Cum s-a scumpit coșul de cumpărături în prima jumătate a acestui an

Prima jumătate a acestui an stă sub semnul inflației în continuă creștere, alimentele fiind direct afectate. Majorarea costurilor de producție se resimt în prețurile de la raft, iar produsele de bază sunt tot mai scumpe de la o lună la alta. Cum s-a scumpit coșul de cumpărături în prima jumătate a acestui an

Potrivit analizei Shopping Basket care monitorizează lunar prețurile principalelor bunuri de larg consum din magazinele online ale jucătorilor internaționali prezenți pe piața locală, pe care Progresiv o realizează, cea mai mică valoare a coșului de cumpărături a fost de 340 de lei în condițiile în care, la începutul acestui an, aceleași produse valorau cumulat 309 lei. Cafeaua, uleiul, laptele și făina sunt produsele ale căror prețuri au fluctuat cel mai mult în primele șase luni ale acestui an.

Concret, cafeaua măcinată Jacobs Kronung Alintaroma verde 500 g costa în luna februarie 21,49 lei Auchan, cel mai ieftin magazin online la acea dată, iar în această lună acest preț se regăsea doar în două dintre cele patru rețele monotorizate: auchan.ro și Carrefour prin intermediul Bringo. În cazul cora.ro, prețul în luna iunie era de 33.25 de lei față de 24,94 de lei cât era în luna februarie, produsul având la cea dată o reducere de la 26,59 lei. În cazul mega-image.ro, prețul a fost 25,39 lei pe 22 februarie la 31,99 lei pe 20 mai.


Citește și: Cumpărături mai puține și produse mai ieftine, principalele efecte ale inflației


Alimentele care s-au scumpit cel mai mult

Produsul care s-a scumpit constant indiferent de retailer a fost uleiul de floarea soarelui. În luna februarie, prețul unui litru de ulei Undelemn de la Bunica era de 9,99 lei în trei din cele patru rețele monitorizate (carrefour, auchan.ro și cora.ro) și 9,49 lei în cazul mega-image.ro. În luna iunie, cel mai mic preț întâlnit în rețelele monitorizate a fost de 11,49 lei. Concret, în cazul Carrefour (prin Bringo), uleiul Undelemn de la Bunica figura cu o reducere de preț de la 11,79 lei la 11,49 lei. În restul rețelelor monitorizate, prețul a fost de 11,45 lei în cora.ro, 11,79 mega-image.ro și 11,49 în cazul auchan.ro.

În cazul unui kilogram de făină Băneasa, scumpirea a fost de 1,24 lei în perioada analizată, timp în care și un litru de lapte Zuzu (3,5% grăsime) s-a scumpit cu 1,05 lei.

Toamna se numără efectele adverse: impactul deciziilor de contracarare a inflației
Toamna se numără efectele adverse: impactul deciziilor de contracarare a inflației
Deși rata inflației este în scădere în România, prețurile alimentelor continuă să fie peste nivelul din vara anului 2022, în ciuda...
Continuă scumpirea alimentelor. Prețurile, cu aproape 18% mai mari față de vara trecută
Continuă scumpirea alimentelor. Prețurile, cu aproape 18% mai mari față de vara trecută
Deși rata anuală a inflației continuă să scadă, prețul alimentelor continuă să fie considerabil mai mare decât în vara anului trecut....

În luna iunie, valoarea coșului de cumpărături pentru 25 de produse (disponibile în toate rețelele analizate) a fost de 319,25 lei pe mega-image.ro, cel mai ieftin magazin în luna iunie în contextul ofertelor promoționale și a faptului că retailerul nu percepe taxă de livrare pentru cumpărături de peste 250 de lei.

În 20 iunie, în momentul realizării analizei Shopping Basket, cinci produse din lista de 30 beneficiau de prețuri promoționale, fiind vorba de detergentul capsule Ariel Mountain Spring/ Color3in1, șamponul Head&Shoulders Classic, balsamul de rufe Lenor Spring 1.5l, uleiul de floarea-soarelui Untdelemn de la Bunica și apa minerală necarbogazoasă Aqua Carpatica.

Totodată, timpul mediu petrecut la cumpărături pe platformele online în ziua efectuării cumpărăturilor a fost de 8,5 minute iar valoarea celui mai scump coș de cumpărături a fost înregistrată de cora.co având în vedere disponibilitatea produselor (28 din totalul de 30 analizate) și lipsa ofertelor promoționale.

Metodologie: Produsele din lista de cumpărături sunt SKU lider în segmentul IKA, selectate din top 5 SKU pe categoriile/segmentele vizate, clasamentul fiind realizat de compania de research RetailZoom pe universul de magazine monitorizate în 2021.

*Analiza completă va fi disponibilă în ediția din iulie a revistei Progresiv.

Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Cu un plus de 14 miliarde de lei în cont la finalul lui 2022, marile lanțuri de retail active pe piața locală au reușit să bifeze o creștere...
2022, anul scumpirilor istorice
2022, anul scumpirilor istorice
Anul trecut a pus românii în fața celui mai mare val de scumpiri din ultimii 15 ani. Produsele de bază au costat mai mult de la o lună la alta,...
Alimentele continuă să se scumpească. Prețul uleiului, cu 49% mai mare față de anul trecut
Alimentele continuă să se scumpească. Prețul uleiului, cu 49% mai mare față de anul trecut
Inflația a depășit pragul de 15% la jumătatea acestui an, impactul scumpirii alimentelor și al utilităților fiind unul major. Estimările...
2021, imaginea unui val de scumpiri
2021, imaginea unui val de scumpiri
2021 poate fi catalogat simplu drept anul scumpirilor pentru produsele de bază. Lună de lună, prețurile acestora au înregistrat noi creșteri,...