercetare RetailZoom pe universul de magazine monitorizate, pe perioada ianuarie-noiembrie 2019. Prețurile publicate în revistă sunt cele afișate pe bonul de cumpărături. Cumpărăturile efective pentru această analiză s-au realizat timp de 11 luni, în perioada februarie – decembrie 2019, între datele 1 – 6 ale fiecărei luni, în 13 magazine, după cum urmează:
- 4 magazine tip hypermarket (Auchan, Cora, Kaufland și Carrefour);
- 4 magazine tip supermarket (Profi, Carrefour Market, Mega Image,
MyAuchan);
- 2 magazine cash & carry (Selgros
și Metro);
- 3 magazine on-line (Carrefour.ro, Cora.ro și Mega-Image.ro).
Magazinele vizitate pentru realizarea analizei au fost schimbate trimestrial, pentru a atinge toate regiunile țării pe parcursul anului.

2022, anul scumpirilor istorice
2022, anul scumpirilor istorice
Anul trecut a pus românii în fața celui mai mare val de scumpiri din ultimii 15 ani. Produsele de bază au costat mai mult de la o lună la alta,...
Cum s-a scumpit coșul de cumpărături în prima jumătate a acestui an
Cum s-a scumpit coșul de cumpărături în prima jumătate a acestui an
Prima jumătate a acestui an stă sub semnul inflației în continuă creștere, alimentele fiind direct afectate. Majorarea costurilor de producție...
2021, imaginea unui val de scumpiri
2021, imaginea unui val de scumpiri
2021 poate fi catalogat simplu drept anul scumpirilor pentru produsele de bază. Lună de lună, prețurile acestora au înregistrat noi creșteri,...
Anul provocărilor pe piața de retail
Anul provocărilor pe piața de retail
Caracterizat deja ca un an atipic, 2020 a reprezentat pentru piața de retail și FMCG un test de rezistență și adaptare. Aflați în linia...