Consumatorii din ţările în curs de dezvoltare sunt cei mai înclinaţi să încerce produsele noi - studiu Nielsen

Nouă dintre cele 11 țări participante la studiul global al Nielsen privind produsele noi, care au avut cel mai mare procent de early adopters (persoane care cumpără frecvent produse noi - n.r.), sunt țări în curs de dezvoltare: Brazilia (39%), Peru și Israel (30%), Columbia, India Letonia și Africa de Sud (28%), Bulgaria și Serbia (27%), Croația și România (26%). Consumatorii din ţările în curs de dezvoltare sunt cei mai înclinaţi să încerce produsele noi - studiu Nielsen

”Ţările în curs de dezvoltare pot fi piețe atractive pentru introducerea de produse noi datorită unei compoziții demografice mai tinere, a unei clase de mijloc în expansiune și a unui apetit puternic pentru ”lux accesibil”, a declarant Rob Wengel, Vice Președinte și Director General al Nielsen Innovation în SUA. ”Totuşi, atât nevoile cât și standardele și așteptările  consumatorilor din țările în curs de dezvoltare pot diferi semnificativ de ale celor din piețele măture, de aceea fiecare piață trebuie abordată individualizat”.

Brandurile, în competiţie intensă la nivel global

Competiția între branduri este intensă și rafturile sunt aglomerate. Marea majoritate a produselor noi sunt eliminate din distribuție înainte de a împlini un an de la lansare. ”Rata de eșec a produselor nou lansate este foarte mare, dar succesul nu este întâmplător. Succesul nu este doar rezultatul norocului sau al geniului.

Din contră, succesul unei lansări de produs este rezultatul culminant al angajamentului și concentrării organizațiilor pe dezvoltare de produs, marketing creativ, leadership inteligent și, mai presus de toate, pe înțelegerea profundă a înțelegerii consumatorului”, a precizat Johan Sjöstrand, Vice Președinte și Director General al Nielsen Innovation în Europa.

Cum descoperă consumatorii produsele noi?

Consumatorii află despre produsele noi cel maifrecvent de la prieteni sau rude, această sursă fiind citată de 56% din respondent la nivel global și fiind urmată de reclamele TV (52%), observarea produselor în magazine (48%) și căutarea active pe internet (44%). De fapt, 4 din primele 9 surse de a descoperi produse noi sunt platformele on-line, deoarece următoarele sunt: postările în social media (26%),  reclamele on-line (26%) și paginile de internet ale mărcilor / producătorilor.

În timp ce sursele de informare din top sunt o combinație de media plătită, proprie și dobândită, tendința consumatorilor de a se baza numai pe social media este în creștere cu 11% din 2012 până acum. Folosirea social media pentru găsirea de produse noi este deosebit de mare în Africa/ Orientul Mijlociu (34%) și America Latină (31%), comparativ cu 20% la nivel European și 22% în America de Nord.

Produsele innovative nu sunt numai pentru tineri

Deși este mai probabil că respondenții mai tineri să spună că au cumpărat un produs nou în ultima lor vizită la băcănie, mai degrabă decât cei mai în vârstă, consumatorii caracterizați drept a€œearly adopters” nu sunt neapărat încadrabili într-o grupă de vârstă.

La nivel global sunt câteva atribute ale produselor noi care sunt foarte atractive pentru toate grupele de vârstă. Cele mai attractive sunt produsele accesibile ca preț (23%), convenabile (22%), cu un brand recunoscut (21%) și inovatoare (20%). Când vine vorba despre produse pe care consumatorii și le-ar dori dar nu sunt disponibile pe piață, în top apar din nou produsele cu preț accesibil (43%) și convenabile (27%), urmând apoi atribute că sănătos (28%) și prietenos cu mediul (26%).

”Early adopters nu sunt numai consumatorii tineri. Consumatorii de toate vârstele caută produse care să le facă viața mai bună și toți pot deveni avocați pasionați în favoarea unui produs care răspunde nevoilor lor. Dacă în ultimul timp Millenialii beneficiază de multă atenție, nu trebuie însă neglijate nevoile consumatorilor din toate grupele de varsta”, declară Taddy Hall, Vice Președinte Nielsen Innovations în SUA.

Există totuși câteva diferențe notabile între generații. În mare, circa jumătate din respondenții aparținând generației de Baby Boomers (50-64 de ani) și Generației Tăcute (+65 ani) declară că își doresc că mai multe produse să aibă un preț accesibil, comparativ cu numai 43% din cei aparținând Generației Z (15-20 ani), 40% Milleniali (21-34 ani) și Generației X (35-49 ani). Și invers, un procent mai mare din membrii Generației Z (23%) și Milleniali (21%) își doresc mai multe produse premium decât cei din grupele de vârstă mai înaintată (16% Generația X, 7% Generația Tăcută).

Sondajul global Nielsen a adunat peste 30.000 de respondenți cu acces la internet din 60 de țări pentru a înțelege atitudinile și sentimentele consumatorilor cu privire la motivele ce stau în spatele intenției de a cumpăra un produs nou.

În cadrul acestui studiu, este considerat un produs nou orice produs care nu a mai fost cumpărat niciodată în trecut. Studiul dezvăluie motivele pentru a face cumpărătura, identifică tipurile de produse pe care consumatorii le doresc dar nu le găsesc și detaliază sursele de informații pe care le folosesc consumatorii în acest proces.

Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România
EY România: Conectarea cu un consumator independent ridică o nouă provocare pentru retaileri și branduri
47% dintre consumatori sunt optimiști cu privire la viitor, în ciuda temerilor legate de creșterea costului vieții (73%), de schimbările...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Piața FMCG și bătălia pe noul consumator
Piața FMCG și bătălia pe noul consumator
Fără îndoială, evenimentul definitoriu pentru industria de retail & FMCG în 2022 a fost creșterea fără precedent a inflației. Piața de...
Consumatorii învață să trăiască cu mai puțin, pe fondul creșterii costului vieții
Consumatorii învață să trăiască cu mai puțin, pe fondul creșterii costului vieții
Un procent de 94% dintre consumatorii de la nivel global sunt îngrijorați de costul vieții și aproape 89% dintre ei spun că sunt preocupați și...