NielsenIQ: Cumpărăturile de Crăciun, sub povara prețurilor crescute
Două noi sondaje NielsenIQ arată impactul puternic al inflației asupra consumatorilor europeni, dar și faptul că aceștia vor încerca să își mențină obiceiurile de cumpărături de Crăciun. Raportul Shopper Trends Pulse arată cât de profund au pătruns schimbările de preț în mintea și în portofelele consumatorilor europeni.
Concret, 92% dintre consumatori au observat creșteri ale prețurilor la alimente și estimează că sumele pe care le-au plătit pe produse alimentare și articole de îngrijire personală au crescut în medie cu 18% din 2019 până în prezent (în Marea Britanie: 24%). În consecință, cumpărătorii europeni adoptă strategii de adaptare, concentrându-se mai mult pe cumpărarea de produse esențiale (56%) sau pe a cumpăra mai puțin în general (31%).
În unele piețe, retailerii de tip discount beneficiază cel mai mult de reducerea bugetelor de achiziții deoarece cumpărătorii tind să aleagă magazinele pe baza raportului calitate-preț. În medie, cu 16% mai mulți consumatori decât în 2019 susțin că vizitează magazinele de discount. Raportul evidențiază modul în care consumatorii depun eforturi suplimentare pentru a-și planifica și mai atent achizițiile.
De exemplu, 71% dintre cumpărătorii europeni cunosc prețurile produselor alimentare, 62% profită de promoțiile speciale, iar 81% merg cu o listă clară la cumpărături. Cu toate acestea, cu 47% din respondenți încă dispuși să plătească un preț premium, chiar și în aceste vremuri critice există oportunități pentru companiile din FMCG care vin cu o propunere avantajoasă de calitate-preț.
Cum era de așteptat, prețul devine provocarea dominantă pentru consumatori, în timp ce alte subiecte își pierd semnificația. Deși sustenabilitatea este încă relevantă pentru cumpărători, doar 43% (față de 52% în 2019) declară că verifică produsele ecologice în timpul cumpărăturilor, iar preferința pentru produse locale a mai pierdut din importanță (48% față de 56% în 2019).
37% din bugetul de Crăciun, prevăzut pentru cadouri
Pe fundalul acestui scenariu destul de sumbru, Crăciunul prezintă o rază de speranță, aproape două treimi dintre respondenții europeni așteptând cu nerăbdare Crăciunul, conform NielsenIQ Christmas study, realizat pe baza a 7.600 de interviuri în 8 țări.
66% dintre cumpărătorii europeni pot fi considerați pasionați de Crăciun, pentru ei aspectele emoționale precum bucuria sărbătorilor în familie și sărbătorirea împreună cu prietenii sunt foarte importante. În același timp, 28% dintre consumatori vor fi mai reținuți de Crăciun. Acest grup este puternic afectat de creșterea preturilor la gaze și energie și este probabil să își reducă cheltuielile de sărbători ori să le facă în avans, deoarece se așteaptă la creșteri și mai mari de prețuri la final de decembrie.
„De remarcat pentru România față de media europeană: de două ori mai mulți consumatori declară că de Crăciun vor apela la mărcile proprii(30% vs 16%) și la produse de origine locală (22% vs 15%) în categoria Alimente. Contextul de multi-criză facilitează o orientare mai puternică spre valoare demonstrată și spre sprijinirea economiei locale, iar în Romania există o asociere puternică în mintea oamenilor între marca proprie și originea locală”, declară Vasi Dragomir, NielsenIQ Consumer Insights Lead România & Bulgaria.
Promoțiile devin un factor cheie și pentru cumpărăturile de Crăciun. 32% declară că vor cumpăra mai multe produse la promoție – deși semnificativ mai puțin decât pentru consumul de zi cu zi. Cu alte cuvinte, în ciuda faptului că bugetele sunt limitate, cumpărătorii nu vor renunța la achizițiile premium de Crăciun. Cele mai relevante categorii premium pentru ei sunt carnea proaspătă, brânza, fructele, vinul și cafeaua.
Când vine vorba de Crăciunul din acest an nu se observă însă doar pragmatism și vânătoare de promoții. Bucuria de a sărbători împreună cu cei dragi, emoțiile, dăruirea, nostalgia pentru amintirile și tradițiile din copilărie își păstrează un rol important. Astfel, retailerii pot crea entuziasm în preajma sărbătorilor, organizând o atmosferă de Crăciun în magazine, amenajând zone speciale cu produse de Crăciun, inspirând clienții cu idei pentru meniul de Crăciun ori chiar facilitând acte de caritate (important pentru 20% dintre europeni). 37% din bugetul de Crăciun este prevăzut pentru cadouri.
În majoritatea țărilor, ca și în România, articolele de îmbrăcăminte, parfumurile, jucăriile, cardurile cadou și produsele gourmet sunt primele pe lista de achiziții pentru cadouri. Marca și preferințele personale sunt aici mai relevante decât prețul – cu toate acestea 68% vor acorda atenție Black Friday, vor cumpăra unele produse în avans sau vor folosi oportunitățile date de reduceri speciale. Internetul joacă un rol important în a inspira cumpărăturile de Crăciun. 9 din 10 utilizatori declară că vor vizita direct magazinele online și doar 29% vor folosi social media în acest scop.
„Această descoperire surprinzătoare ilustrează faptul că cumpărătorii au mai multă experiență cu e-commerce și știu unde au mai puțini pași de făcut în călătoria de cumpărături - ceea ce este o veste bună pentru producători și retaileri, care trebuie să fie pregătiți pentru Crăciun chiar pe propriile platforme”, concluzionează Vasi Dragomir, NielsenIQ Consumer Insights Lead România & Bulgaria.
Metodologie: Cele două noi rapoarte lansate de NielsenIQ Consumer Insights pentru a evalua modul în care inflația prelungită a afectat comportamentul de consum al europenilor (Shopper Trends Pulse și NIQ Christmas Study) coroborează constatările studiilor efectuate în august/septembrie 2022 pe câteva piețe europene importante (Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Italia, Portugalia, Turcia, Polonia, Grecia și România). Studiul NielsenIQ Christmas study a fost realizat pe baza a 7.600 de interviuri în 8 țări.