GfK: Retailul modern românesc atinge un nou record, de 60% cotă de piață valorică
Rezultatele studiului GfK Consumer Panel Services de monitorizare a consumului casnic pentru primul trimestru din 2016 identifică retailul modern drept pilonul principal de creștere a consumului, atingând o cotă de piață record, de 60%, în primul trimestru al anului 2016.
“Dacă până în 2008, retailul modern creștea cu aproximativ 2-3 puncte procentuale anual în detrimentul celui tradițional, în primele trei luni ale anului creșterea este semnificativă, de 4 puncte față de aceeași perioadă a anului trecut”, afirmă Raluca Răschip, Consumer Goods & Retail Director GfK România.
Hypermarketurile înregistrează cea mai mare rată de creștere dintre toate canalele. Acestea câștigă mai bine de un punct procentual, până la 29% cotă de piață datorită creșterii valorii coșului de cumpărături. În afară de coșuri mai mari de cumpărături pentru fiecare vizită, supermarketurile sunt vizitate de mai multe gospodării și ajung la 17% cotă de piață. Discounterii arată o traiectorie diferită de creștere, reușind să crească și frecvența de cumpărare.
La nivel de consumator, reprezentata GfK subliniază că “românii s-au mai relaxat, odată cu slăbirea presiunii economice. Primul trimestru din 2016 a însemnat un nou început pentru jucătorii din FMCG, odată cu creșterea puterii de cumpărare a românilor datorată reducerii TVA la produse alimentare si băuturi non-alcoolice și a creșterilor salariale. Beneficiul este că acești bani în plus în buzunarul consumatorilor se întorc acum în consum, iar 2016 dă semne bune de continuare a creșterii.”
Schimbări și la nivel de comportament de cumpărare
Cele mai recente analize din studiile de monitorizare a consumului casnic arată că românii optează pentru coșuri mai mari de cumpărături, mai ales în comerțul modern. Aceste prime trei luni ale anului urmează tendințele de consum remarcate după prima reducere de TVA din iunie 2015. Valoarea bunurilor de larg consum este cu 0,4% mai mare, în contextul unei deflații alimentare de 6%, ceea ce se traduce într-o creștere de 3,5% în volum pentru cumpărăturile pentru acasă. Românii continuă să facă uptrading, adică să achiziționeze mărci și categorii de produse mai scumpe.
Categorii tinere, precum peștele și fructele de mare, specialitățile de brânză sau cidrul sunt cele mai dinamice, oferind oportunități brandurilor și retailerilor să inoveze și să creeze experiențe unice pentru consumatori. Creșterile din aceste categorii precum și din altele cum ar fi lactatele, snacks-urile sărate, apa, băuturile răcoritoare și cele spirtoase sau vinul și cele de îngrijire personală vorbesc foarte clar despre nevoile consumatorilor de diversificare și de încercare a unor produse nou intrate în consum.
Studiul GfK Consumer Panel Services realizat de GfK România monitorizează consumul casnic pentru toate categoriile de bunuri de larg consum, în 3000 de gospodării. Datele sunt valabile pentru primul trimestru al anului 2016.