Schimbarea la față a retailului modern

După un 2016 în care retailul modern a arătat primele semne de maturizare, anul trecut a urmat aceeași traiectorie, condimentată de data aceasta de decizii out of the box. Marii jucători au părăsit zona lor de confort și s-au orientat spre două zone fierbinți: comerțul de proximitate, acolo unde au avut loc cele mai multe inaugurări din 2017 și unde am văzut și cea mai mare deschidere spre noi concepte, respectiv retailul online, care a atras interesul unuia dintre liderii industriei. Dacă luăm în considerare și primele declarații ale principalilor jucători, 2018 va aduce mișcări cel puțin la fel de interesante. Schimbarea la față a retailului modern

Aproape 350 de magazine au fost inaugurate anul trecut de către cei mai importanți jucători din retailul modern, un avans considerabil – de aproape 100 de noi locații – comparativ cu 2016. Fiecare format a bifat la capitolul extindere, însă efervescența s-a menținut în zona supermarketurilor și a proximității, segmente care au atras împreună nu mai puțin de 300 de inaugurări. Formatul de proximitate rămâne un pion esențial în strategia retailerilor, aici fiind operate 219 deschideri, în timp ce segmentul supermarket recâștigă teren cu cele 81 inaugurări operate anul trecut, cu 16 mai multe comparativ cu 2016. La polul opus s-au situat și în 2017 formatele de hypermarketuri (cu doar 5 inaugurări) și cash&cary, unde singura investiție notabilă a aparținut Selgros, care a deschis la Bistrița un nou magazin în format compact. Cât privește formatul de tip discount, dacă la nivel european se află pe val, pe plan local s-a menținut constant, cu 37 de noi deschideri în comparație cu 2016 (+36).

Dacă analizăm și mai detaliat, trebuie să menționăm că Profi își păstrează titlul de cel mai expansiv retailer, adjudecându-și mai mult de jumătate din totalul deschiderilor de anul trecut (195). Clasamentul este completat de Mega Image, cu 69 de unități, respectiv Penny Market (+20) Carrefour (+23), Lidl (+17) și Auchan (+14). Pe „lista neagră”, cu zero deschideri, se află din nou Cora și Metro Cash&Carry.

Început de an timid. Chiar dacă se anunța un an liniștit, 2017 s-a precipitat spre final, când am asistat la o serie de mișcări interesante în retailul modern. Vorbim de pași notabili în afara zonei de confort pentru o serie de jucători importanți, care au decis să investească sume considerabile în lansarea de noi concepte și în remodelări curajoase.

Să ne îndreptăm însă atenția spre începutul lui 2017, când germanii de la Metro anunțau vânzarea ultimelor patru hypermarketuri Real pe care le mai dețineau în România către compania Terazone Enterprises. Este vorba de magazinele din Constanța, Suceava, Oradea și Arad, unități care nu au făcut parte din tranzacția de 250 de milioane de euro realizată în 2012, prin care Metro vindea 20 de magazine către francezii de la Auchan.

Începutul de an a adus și un nou concept de proximitate dezvoltat de francezii de la Carrefour. Express Orange, un format lansat inițial în Buzău, a venit în piață cu o sortimentație compactă și adaptată comerțului de proximitate și cu accent pe produsele de snacking, băuturi și servicii. Mai mult, odată cu demararea procesului de integrare al magazinelor Billa, conceptul a fost extins, mai multe supermarketuri fiind remodelate sub sigla Express Orange.

Cât despre strategia integrării rețelei Billa, principiul după care s-au ghidat cele două companii în acest proces a fost denumit „Best of Both”, mai exact formatul nou sub care au fost redeschise fostele magazine Billa a păstrat elementele cele mai potrivite din ambele tabere. Demarat în luna martie, procesul de remodelare a fost încheiat șapte luni mai târziu, în septembrie. Și pentru că tot am ajuns la capitolul remodelări de magazine, și Penny Market a finalizat la sfârșitul lunii august rebrandingul a șase dintre magazinele XXL Mega Discount, în timp ce celelalte două – localizate în Sibiu și Galați - urmează să fie vândute către competitori.

217-ika-Schimbarea-la-fata-a-retailului-modern-gr-01Pariul pe un nou concept. În a doua jumătate a anului venea un alt anunț de calibru: Auchan deschidea primul magazin MyAuchan, în incinta stației Petrom Militari, de pe bulevardul Iuliu Maniu, din București. Acesta a fost primul pas spre comerțul de proximitate, retailerul operând la finalul lui 2017 11 astfel de unități, cu patru mai puține decât planificaseră inițial. Spre final de an, în luna decembrie, Auchan realiza a doua mutare strategică, de data aceasta spre segmentul de supermarketuri, achiziționând rețeaua OK Supermarket din București, formată din trei magazine. Unitățile au o suprafață cuprinsă între 150 și 500 de metri pătrați și au fost reamenajate după conceptul MyAuchan, cu o gamă de 2.000 – 5.000 de articole de la alimente proaspete, produse de băcănie, băuturi, produse congelate, snack, hrană pentru animale, produse BIO și produse de panificație. De altfel, reprezentanții Auchan anunțaseră în luna august că vor deschide până la finalul anului primul supermarket din România, în magazinul Bucur Obor din Capitală, proiect care nu a fost încă finalizat.

În aceeași perioadă, Kaufland, liderul industriei de retail modern, anunța lansarea unui nou concept pentru galeriile sale comerciale, ce include food court și open mall. Mai mult, retailerul a deschis un nou spațiu de cumpărături în exteriorul magazinului. După București, acest concept a fost multiplicat și în cazul magazinelor din Iași, acolo unde locațiile au în premieră fațade vitrate. Totodată, retailerul german a apăsat pedala expansiunii și în afara Capitalei, inaugurând magazine în Brașov, Craiova și Lugoj. O altă noutate care a venit de la Kaufland a fost deschiderea primului magazin într-un complex imobiliar, în Cluj-Napoca. Toate aceste noutăți dispun de cele mai noi concepte implementate de retailer în rețeaua sa, precum vitrină de produse to go, vitrină băuturi răcite, dar și brutărie repoziționată lângă raionul de legume-fructe.

Efervescență pe final de an. Finalul de an a aparținut Mega Image, retailer care a fost actorul a două mutări strategice: lansarea unui nou concept de magazine Shop&Go, sub care s-au regăsit toate unitățile comerciale deschise începând cu luna mai, respectiv lansarea propriului magazin online, în paralel cu continuarea colaborării cu eMag. Astfel, noul concept Shop&Go a adus schimbări atât la nivel vizual, cât și în ceea ce privește sortimentația. Mai mult, din 2018 toate cele 300 de magazine Shop&Go existente în piață înainte de lansarea noului concept vor intra în rebranding. În privința pariului pe online, platforma oferă acces la o gamă variată de produse, de la cele dry, proaspete și congelate, până la produsele din cornerele speciale, Wine Gallery și Equilibrum.

Selgros a anunțat și el extinderea pe formatul compact cu o nouă unitate la Bistrița, a treia după cele din Târgu Mureș și Alba Iulia, deschise în 2016. Magazinul are o suprafață de vânzare de 4.000 mp (față de cei 10.000 mp ai unităților standard Selgros). Structura acestuia integrează conceptul de piață definită de calitate și prospețime, adoptat de către companie începând cu 2014, cu legume și fructe, pește și fructe de mare, carne și produse de brutărie.

Pe de altă parte, Carrefour a mai venit pe finalul anului cu o altă premieră: deschiderea primului hypermarket al grupului francez în Vâlcea, singura pe acest format operată anul trecut.

Ce apare pe radarul lui 2018. Executivii celor mai importante rețele de retail modern cu care am discutat se arată optimiști cu privire la evoluția businessului în acest an, bugetul alocat investițiilor dublându-se în majoritatea cazurilor. Destinația? De cele mai multe ori extindere și modernizare.

Profi a pus pe listă investiții de cel puțin 50 de milioane de euro, sumă direcționată cu precădere în zona extinderii, în condițiile în care retailerul se va apropia în 2018 de pragul de 1.000 de magazine la nivel național.

Un buget dublu față de 2017 este pregătit și de liderul comerțului modern din România, Kaufland urmând să investească în modernizarea și extinderea rețelei locale. Retailerul are în plan zece noi magazine pentru 2018, potențial existând atât în București, cât și în orașe mai mici, context susținut și de afirmațiile executivului Kaufland România, potrivit căruia „în momentul de față este loc pentru 180 de magazine Kaufland” pe plan local.

Pe de altă parte, Lidl consideră că anul acesta polul expansiunii rămâne Bucureștiul, însă nu exclude nici orașele mici din strategia de dezvoltare, în condițiile în care se observă creșteri importante în Iași, Cluj, Arad, Brașov. În aceste condiții, discounterul are în plan circa 15 noi unități pentru 2018.

Pentru Penny Market, anul acesta stă sub semnul constanței, retailerul intenționând să deschidă un număr de 20-25 de magazine, în linie cu ritmul extinderii din 2017. La acest obiectiv se adaugă finalizarea remodelărilor (în 2017 au fost remodelate în conceptul Future Store 51 de magazine Penny Market) și extinderea depozitului din Turda.

Deși discret în ceea ce privește planurile pentru 2018, Carrefour mizează în continuare pe introducerea unor noi concepte în piață. De data aceasta vorbim despre Gourmet, un concept premium, care în prezent este disponibil în Italia, Spania și Polonia. Prima locație a fost aleasă ca ancoră pentru centrul comercial Afi Brașov.

Pe fondul acestor scenarii optimiste ne așteptăm să vedem și în acest an o amplificare a ritmului de expansiune, retailerii având puse la punct strategii care se întind pe o durată de până la zece ani. Potențial de expansiune există, iar puterea de cumpărare a românilor se va menține încă la un nivel ridicat ceea ce va alimenta trendul de premiumizare și în 2018. Întrebarea care apare însă este legată de cât de mare mai poate fi gradul de absorbție al pieței de retail modern pentru noi jucători și cât de mult rentează o investiție de tip greenfield într-o industrie în care fiecare metru pătrat de vânzare s-a transformat într-o mină de aur.

Proximitatea, cheia dezvoltării pieței locale de retail
Proximitatea, cheia dezvoltării pieței locale de retail
186 de magazine noi au apărut pe harta retailului local în prima jumătate a acestui an, proximitatea fiind punctul central al retailerilor...
2021, un an de revenire pentru retailul modern
2021, un an de revenire pentru retailul modern
2021, cel de-al doilea an de pandemie de COVID-19, a menținut trendurile și fenomenele care au definit piața locală de retail&FMCG în anul...