Europa, din nou în carantină. Ce se întâmplă cu piața de retail?
Odată cu venirea celui de-al doilea val al pandemiei de COVID-19, mai multe state europene, printre care și România, au decis impunerea unor noi restricții asupra libertății de mișcare. Mai mult, unele au decis închiderea magazinelor care nu sunt considerate esențiale pentru locuitori. Cum arată, în prezent, retailul european?
Rata ridicată de infectare cu noul coronavirus nu a rămas fără ecou pe plan local, astfel că autoritățile au luat o serie de măsuri pentru a preveni infectarea. Astfel, printre măsurile care afectează și piața de retail, se numără închiderea piețelor agro-alimentare care funcționeazî în spații închise, impunerea carantinei în intervalul 23:00 - 5:00, lucru care a generat diminuarea programului de lucru al magazinelor (acestea putând să-și desfășoare activitatea în intervalul 05:00 - 21:00), dar și închiderea restaurantelor la interior în toate zonele în care rata de incidență depășește 3/1000.
Cât despre ce se întâmplă în cele mai importante piețe europene, la finalul lunii octombrie, Germania a intrat în lockdown parțial pentru cinci săptămâni, închizând toate restaurantele, cafenelele și spațiile destinate concertelor și spectacolelor. Magazinele au rămas deschise, în condițiile în care se poate asigura un spațiu de 10 mp pentru fiecare client.
În Belgia, toate magazinele neesențiale, restaurantele și cafenelele s-au închis pentru șase săptămâni începând cu 2 noiembrie. Există și câteva excepții: farmaciile, librăriile, pet shop-urile, magazinele de bricolaj și alte câteva pot rămâne deschise, fiind însă obligate să vândă doar produse esențiale. Spre exemplu, hypermarketurile sunt acum obligate să închidă secțiunile de modă, electronice sau jucării.
Franța a intrat în lockdown până pe 1 decembrie, guvernul luând decizia de a închide toate magazinele neesențiale. Mai mult decât atât, jucăriile, îmbrăcămintea, bijuteriile, produse de machiaj, dar și produsele de folosință îndelungată nu vor mai fi comercializate de supermarketuri și hypermarketuri, acestea fiind considerate ”neesențiale”. Dacă situația sanitară se va îmbunătăți, Franța ar putea redeschide majoritatea magazinelor înainte de sărbători.
Grecia a avut o abordare regională, închizând doar restaurantele, sălile de sport și centrele culturale în zonele cu o incidență crescută a cazurilor de COVID-19. Magazinele rămân în continuare deschise.
Irlanda a instaurat carantina încă de pe 19 octombrie și aplică unele dintre cele mai dure măsuri restrictive din Europa. Astfel, oamenii se pot deplasa doar pe o rază de 5 kilometri în jurul casei, iar magazinele neesențiale vor rămâne închise până în luna decembrie.
În Italia, unul dintre cel mai grav afectate state în primul val al pandemiei, magazinele alimentare sunt singurele care pot rămâne deschise după ora 8 seara, cu mențiunea că după respectiva oră vânzarea produselor alcoolice este interzisă. Mall-urile și alte centre comerciale vor fi deschise doar de luni până vineri.
Și în Marea Britanie și Cehia s-a decis închiderea magazinelor care nu vând produse esențiale. Cehia, cu a doua cea mai mare incidență a cazurilor din Europa, se află în lockdown de pe 22 octombrie.
În Austria, țară care a intrat în carantină pe 3 noiembrie, magazinele au rămas deschise. Lockdown-ul va rămâne în vigoare până la finalul lunii.
În Spania, deși aflată în stare de urgență, nu s-au implementat măsuri similare celor din timpul lockdownului. Circulația populației e restricționată în timpul nopții. În Portugalia există o oră la care magazinele, indiferent de profil, trebuie să se închidă: 10 seara.