2022, anul scumpirilor istorice
Anul trecut a pus românii în fața celui mai mare val de scumpiri din ultimii 15 ani. Produsele de bază au costat mai mult de la o lună la alta, evoluție la care au contribuit costurile materiilor prime, dar și costurile tot mai mari de producție. Și, în condițiile în care peste 40% din cheltuielile unei persoane reprezintă doar produsele alimentare, băuturile și tutunul, scumpirile din ultimul an au făcut ca mulți dintre consumatori să se îndrepte din nou doar spre achiziția bunurilor de bază, în special cele din categoria de prim preț.
Prețul alimentelor a continuat să crească de la lună la lună, inflația pentru 2022 fiind una de două cifre, aproape 17%. Cele mai importante majorări de prețuri au început să fie resimțite din primăvara anului trecut, la scurt timp după declanșarea războiului în Ucraina. La nivel general, doar dacă ne uităm peste datele Institutului Național de Statistică în luna aprilie 2022, mărfurile alimentare costau cu 13,54% mai mult decât în aprilie 2021 și cu 8,46% peste nivelul din luna decembrie a anului 2021. Pentru a vedea impactul la nivelul coșului de cumpărături, în fiecare lună a anului trecut, prin intermediul proiectului Shopping Basket, am monitorizat evoluția a 30 de produse alimentare și nealimentare de marcă cu ajutorul platformelor online ale marilor retaileri. Toate brandurile alese au fost SKU lider sau în top cinci vânzări valorice în comerțul modern, iar analiza vizează prețurile de achiziție, fără impactul costului de livrare la domiciliu.
Cele mai importante majorări de preț
Ca și în 2021, uleiul a continuat să fie produsul alimentar cu cea mai mare creștere de preț, un litru ajungând pe parcursul anului trecut să coste aproape 12 lei față de puțin peste 9 lei cât era prețul la începutul anului 2022. Concret, prețul mediu pentru un litru de ulei în luna februarie 2022 a fost de 9,86 de lei, a urcat în luna august la valoarea medie de 11,49 lei și s-a stabilizat la final de an la prețul mediu de 11,47 de lei. Dacă ne uităm doi ani în urmă, potrivit datelor Shopping Basket, prețul unui litru de ulei s-a dublat. Uleiul alimentar nu a fost singurul produs de pe lista alimentelor cu cea mai puternică evoluție a prețului, zahărul înregistrând, de asemenea, o scumpire semnificativă. La începutul anului trecut, cel mai mic preț de achiziție pentru un kilogram de zahăr în cele patru rețele monitorizate a fost de 2,99 lei. La finalul lui 2022, același kilogram de zahăr costa aproape dublu în cazul aceluiași retailer - 5,59 lei - fiind de altfel și cel mai mic preț de achiziție. Luând însă în calcul prețul mediu pentru acest produs, dacă în luna februarie 2022 vorbeam despre 3,31 lei, în luna decembrie a anului trecut prețul mediu pentru un kilogram de zahăr era de 5,94 lei. Acestea sunt doar două exemple de scumpiri semnificative ale anului trecut. La nivel general, toate alimentele au avut prețuri mai mari, lucru confirmat și de statistica INS. Ultimele date disponibile la momentul redactării acestui material arătau că, în noiembrie 2022 raportat la noiembrie 2021, zahărul costa cu aproape 62% mai mult, untul cu 43,3%, uleiul cu 40,6%, produsele de morărit cu 32,8%, laptele și produsele lactate cu 25,59%, carnea cu 16,24%.
Cum toate aceste produse sunt în același timp și materii prime, scumpirile au mers în lanțul de producție la care s-au mai adăugat și costurile mai mari cu energia electrică și gazele, inclusiv majorarea costurilor de transport din cauza scumpirii carburanților. Drept urmare, la finalul anului trecut, pâinea costa cu un leu mai mult decât la începutul lui 2022, iar brânza telemea s-a scumpit cu aproape patru lei (preț mediu 11,5 lei în februarie 2022 vs 15,3 lei în decembrie 2022), acestea fiind doar două exemple dintre cele monitorizate lunar.
Evoluția coșului de cumpărături
La începutul acestui an, în luna februarie mai exact, când efectele războiului încă nu erau resimțite la nivel local și nici scumpirile din sectorul energetic nu erau complet integrate în producție, valoarea medie a unui coș de cumpărături era de aproape 270 lei pentru ca, șase luni mai târziu, scumpirile cumulate să ducă la un plus de 70 de lei pe bonul final. Concret, în luna februarie, pentru 25 de produse disponibile în toate cele patru rețele monitorizate în cadrul proiectului Shopping Basket, valoarea coșului de cumpărături s-a ridicat la aproape 250 de lei în cazul retailerului cu cele mai mici prețuri la momentul respectiv, adică auchan.ro. În luna august, cu doar 22 de produse disponibile în cazul tuturor retailerilor monitorizați, valoarea coșului de cumpărături a sărit pragul de 300 de lei în cazul a trei dintre cei patru retaileri monitorizați. Dacă vorbim despre o valoare medie, în luna august a anului trecut costul celor 22 de produse alimentare și nealimentare disponibile s-a ridicat la 310,6 lei.
Raportat la finalul anului trecut, prețurile au intrat într-o zonă mai stabilă, fiind susținute și de promoțiile retailerilor, însă au rămas pentru nivelul începutului de an. La nivel de coș de cumpărături, pentru 23 de produse disponibile în toate rețelele monitorizare, bonul mediu a fost de 260 lei, luna decembrie fiind una cu cele mai multe promoții din an. Totodată, un lucru remarcat în cazul Mega Image pe parcursul anului trecut au fost reducerile acordate la finalul achiziției în funcție de momentul în care clientul alegea să fie făcută livrarea produselor. În cazul livrării în două ore, în baza diferitelor coduri de reducere, valoarea coșului era redusă cu sume cuprinse între 15 și 30 de lei.
Decembrie, luna cu cele mai multe promoții
În mod tradițional, lunile cu sărbători sau cele de vacanță sunt și cele cu mai multe promoții la raft. Același lucru s-a întâmplat și pe parcursul anului 2022, decembrie fiind luna în care un singur retailer dintre cei monitorizați a avut prețuri promoționale pentru șase dintre produsele disponibile, în special în cazul alimentelor. Unul dintre produsele care a avut de multe ori pe parcursul anului trecut preț promoțional este și cel care a avut cea mai mare creștere de preț: uleiul. Pe lista produselor care s-au bucurat mai des de prețuri promoționale anul trecut au fost zahărul, mălaiul, făina, orezul și cafeaua.
Un alt lucru important de menționat este că, deși în prima fază după declanșarea războiului a existat o tendință de suprastocare din partea consumatorilor, nu au existat situații de produse alimentare out of stock. Din contră, probleme de acest fel au fost resimțite în a doua parte a anului și în cazul produsele non alimentare pentru care producătorii au luat decizia să schimbe gramajul produsului sau tipul de ambalaj. Acest lucru s-a întâmplat în cazul balsamului de rufe Lenor Spring care nu a mai fost disponibil în versiunea de 1,9 litri și, ulterior, nici în cea de 1,5 litri. Pe finalul anului trecut nu a mai fost disponibil nici detergentul de rufe Ariel în ambalajul cu 15 capsule. Locul acestuia a fost luat de cel cu 14 capsule sau versiunea mai mare de 22 de capsule. O modificare de gramaj a fost remarcată și în cazul săpunului Dove care a trecut de la versiunea de 100 de grame la 90 de grame. De asemenea, prețul acestuia s-a dublat pe parcursul anului trecut.