Studiu: Magazinele de proximitate câștigă teren datorită restricțiilor de circulație
Măsurile impuse de autorități pentru a combate pandemia de coronavirus influențează puternic comportamentele de consum ale românilor. Cumpărăturile sunt făcute de la cel mai apropiat magazin și aproape de fiecare dată este vorba despre refacerea stocurilor, nu despre top-upuri.
Chiar și în aceste condiții, tot magazinele de proximitate câștigă teren în fața hypermarketurilor, deși ambele raportează vânzări în creștere. Datele unui studiu Nielsen arată că în perioada 26 februarie - 29 martie supermarketurile au crescut cel mai mult în valoare (+36,1%), iar hypermarketurile cel mai puțin ( +25,4%), în timp ce magazinele de tip cash&carry, care alimentează și comerțul tradițional, au înregistrat vânzări cu 34,5% mai mari decât în perioada similară a anului trecut.
După vârful acut înregistrat în săptămâna 9-15 martie, când unele tipuri de produse au înregistrat creșteri spectaculoase de volume (săpunuri și produse de igienă personală +466%, paste făinoase +378%), cantitățile cumpărate ulterior au început să scadă ușor. În săptămâna 23-29 martie, produsele de igienă personală au crescut cu 216% în volum, la jumătate față de mijlocul lunii martie, iar pastele făinoase cu 127% față de aceeași săptămână din 2019.
În plus, schimbarea obiceiurilor de cumpărare se observă cu precădere în categoria produselor de tutun, de exemplu. Această categorie a înregistrat o creștere de volum de 19% în supermarketuri, în timp ce în hypermarket vânzările de tutun au scăzut cu 6%.
Datele Nielsen arată că în perioada de la începutul pandemiei și până în 29 martie s-a înregistrat o creștere totală a vânzărilor de bunuri de larg consum de 31,3% în valoare, mai mare pentru produsele de îngrijire a locuinței (+49,9%), de îngrijire personală (+40,7%) și alimente (+39,5%) și mai puțin pentru băuturile alcoolice (+10%).