2021, un an de revenire pentru retailul modern

2021, cel de-al doilea an de pandemie de COVID-19, a menținut trendurile și fenomenele care au definit piața locală de retail&FMCG în anul anterior, cu cele mai bune evoluții înregistrate de canalele de discount și proximitate, însă cu un ritm de expansiune mai alert decât cel din 2020 și cu un interes și investiții tot mai mari în digitalizare și e-commerce. 2021, un an de revenire pentru retailul modern

În 2021, piața locală de retail&FMCG a continuat să crească comparativ cu anul anterior. Chiar dacă în primul trimestru al anului vânzările scăzuseră cu 1,3%, în trimestrul doi piața locală a reușit să se recalibreze bifând un avans de 10,6%, potrivit datelor NielsenIQ, iar în primele nouă luni piața înregistra o creștere de 6,6% comparativ cu perioada similară din 2020.

„Vedetele” din retail au fost discounterii și magazinele de proximitate, primul canal având o cotă de piață în termeni valorici de 15%, în creștere cu 18%. Mai mult, vizitele în aceste locații au crescut cu 24 de milioane în ultimii doi ani, în contextul în care 9% dintre ocaziile de cumpărare au dispărut, potrivit datelor GfK. De altfel, evoluția pozitivă a acestor două canale în particular se remarcă și la nivelul investițiilor făcute de jucători în extinderea magazinelor sub acest format - Lidl, cu 39 magazine noi în 2021 sau Penny, cu 25 magazine noi - sau prin intrarea și consolidarea în acest segment, precum cora care s-a lansat în proximitate în februarie sau Carrefour care a deschis 23 de astfel de magazine.

Mai multe magazine noi în 2021

Și pentru că discutăm despre evoluția pieței la nivel numeric, demn de menționat este că o particularitate a pieței în 2021 a fost revenirea, deși redusă, a ritmului de expansiune. Dacă în 2020 retailerii își temperau extinderea și deschideau 423 de magazine noi, sub nivelul din 2019 (484 unități noi), 2021 a venit cu creștere a numărului de locații nou inaugurate, de aproximativ 442 de magazine, fapt ce arată că retailerii au avut mai multă încredere în alocarea bugetelor de investiții pentru extindere. Cel mai expansiv retailer rămâne Profi, cu 173 de magazine noi deschise anul trecut. 2021 a fost un an „plin” pentru retailer, mai ales în contextul în care și-a regândit strategia de business și a mizat și pe remodelarea magazinelor existente (70 de locații în 2021) pentru a integra noul format Profi în toate cele patru concepte operate: Super, magazinul cu cea mai mare suprafață de vânzare și sortimentul cel mai larg, City, mica unitate urbană de lângă casă, ProfiGo, magazin de convenience, pentru cumpărături rapide, lansat în februarie, și Loco, magazinul din afara marilor aglomerări urbane. Potrivit reprezentanților companiei, în 2022 Profi va continua multiplicarea în masă a acestui model, targetul setat de retailer fiind ca până la finalul anului 2025 toate magazine Profi să opereze sub acest nou format.

În topul celor mai expansivi retaileri a urmat Auchan, retailer care a reușit să deschidă 102 magazine noi și să termine 2021 cu o rețea de 174 de magazine, dintre care 33 de hypermarketuri, 4 supermarketuri, 127 de magazine MyAuchan Petrom și 10 magazine MyAuchan individuale.

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o...
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut...

„Hypermarketurile sunt esențiale, pentru că acest segment generează grosul de cifre și de rentabilitate și probabil că acest lucru va fi valabil mulți ani de acum înainte. În 2021 am accelerat însă alte două direcții și rezultatele s-au văzut. Este vorba despre proximitate, unde am ajuns la peste 125 de locații, și e-commerce, canal pe care l-am atacat acum câțiva ani, dar astăzi este într-o creștere accelerată și an de an ne dublăm cifrele, fie direct, fie prin partenerii noștri”, a declarat Ionuț Ardeleanu, Directorul General Auchan Retail România.

De altfel, retailerul va continua și în acest an focusul pe segmentul de proximitate și mizează pe un nou format de supermarket, care consideră că va deveni principala destinație de cumpărături pentru clienții din mediul urban. Acest format de 2.000 de metri pătrați nu este acoperit în piață în momentul de față și, mai mult, oferta Auchan este diferită față de alte concepte asemănătoare, venind cu o sortimentație cuprinsă între 10.000 și 15.000 de SKU-uri și focus pe produsele alimentare. „Vor fi magazine native digital, care vor avea opțiunea de click & collect, drive, dar și livrare la domiciliu, atât direct, cât și prin parteneri. Pe lângă cele două locații anunțate deja ne dorim să semnăm contractul și chiar să deschidem alte cinci locații, iar pentru anii viitori ritmul va fi de 10- 15 locații anual pe acest format”, a mai spus Ionuț Ardeleanu.

Al treilea cel mai expansiv retailer din 2021 a fost Mega Image, care a reușit să deschidă 72 de magazine noi în 2021, mai puține decât în 2020 (90 de deschideri) și să încheie anul cu o rețea de 917 de magazine. „Am bifat 29 de magazine Mega Image și 43 de unități Shop&Go, în linie cu anii anteriori când bifam între 70-90 de magazine noi. Ce a fost însă diferit față de anii precedenți sunt zonele în care ne-am extins. În ultimii trei ani am deschis piețe noi – Iași, Timișoara, Oradea, Sibiu, și încercăm să ne consolidăm prezența în aceste zone. Bineînțeles, am profitat de fiecare oportunitate de dezvoltare care a apărut și în piețele consacrate și această strategie rămâne valabilă și pentru perioada următoare”, a declarat Mircea Moga, CEO-ul Mega Image.

2021, schimbare de lider după zece ani

Clasamentul expansiunii în retailul alimentar din 2021 este completat de Lidl, care a deschis 39 de locații noi, dintre care nouă relocări, și a reușit să termine anul cu 318 magazine la nivel național. Însă cel mai important aspect legat de Lidl nu a fost numărul de magazine noi, considerabil mai mare decât în anul anterior (27), ci faptul că a reușit să ajungă liderul pieței de retail alimentar. Astfel, cu un plus de 31% în 2020 și afaceri de 12,86 miliarde lei, discounterul a detronat Kaufland, care timp de zece ani s-a situat în fruntea clasamentului. Și francezii de la Carrefour și-au continuat investițiile anul trecut, ajungând la finalul lui 2021 să opereze 365 de locații. Retailerul, care operează pe mai multe segmente și formate, a deschis anul trecut 3 hypermarketuri, un supermarket și 23 de magazine de proximitate, având la final de an 43 de hypermarketuri, 188 de supermarketuri, 108 magazine de proximitate și 26 de magazine Supeco.

De remarcat că pentru formatul de discount Supeco nu s-a bifat nicio nouă deschidere, deși în anii anteriori conceptul s-a extins masiv la nivel național. Potrivit lui Julien Munch, CEO-ul Carrefour, contextul ultimilor doi ani nu a fost unul ideal pentru o expansiune accelerată a tuturor formatelor de retail, retailerul optând pentru o strategie a pașilor mărunți, strategie care se va schimba în acest an, când jucătorul francez își propune să reia extinderea și să depășească targetul din perioada 2020-2021.

2023, anul consolidării retailului modern din România
2023, anul consolidării retailului modern din România
După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în...
Retailerii ridică miza în proximitate și plusează la capitolul diversitate
Retailerii ridică miza în proximitate și plusează la capitolul diversitate
Chiar dacă vorbim de o oarecare încetinire a numărului de magazine inaugurate de retaileri în prima jumătate a...

Un alt jucătorul din modern trade care a mizat pe expansiune anul acesta a fost Penny, care a inaugurat 25 de magazine noi și a încheiat anul cu o rețea de 301 de locații. La finalul anului, retailerul a finalizat investiția de 26 de milioane de euro în cel de-al patrulea depozit logistic, cu o suprafață de 23.000 de metri pătrați, deschis la Filiași, Dolj. Pentru 2022, Penny are în plan accelerarea ritmului de expasiune, pe listă regăsindu-se alte 35 de magazine. „Ne-am propus să mărim ritmul de expansiune astfel încât să avem o rețea națională de 400 de magazine în 2025 și peste 600 în 2029. Ca investiție, suma este comparabilă cu cea din 2021, o sută de milioane de euro, pentru că nu vom mai deschide și un depozit cum a fost cel de la Filiași. Bugetul cumulat este de aproximativ un miliard de euro în perioada 2020 – 2029 pentru cele peste 600 de magazine și șase centre logistice câte avem în plan”, a declarat Daniel Gross, CEO-ul Penny România.

Topul expansiunii a fost urmat de Kaufland, care în 2021 a deschis 10 hypermarketuri și a terminat anul cu o rețea de 147 de magazine. În termeni valorici, retailerul german a alocat un buget record pentru investițiile de anul trecut, valoarea totală ridicându-se la peste 300 de milioane de euro. „Din punct de vedere financiar, bilanțul lui 2021 arată aproximativ identic cu bilanțul anilor anteriori, adică vorbim în medie despre o creștere organică de 8%. O creștere sănătoasă susținută atât de expansiune, cât și de creșterea like-for-like. În 2022 mergem mai departe și vom avea un buget de investiții de minimum 300 de milioane de euro”, a declarat Valer Hancaș, Director Comunicare & Corporate Affairs Kaufland România & Moldova.

Mișcări strategice în piață

2021 a venit la pachet și cu niște mutări interesante din partea jucătorilor. În luna februarie cora a anunțat reluarea expansiunii și inaugurarea primei unități cora Urban, după aproape opt ani de la ultima deschidere pe plan local. Prima locație cora Urban a fost lansată în Dudu, Chiajna, pe parcursul anului fiind adăugate pe harta retailului bucureștean alte două astfel de magazine ce îmbină proximitatea cu online-ul. Planul jucătorului pentru acest an este să extindă conceptul cora Urban și în afara Capitalei, fiind vizat orașul Cluj. Extinderea pe segmentul de proximitate a venit la pachet cu restrângerea pe segmentul de hypermarket, după ce în luna mai cora a închis hypermarketul din Baia Mare după 11 ani de funcționare. Închiderea hypermarketului a marcat retragerea cora din Baia Mare, în prezent retailerul având zece astfel de magazine în orașe precum București, Cluj-Napoca, Bacău, Drobeta, Ploiești și Constanța. Tot din partea cora au venit vești la final de an, după ce a anunțat că a ajuns la un acord cu grupul Supernova pentru a-și vinde portofoliul imobiliar din România, dar menține în întregime operațiunule comerciale ale hypermarketurilor cora din țară.

O altă mișcare strategică în acest an a venit din partea Profi, care a preluat zece din cele 15 magazine Pronto, francize Carrefour Express, retailerul bucureștean fiind cel mai mare francizat al Carrefour pe piața locală.

De asemenea, Lagardère Travel Retail a anunțat la finalul anului dezvoltarea rețelei Inmedio sub o nouă poziționare, de la conceptul inițial centrat pe presă și carte spre un portofoliu variat din convenience-ul urban, cu produse precum snack-uri, băuturi și cafea on the go, accesorii sau cadouri. Inmedio, care este brandul cu cea mai mare rețea din cadrul grupului Lagardere, a terminat anul cu 213 magazine în 39 de județe și vizează extinderea prin noi locații. Totodată, pe divizia de food service,  Lagardère mai operează și 38 de locații 1Minute, zece locații de convenience HUB, a căreia rețea s-a restrâns ca urmare a închiderii locațiilor de la metrou. „Plănuim să lansăm noi concepte la începutul acestui an, în special pentru linia de business food service, dar și să ne continuăm extinderea cu brandurile noastre consecrate”, au declarat reprezentanții  Lagardère Travel Retail.

Digitalizare și e-groceries

2021 a fost marcat și de apariția unor noi modele de business concentrate pe e-commerce și digitalizare, fapt ce a dus la apariția și dezvoltarea segmentului de e-groceries. De la marile lanțuri de retail care au investit masiv în proiecte digitale, la dezvoltarea acestui segment în cadrul jucătorilor de food delivery precum Bringo, Glovo sau foodpanda, care au investit în dark store-uri și centre de micro-fulfillment și până la apariția unor noi jucători precum Freshful by eMAG, Bolt Market sau companiile de e-groceries care se vor lansa anul acesta - Rohlik sub brandul sezamo.ro, Everli și Grovy, interesul pentru segmentul de cumpărături online de produse alimentare este în creștere. Deși la nivel de piață dețin o pondere foarte mică din totalul retailului alimentar, marile lanțuri de retail au intuit potențialul și anunță investiții majore în e-commerce.

Astfel, pentru Mega Image, marea vedetă a anului 2021 a fost online-ul. După ce a renunțat la parteneriatul cu eMAG în luna iulie, după opt ani, retailerul s-a concentrat pe dezvoltarea propriei platforme și a reușit să-și dubleze numărul de comenzi. Și chiar dacă online-ul are o pondere sub 5% din total business, ritmul de creștere este unul puternic accelerat, în online coșul de cumpărături cu livrare a doua zi fiind de 5-8 ori mai mare decât în magazinele de proximitate. „Sunt decizii strategice care au avut un impact pozitiv în evoluția vânzărilor. Pentru viitor analizăm posibilitatea de a livra în 10-15 minute. Este o oportunitate pentru noi pentru că suntem în proximitatea clientului și putem valorifica acest avantaj în interesul cumpărătorilor noștri”, explică CEO-ul Mega Image.

Și pentru Auchan canalul de e-commerce înregistrează o creștere accelerată, an de an retailerul dublându-și cifrele. „Avem deja magazine care fac 10% din vânzări în digital, așa că progresia va continua și anul viitor. De altfel, pentru 2022 estimăm dublarea cifrei de afaceri în online, urmând ca în 2023 să vorbim despre o triplare a vânzărilor”, explică Ionuț Ardeleanu.

Planuri ambițioase în zona de e-commerce are și Carrefour, care va continua dezvoltarea serviciului de livrare Bringo, care a depășit 37 de orașe la nivel național și vizează extinderea și în alte orașe din țară. „Piața de retail are în continuare potențial ridicat și suntem de părere că își va continua avansul. În primul rând, consumatorii români caută flexibilitate - aceea de a avea opțiuni pentru toate nevoile și stările lor. Vor să își poată face o aprovizionare rapidă, pentru lucruri esențiale, de la magazinul cel mai apropiat, dar și să poată merge la un hypermarket o dată pe săptămână pentru a beneficia de toate lucrurile pe care le oferă un one-stop-shop și, nu în ultimul rând, să își poată comanda online toate produsele dorite pentru situațiile în care sunt în lipsă de timp sau vor să se concentreze pe alte lucruri. Tocmai de aceea, avem încredere în modelul nostru omnicanal, pe termen lung”, au declarat reprezentanții Carrefour.

Ce urmează în 2022

Analiza completă poate fi citită aici

2022, anul „remodelării” comerțului modern
2022, anul „remodelării” comerțului modern
Dacă sintetizăm în câteva cuvinte 2022 pentru retailul modern, acestea sunt continuarea trendului de expansiune,...
Proximitatea, cheia dezvoltării pieței locale de retail
Proximitatea, cheia dezvoltării pieței locale de retail
186 de magazine noi au apărut pe harta retailului local în prima jumătate a acestui an, proximitatea fiind punctul...