Cum s-a reconfigurat topul retailerilor internaționali în 2018? VEZI CLASAMENTUL
Un plus de aproape 6,4 miliarde de lei le-a adus anul 2018 în cont marilor rețele de magazine. O sumă deloc de neglijat dacă ne gândim la evoluția pieței bunurilor de larg consum anul trecut, dar și la factorii care au susținut creșterea. Mai mult decât atât, cu o singură excepție – Cora –, toți jucătorii internaționali și-au majorat vânzările anul trecut. Nu putem spune însă același lucru și despre profit.
Dacă ne referim la clasamentul propriu-zis, Kaufland, Carrefour și Lidl rămân de neclintit pe primele trei poziții, în timp ce pe locul al patrulea regăsim rețeaua Profi, care a făcut un salt remarcabil de trei poziții. Și Mega Image a mai urcat o poziție, devansându-i pe Auchan și Metro. Cât despre ceilalți jucători – Selgros, Rewe, Cora și dm drogerie markt, aici lucrurile sunt simple, nefiind înregistrată nicio schimbare prin comparație cu performanța financiară raportată în 2017.
Distanța dintre Carrefour și Kaufland se estompează
Germanii de la Kaufland rămân liderul pieței locale de retail, cu o cifră de afaceri de 10,88 de miliarde de lei, cu 8% mai mult decât anul trecut. Profitul net s-a situat și el pe un trend ascendent, rata de creștere fiind de 17% față de 2017, până la pragul de 788 de milioane de lei. Astfel, compania a obținut anul trecut o marjă netă de profit de 7,2%, una dintre cele mai bune din comerțul alimentar, dar și cea mai bună performanță a retailerului de la intrarea pe piață.
Dacă ne referim însă la Carrefour, observăm că retailerul francez a depășit și el pragul de 10 miliarde de lei, devenind un competitor tot mai de temut pentru prima poziție în clasament. Francezii au înregistrat afaceri cumulate – cifrele celor patru entități prin care retailerul operează pe piața locală: Carrefour România, Artima, Supeco Investment și Columbus Operational - de 10,56 de miliarde de lei anul trecut, în creștere cu 10%. Astfel, diferența între Carrefour și Kaufland s-a redus până la 322 de milioane de euro, în scădere cu aproximativ 160 de milioane de lei versus anul 2017.
În ceea ce privește situația defalcată, lucrurile sunt mai puțin roz: cele mai mari creșteri au fost bifate de supermarketurile operate de Artima și magazinele Supeco, cu un plus de 17%, respectiv 81%, în timp ce hyprmarketurile au reușit să marcheze un avans al afacerilor de 8%. Cât despre evoluția profitului, cea mai bună evoluție se regăsește în dreptul companiei Artima, care și-a triplat profitul.
Vârful clasamentului este completat de Lidl, care a avut o rată de creștere de două cifre atât din prisma cifrei de afaceri, cât și a profitului. Astfel, discounterul a încheiat anul financiar 2018 cu venituri de 7,78 de miliarde de lei și un profit net de 412 milioane de lei.
Alte mișcări notabile
Așa cum este firesc, trebuie să-i dăm Cezarului ce este al Cezarului și să precizăm că cea mai bună rată de creștere, de 25%, a fost înregistrată de Profi. Astfel compania a ajuns la o cifră de afaceri de 5,92 de miliarde de lei, ocupând poziția a patra în topul celor mai mari retaileri. Ar trebui să menționăm totuși că în timp ce cifra de afaceri a fost pe plus, retailerul nu stă deloc bine la capitolul proftabilitate, ba chiar din contră. Astfel, în 2018, Profi a raportat pierderi de 90 de milioane de lei, asta în timp ce pentru 2017 compania raportase un rezultat net de 130 de milioane de lei.
Din seria câștigătorilor face parte și rețeaua Mega Image, care a urcat pe locul al cincilea în top, cu o cifră de afaceri de 5,73 de miliarde de lei, marcând o creștere de 17% față de anul 2017. Nu putem spune același lucru și despre Auchan și Metro care au ajuns la jumătate clasamentului și, mai mult decât atât, și-au diminuat cosiderabil profitul.
Citiți o analiză amplă pe acest subiect în ediția de iulie a revistei Progresiv.