RetailZoom: Retailul scade, pe fondul încetinirii consumului
Dacă în 2020-2021 coșul mediu de cumpărături din supermarketuri cuprindea în medie 6-7 produse, în prezent numărul a scăzut la cinci produse, fapt care denotă o încetinire a consumului, arată o analiză realizată de RetailZoom.
Tendința generală de descreștere se regăsește în vânzările de volume în scădere pentru primul trimestru din 2023 față de aceeași perioadă din 2022 (-3,5%), dar și față de procentele de creștere înregistrate în 2022 vs 2021 (+2,3%).
Cele mai accentuate scăderi ale vânzărilor cantitative (în bucăți) au fost înregistrate de formatele mari de magazine (-1%) și cele din retailul local (-1,8%), față de magazinele de tip convenience și supermarketuri, care au bifat creșteri de 7%, respectiv 3,9% în ultimele 12 luni (martie 2023 – martie 2022).
În primul trimestru din 2023, 62% dintre categoriile monitorizate au scăzut în cantități vândute versus aceeași perioadă a anului anterior (acest procent era sub 50% în 2022 versus 2021). Mai mult, cresterea prețului produselor în magazine este mai mare decât inflația la nivel național, depășind pragul de 21% în fiecare dintre lunile ianuarie, februarie și martie 2023.
Datele RetailZoom mai arată faptul că la nivelul coșurilor de cumpărături din supermarketuri se observă o scădere constantă a numărului mediu de produse, de la 6-7 în 2019-2020, la aproximativ cinci pentru primul trimestru din 2023.
Cu toate acestea, există categorii de produse ale căror vânzări volumice continua să crească (peste 20%) precum articolele de protecție solară și cele de îngrijire facială, conservele de legume și fructe, produsele de make up, figurinele de ciocolată și bomboanele, acetona, sucurile pentru bebeluși, parfumuri.
Pe de altă parte, mărcile proprii și-au crescut popularitatea și au câștigat un avans de 1,6 puncte procentuale comparativ cu 2021, ajungând în primul trimestru al acestui an la o pondere valorică de 19,3% din total vânzări retail modern. Categoriile unde marca private a crescut cel mai mult sunt hrana pentru animale, fructe și legume (procesate&congelate), produsele semipreparate sau ready to eat, carne și pește, lapte.
Mai mult, produsele bio își mențin poziția, cu o pondere de 1,2% din totalul vânzărilor valorice de alimente și cu o dinamică de 15,6% în primul trimestru din 2023 față de aceeași perioadă a anului anterior, demonstrând și prin cifre orientarea unor consumatori către alegeri sănătoase, mai arată analiza RetailZoom.
Vânzările promo își reiau puterea de influență, înregistrând pentru prima data în ultimii șase ani o creștere valorică de 37% în primul trimestru din 2023 față de aceeași perioadă a anului trecut.
Ce urmează în retailul alimentar
Prețul reprezintă un motiv pentru alegerea unui produs marcă privată sau a unui articol dintr-o categorie inferioară de preț față de produsul achiziționat în mod obișnuit.
Promoțiile vor continua să ”ajute” shopperii în procesul de achiziție, atingând o pondere de 22% din total vânzări la începutul acestui an, în creștere comparativ cu 2022 (20%).
Mai mult, identificarea unei sortimentații optime pentru consumatori va juca un rol tot mai important, trend corelat cu creșterea loialității în retail. Potrivit RetailZoom, consumatorii loiali cheltuie cu 10-15% mai mult decât unii obișnuiți și mai mult decât atât vizitează magazinele preferate mult mai des. Bazându-se pe acest tip de consumatorii retailerii își vor maximiza în continuare vânzările la nivel de produs și magazin.