Cum au reacționat shopperii la presiunile inflaționiste din primul trimestru
Cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum (FMCG) au crescut cu 7% în România în primele trei luni din 2022 comparativ cu perioada similară a anului trecut, pe fondul accelerării creșterii prețurilor la alimente, arată datele GfK Consumer Panels & Services.
Spre comparație, avansul valoric al pieței FMCG a fost de 1,2% în 2021 față de anul anterior.
Este al doilea trimestru consecutiv în care se observă migrarea shopperilor către produse din segmente inferioare de preț (fenomenul de down-trade), în special în categoriile nealimentare, ca răspuns la presiunile inflaționiste în creștere. Peste 4 din 10 categorii de alimente (excluzând alimentele proaspete și lactatele) și de produse pentru îngrijirea locuinței, precum și jumătate din categoriile de produse de îngrijire personală se confruntă cu fenomenul de down-trade. În segmentele de alimente proaspete și lactate, ponderile categoriilor care au înregistrat down-trade au fost mai mici, de 18%, respectiv 30%.
Analiza specială Inflation Tracker, derulată de GfK România începând cu acest an, arată că în primul trimestru din 2022, inflația a fost prezentă în 8 din 10 categorii FMCG. Cu toate acestea, jumătate din categoriile impactate de creșteri de prețuri au fost pe un trend ascendent din punct de vedere volumic, comparativ cu perioada similară din 2021, declinul fiind înregistrat în doar 38% din aceste categorii. Mergând în profunzime în aceste două clustere, analiza mai arată că în categorii precum făina, pastele făinoase, mixurile de bere, capsulele de cafea, dulciurile sau vopseaua de păr, shopperii au migrat către produse mai accesibile ca preț, pentru a nu elimina aceste categorii din coșul de cumpărături.
Citiți și: Calitatea și prețul, decisive în realizarea unei achiziții
De asemenea, analizând categoriile cu scăderi de volume pe fondul inflației, în primul trimestru din an față de Q1 2021, 28% din acestea s-au confruntat cu fenomenul de down-trade.
Discounterii, prima opțiune a shopperilor pentru misiunile de stocare
Studiul care monitorizează comportamentul de cumpărare al gospodăriilor din România - GfK Consumer Panel - evidenţiază faptul că, în intervalul ianuarie - martie 2022, doar discounterii au reușit să se mențină pe un trend ascendent în volum față de Q1 din anul trecut. Aceștia au înregistrat o creștere valorică de 18% în intervalul de referință, peste ritmul hypermarketurilor și al comerțului tradițional și în opoziție cu trendul descendent al supermarketurilor.
“Mai mult, discounterii au devenit prima opțiune a shopperilor pentru misiunile de stocare (achizițiile FMCG de volum mare pentru acasă), devansând hypermarketurile. În retailul brick-and-mortar (magazinele fizice), doar discounterii și magazinele moderne de proximitate au reușit să atragă o valoare mai mare din bugetele shopperilor români, în detrimentul celorlalte canale offline de vânzare”, comentează Diana Scăunașu, Consumer Panel Director în cadrul GfK România.
Pe de altă parte, magazinele online și-au temperat creșterea în trimestrul I al anului și au rămas sub pragul de 1% din valoarea cheltuielilor gospodăriilor pentru bunuri de larg consum. Per total, incluzând delivery apps, segmentul e-grocery deține mai puțin de 3% din această valoare.
Pe fondul expansiunii și creșterii discounterilor, mărcile private au ajuns la o cotă valorică de 26% în sectorul FMCG în Q1, față de 23% în perioada similară a anului trecut. În același timp, promoțiile și-au diminuat importanța în categoriile FMCG, din punct de vedere valoric.
GfK Consumer Panel este un studiu de tip continuu care monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România pe baza unui eșantion reprezentativ la nivel național, format din 6.000 de gospodării. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziţie.