Consumatorii au propria segmentare pentru răcoritoare

Băuturile răcoritoare necarbonatate înregistrează o incidența ridicată de consum, 75% dintre românii din mediul urban consumând astfel de produse în ultimele trei luni. Surpriza în categorie vine însă de la segmentul de sucuri proaspete, două treimi dintre consumatori declarând că au consumat astfel de produse cel puțin o dată în ultimele trei luni, potrivit unui studiu realizat de compania Strategis RBC pentru revista Progresiv. Cu toate acestea, analiza detaliată ne indică faptul că această valoare poate fi influențată de confuzia înregistrată în rândul românilor în ceea ce privește tipul de băuturi răcoritoare necarbonatate pe care le consumă. 

Deși categoria băuturilor răcoritoare necarbonatate se remarcă printr-un grad ridicat de penetrare, doar patru din zece români din mediul urban declară că au consumat cel puțin o dată în ultimele trei luni still drinks (sucuri necarbonatate cu conținut redus de fructe, sub 25%). Și în cazul nectarurilor de fructe și al juice-urilor incidența de consum este scăzută, fiind consumate în ultimele trei luni de aproximativ un sfert dintre românii din mediul urban.
Și dacă ne referim la frecvența de consum, sucurile proaspete conduc clasamentul în categoria analizată, fiind consumate în medie de trei ori pe săptămână, spre deosebire de celelalte subcategorii de produse – still drinks, nectaruri și juice-uri –, care sunt consumate în medie de aproximativ două ori pe săptămână.

Fresh-urile, cea mai mare incidență de consum

Deși sucurile proaspăt stoarse conduc topul consumului de băuturi răcoritoare necarbonatate, acest lucru este însă puternic influențat de două elemente. În primul este vorba despre o posibilă confuzie referitoare la categorie, reflectată în special în rândul celor care declarară că achiziționează fresh-uri, având în vedere tipul ambalajului achiziționat, dar și cantitatea. Astfel, mai mult de o treime dintre românii care cumpără sucuri proaspăt stoarse au menționat că achiziționează fresh-uri la PET, iar unu din doi cumpărători de sucuri proaspete au declarat că ambalajele la care cumpără aceste produse sunt mai mari de 1 litru.

„Având în vedere dimensiunile ambalajelor și tipul ambalajelor cumpărate, putem considera că pretinșii cumpărători de fresh-uri sunt, mai de­grabă, cumpărători de juice-uri și nectaruri, posibil chiar still drinks”, explică Zoe Pascale, Managing Partner & Research Director la Strategis RBC. Totodată, interesant este faptul că 88% dintre respondenții care consumă fresh-uri le prepară în casă. Astfel, se remarcă o incidență ridicată în rândul consumatorilor tineri căsătoriți și cu copii mici, reflectată mai ales în segmentul celor care declară că prepară fresh-uri acasă. Prima poziție în topul sucurilor proaspăt stoarse preparate în casă este ocupată de fresh-urile de fructe (81%). Acestea sunt urmate de limonadă și de fresh-urile care combină fructele cu legume (38%, respectiv 28%).

Supermarketul, principalul loc de achiziție pentru still drinks

Băuturile necarbonatate cu conținut scăzut de fructe sunt achiziționate mai degrabă de către femei (55%) și mai mult de o treime dintre cumpărători au vârsta cuprinsă între 18 și 29 de ani. Ambalajul cel mai popular este PET-ul, șapte din zece români optând pentru acesta. Deși segmentul de still drinks este unul ajuns la maturitate, chiar și pentru aceste produse ar putea exista o ușoară confuzie, 41% dintre consumatori declarând că achiziționează băuturi răcoritoare necarbonatate cu conținut redus de fruct la cutie Tetrapack. Dacă ne referim la cantitatea achiziționată, mai mult de jumătate dintre români preferă să achiziționeze băuturi de tip still drinks la ambalaj de 2 litri. În ceea ce privește segmentul de nectaruri și juice-uri, aceste produse sunt cumpărate preponderent de către consumatorii din segmentul de vârstă 18-39 de ani (60%), achiziționând mai degrabă produse în ambalaje Tetra Pack de 1 litru.

Ingredientele, cel mai important criteriu de selecție

Cel mai important criteriu în alegerea băuturilor cu conținut ridicat de fruct (nectar și juice) îl reprezintă ingredientele naturale, aspect important și foarte important pentru 88% dintre cumpărători. Următoarele poziții în topul factorilor care influențează selecția sunt aroma/tipul de fructe și conținutul de fructe, criterii considerate importante și foarte importante de 79%, respectiv 76% dintre respondenți. La polul opus în clasament se află prețul și promoțiile și aspectul ambalajului, factori importanți și foarte importanți pentru circa șase din zece, respectiv unu din doi cumpărători.

În același timp, consumatorii categoriilor sunt conștienți de beneficiile consumului de sucuri cu conținut ridicat de fruct, apreciind prioritar impactul acestora asupra sănătății, prin aportul de minerale și vitamine, dar și faptul că reprezintă o bună sursă de energie.

Cercetarea realizată de compania Strategis RBC este reprezentativă la nivel național urban și a fost realizată în luna martie 2015 pe un eșantion format din 800 de respondenți. Aceștia au fost deopotrivă femei și bărbați, cu vârsta cuprinsă între 18 și 59 de ani. Datele au fost culese prin metoda CATI (interviuri asistate prin telefon).

Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
băuturi răcoritoare
Piața de băuturi răcoritoare, între oportunități și provocările momentului
O piață relativ matură, cu nume consacrate, categoria de băuturi răcoritoare este un exemplu că este încă loc pentru nou, acest trend fiind...
Răcoritoarele, categoria în care inflația temperează euforia consumului
Răcoritoarele, categoria în care inflația temperează euforia consumului
Evoluția categoriei de băuturi răcoritoare a stat în ultimii doi ani sub semnul pandemiei, însă, odată cu ridicarea restricțiilor, jucătorii...