2019, un an favorabil pentru rețelele internaționale
Cu o rată medie de dezvoltare a afacerilor de 12%, 2019 se înscrie și el pe lista anilor buni pentru rețelele internaționale de retail prezente pe piața locală. Astfel, anul trecut a adus creșteri importante pentru majoritatea retailerilor internaționali din România, dovadă stând și faptul că cifra de afaceri cumulată a IKA a crescut cu aproape 8 miliarde de lei.
Anul trecut nu a venit cu schimbări importante în topul celor mai mari jucători internaționali care activează pe piața locală. Kaufland rămâne lider al clasamentului retailerilor moderni, înregistrând o evoluție de 9% a afacerilor, până la 11,87 miliarde de lei. Avansul a fost susținut și de investițiile în expansiune, retailerul german extinzând rețeaua de magazine cu șapte unități. De altfel, pe lângă aceste investiții, retailerul s-a concentrat și pe remodelări, bugetul total ridicându-se anul trecut la circa 200 de milioane de euro.
La o distanță foarte mică se poziționează francezii de la Carrefour, care au raportat anul trecut o cifră de afaceri consolidată de 11,78 miliarde de lei, marcând un plus de 11% față de valoarea înregistrată în 2018. Merită menționat faptul că dintre cele patru companii operate de francezi, cea mai mare creștere a fost raportată de Supeco Investment (+57%).
La polul opus se situează Columbus Operational, cu o scădere de 2% a veniturilor până la valoarea de 1,26 miliarde de lei. Topul este completat de discounterul german Lidl, care se apropie de pragul de 10 miliarde de lei (9,76 miliarde lei). Astfel, vorbim despre o creștere de 25%, peste nivelul înregistrat în 2018 (20%). În ceea ce privește profitul, Lidl a raportat pentru 2019 valoarea de 491 milioane lei. Și în cazul discounterului o contribuție importantă în ecuație a avut-o expansiunea, retailerul adăugând în rețea nu mai puțin de 31 de magazine.
Si pentru că am ajuns la capitolul reușite semnificative, Profi este unul dintre retailerii care au raportat cea mai bună evoluție a cifrei de afaceri. Astfel, după 260 de deschideri bifate anul trecut, retailerul controlat de fondul de investiții Mid Europa Partners a încheiat anul 2019 cu rezultate de 7,26 miliarde de lei, înregistrând un avans de 23% față de anul 2018.
Rezultate mixte pentru restul jucătorilor
Cât despre performanța celorlalți jucători, nu sunt schimbări majore la nivelul clasamentului. Astfel, Mega Image a continuat trendul ascendent al ultimilor ani. În 2019, retailerul deținut de grupul Ahold Delhaize a raportat o majorare de 16% a veniturilor, în linie cu rezultatele raportate în anii precedenți. Valoarea afacerilor s-a ridicat la 6,65 miliarde de lei, o contribuție având-o expansiunea, retailerul concentrându-se anul trecut pe explorarea unor piețe noi.
Un alt exemplu de creștere susținută este dm drogerie markt, cu un avans de 19% în 2019, după cel de 24% înregistrat în exercițiul financiar anterior. Astfel, dm drogerie markt a finalizat 2019 cu venituri de 454 milioane de lei și previzionează că va atinge, anul acesta, nivelul de 540 mil. lei.
Și în dreptul rețelei de magazine Penny Market, deținută de grupul german Rewe, se observă rezultate peste medie. Retailerul a încheiat anul 2019 cu o cifră de afaceri de 3,96 miliarde de lei, în plus cu 15% față de anul fiscal precedent. Anul trecut, retailerul a investit peste 280 milioane de lei în modernizarea și extinderea rețelei de magazine, care a crescut cu 20 de unități. Pentru următorii ani, Penny Market are în vedere investiții considerabile, de 2 miliarde de lei, care se vor reflecta atât în deschiderea unor noi locații, cât și a celui de-al patrulea centru logistic. Iar investițiile făcute în ultimul an nu au rămas fără ecou, retailerul urcând o poziție în topul celor mai mari retaileri. Penny Market a devansat Selgros și a ajuns pe locul al optulea.
Și evoluția retailerului Auchan a fost una pozitivă, însă în acest caz vorbim despre un procent modest de doar 1-2%. Similar, Selgros România a raportat o creștere a businessului de 3%, ajungând la 3,83 miliarde de lei. Anul trecut, Selgros a inaugurat primul său magazin din Baia Mare, acesta fiind de altfel singurul cash&carry lansat în 2019.
Cel de-al 23-lea magazin Selgros din rețea are o suprafață medie de vânzare de 6.000 de metri pătrați, față de 10.000 metri pătrați, respectiv 4.000 de metri pătrați, cât au celelalte unități pe care retailerul le operează deja pe piața locală. Cât despre Metro Cash&Carry, jucător care activează și el pe același segment, 2019 a fost un an mai bun decât pentru competitorul său direct. Retailerul a înregistrat afaceri de 5,82 miliarde de lei în România, ceea ce înseamnă un avans de peste 8% față de anul 2018. Metro a raportat pentru anul trecut un profit net de 93,2 milioane lei.
Această performanță a venit la pachet pentru Metro și cu o poziție mai bună în clasament, germanii devansându-i pe francezii pe la Auchan, care au coborât anul trecut pe locul șapte. Nu același lucru putem spune despre franco-belgienii de la Cora, ale căror operațiuni au înregistrat o scădere cu 2%, până la 1,72 miliarde de lei și pierderi de 1,1 milioane de lei.
Dezvoltarea businessului nu înseamnă și majorarea profitului
Dacă la nivelul cifrei de afaceri 2019 a fost un an bun, când vine vorba despre profit, peisajul este unul divers. Spre exemplu, retaileri precum Carrefour, Mega Image și Selgros și-au menținut marja de profit înregistrată în anul precedent, în vreme ce Penny Market aproape că a reușit dublarea acesteia – cu mențiunea că profitul înregistrat rămâne, în continuare, sub 2%. În același timp, Profi și Cora au reușit să își reducă în mod semnificativ pierderile. Kaufland rămâne compania cu cea mai bună marjă de profit, de 7%, similară cu cea înregistrată în 2018.
Mai exact, germanii de la Kaufland au terminat 2019 cu un profit de 847 milioane de lei, cu 59 milioane de lei peste nivelul din 2018, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanțelor. Anul trecut, Kaufland a bifat șapte deschideri, iar anul acesta retailerul a inaugurat deja patru unități comerciale. Profitul Carrefour a fost anul trecut de 227 milioane de lei, neschimbat practic față de valoarea din anul precedent, în condițiile în care trei dintre cele patru companii prin care francezii operează magazine au înregistrat profit, excepție făcând Supeco Investment.
Selgros România a obținut anul trecut un profit net cu aproape 13% mai mare decât în anul precedent, depășind pragul de 82 milioane de lei. Mega Image, care a inaugurat anul trecut 92 de magazine, continuă trendul ascendent al ultimilor ani. Anul trecut, retailerul a înregistrat un profit net de 272,6 milioane de lei, mai mult cu circa 10% față de 2018. Pe de altă parte, în cazul Auchan, care a deschis 10 noi unități în 2019, profitul a scăzut de la 35 milioane de lei la 28 milioane de lei anul trecut.
Evoluția canalelor de vânzare în 2019
Cu o cifră de afaceri cumulată de peste 68 miliarde de lei, cei 11 retaileri internaționali prezenți pe piața locală au reușit să bifeze anul trecut o creștere medie de 12%, similar cu rezultatul din 2018, și semnificativ peste rata de dezvoltare a pieței FMCG.
Astfel, potrivit datelor GfK România Consumer Panels & Services, piața FMCG a marcat un avans de 2% în valoare în 2019 față de 2018, mult sub cel înregistrat în 2018, de 6%, sau cel din 2017, de 7%.
Merită menționat însă faptul că magazinele de tip discount au ajuns în 2019 la o cotă de piață de 16%, în plus cu 2% față de anul precedent. Potrivit datelor GfK, sursa creșterii acestora a fost comerțul tradițional (care a pierdut 2%), dar și alte formate moderne precum hypermarketurile și supermarketurile. Iar acest lucru este vizibil în performanța raportată de jucătorii internaționali la nivel de canale de vânzare.
Rețelele internaționale și-au continuat expansiunea în 2019 prin lansarea unui număr total de 484 de magazine, peste nivelul înregistrat la nivelul anului 2018 (400 de magazine). Numărul hypermarketurilor deschise anul trecut a fost unul scăzut, respectiv 9, în vreme ce numărul supermarketurilor a crescut cu 152. Magazinele de proximitate au câștigat cel mai mult teren în 2019, cu peste 254 de unități noi. Formatul de magazine cash&carry și-a continuat evoluția modestă, cu o singură locație inaugurată în 2019 de Selgros. Nu în ultimul rând, numărul magazinelor de tip discount a crescut cu 50% anul trecut (58 unități deschise), continuând trendul ultimilor ani.