Competiția puternică între rețele a anihilat inflația din piață

Pe o piață caracterizată de inflație puternică în 2018, coșul de cumpărături în rețelele internaționale de magazine a fost constant, ca și valoare medie, între lunile februarie – decembrie. Fluctuațiile de prețuri de la o lună la alta nu au fost semnificative, fiind încadrate în intervalul 1-2%. Ce demonstrează aceste cifre? Faptul că există o concurență reală și puternică între lanțurile internaționale de magazine prezente în România. Iar în lupta pe prețuri au ieșit câștigătoare în 2018, ca și în anii precedenți, magazinele cash & carry. Prețul mediu al coșului de cumpărături în acest canal de vânzare a fost de 120,6 lei, cu 2,5 lei sub media prețului din hypermarketuri.

Ca de obicei, în această analiză valoarea coșului pentru rețeaua cash & carry a fost calculată strict după valoarea unitară - valoarea reală în aceste locații a fost mult mai mare datorită politicii magazinelor de a impune achiziționarea a minim un bax la o parte dintre produse. Practic, clienții acestor magazine pot beneficia de prețurile cele mai mici din piață doar dacă achiziționează volume mari – aceasta fiind, de altfel, caracteristica magazinelor cash & carry și a tuturor comercianților engros.

Online-ul rămâne cel mai scump canal, în principal din cauza faptului că clienții trebuie să suporte și costul livrării comenzii. Prețul mediu al coșului de cumpărături în magazinul virtual a fost de aproape 145 de lei, cu 22 de lei peste valoarea înregistrată în hypermarketuri. Din această sumă, costul livrării comenzii la adresa clientului reprezintă, în medie, 20 de lei.
Supermarketurile au rămas și ele în urma hypermarketurilor, cu un coș mediu de aproape 130 de lei. Mai mult, diferența de preț dintre cele două tipuri de magazine s-a majorat puțin în 2018 față de anul anterior, în defavoarea supermarketurilor.

Lactatele și făina, în topul scumpirilor

Analizând evoluția prețului pe fiecare produs din coșul de cumpărături, observăm că dinamicile sunt foarte diferite de la un produs la altul, acestea ținând de gradul de concurență din fiecare categorie în parte și de factorii externi, precum evoluția prețurilor materiilor prime.

Lactatele au înregistrat creșteri semnificative de prețuri în 2018: în decembrie, laptele Zuzu era cu 6,2% mai scump decât în februarie, prețul acestui produs având o creștere aproape liniară în acest interval. La rândul său, iaurtul Danone a încheiat anul cu un preț cu aproape 15% peste cel din februarie, tot cu o creștere liniară pe parcursul lui 2018. Și făina s-a aliniat trendului inflaționist din comerț, cu o rată de creștere a prețului de 6,8%.

Piața FMCG, față în față cu mecanismele de apărare contra inflației
Piața FMCG, față în față cu mecanismele de apărare contra inflației
După patru ani în care cumpărătorii au fost nevoiți să facă față unor provocări multiple și să dezvolte strategii pentru a economisi, în...
Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Deși un an al schimbărilor, 2023 a fost marcat de reducerea inflației, generând astfel o redresare a vânzărilor FMCG. Concret, vorbim despre un...

La polul opus, zahărul Mărgăritar a încheiat anul cu un preț cu 23% sub nivelul din februarie.

Supermarketurile pierd la capitolul disponibilitate produse

Raportul situațiilor de disponibilitate la raft a produselor din coșul de cumpărături arată că supermarketurile sunt codașe la acest capitol. Cauza poate fi atât lipsa de stocuri în momentul efectuării vizitei în magazin, fie decizia unor rețele de supermarketuri de a delista anumite produse din oferta lor.

Ce merită subliniat aici:

  • Conform acestui indicator (total produse din lista de cumpărături versus produse găsite în magazin), principalele probleme de stoc au fost în locațiile de tip supermarket (27% situații de produs lipsă la raft), acestea fiind urmate de magazinele cash & carry și de cele on-line. Cel mai bine au punctat magazinele de tip hypermarket (cu doar 12% situații „not available”), fapt ce dovedește că locațiile de acest tip sunt bine aprovizionate și au avantajul unui sortiment variat de produse, datorită spațiului generos de la raft.
  • Uleiul Sorica (din portofoliul producătorului Argus SA Constanța) s-a găsit foarte greu în magazine, în special în supermarketuri, având cele mai multe situații de indisponibilitate la raft dintre toate produsele incluse în coșul de cumpărături. Practic, în 7 din 10 ocazii de cumpărare generate de analiza Shopping Basket, acest produs nu a fost găsit la raft.
  • Procente ridicate la situații de produs lipsă la raft au fost întâlnite și la salamul Primo (din portofoliul Caroli Foods), detergentul de rufe automat Dero, detartrantul Nufăr, băutura răcoritoare Coca-Cola. În cazul Dero și Coca-Cola, în magazine au fost găsite produsele respective, însă nu la gramajul/litrajul menționat în lista de cumpărături.
  • La polul opus, cele mai puține situații de produs lipsă la raft au fost întâlnite la cașcavalul Hochland (2% incidență indisponibilitate), cafeaua măcinată Jacobs (3%), făina de grâu Băneasa (3%) și apa minerală carbogazoasă Borsec (3%).

Promoțiile, asul din mâneca magazinelor cash & carry

Ca și în 2017, magazinele cash & carry s-au remarcat anul trecut datorită faptului că aici au fost întâlnite cele mai multe promoții la raft, la produsele aflate în coșul de cumpărături.
Astfel, pe parcursul celor 11 luni de analiză, circa 13% din produsele achiziționate din acest segment de piață au fost la promoție. Următoarele clasate, cu o incidență a promoțiilor de 7%, sunt magazinele on-line, și apoi cele de tip supermarket (5%) și hypermarket (4%).
Putem corela incidența mare a promoțiilor în cash & carry cu poziționarea acestui canal de vânzare în vârful clasamentului celor mai ieftine rețele de magazine (conform graficului de pe prima pagină a articolului).
Dacă ne uităm în lista de produse achiziționate, vedem că alimentele devansează băuturile și produsele nealimentare, ca și incidență a promoțiilor. Topul promoțiilor la produse este următorul:

  1. Cașcavalul clasic Hochland a beneficiat de cele mai multe promoții de-a lungul anului. Acesta a fost găsit la promoție în 14% din achizițiile din 2018.
  2. Cafeaua Jacobs, cu o incidență a promoțiilor de 13%
  3. Tableta Milka cu Oreo, cu o incidență a promoțiilor de 12%
  4. Șamponul Head & Shoulders, cu 11%
  5. Hârtia igienică Zewa De Luxe, produs găsit la promoție în unul din zece ocazii de cumpărare. Interesant de menționat aici este faptul că acest articol se află de mulți ani într-o promoție de volum care s-a permanentizat: 8 + 2 role gratis.

La polul opus, cele mai puține promoții (1%) au fost întâlnite la băutura Coca-Cola, iaurtul Danone și detergentul de rufe Dero.
Analizând și periodicitatea promoțiilor, putem remarca lunile martie și decembrie ca vârfuri ale acțiunilor promoționale ale retailerilor internaționali. În martie au fost găsite la raft un total de 28 de promoții, iar în decembrie 26 de promoții. În schimb, în luna mai și în august au fost întâlnite la raft doar 7 promoții. Spre comparație, media lunară a fost de 16 promoții.

2022, anul scumpirilor istorice
2022, anul scumpirilor istorice
Anul trecut a pus românii în fața celui mai mare val de scumpiri din ultimii 15 ani. Produsele de bază au costat mai mult de la o lună la alta,...
2021, imaginea unui val de scumpiri
2021, imaginea unui val de scumpiri
2021 poate fi catalogat simplu drept anul scumpirilor pentru produsele de bază. Lună de lună, prețurile acestora au înregistrat noi creșteri,...
Anul provocărilor pe piața de retail
Anul provocărilor pe piața de retail
Caracterizat deja ca un an atipic, 2020 a reprezentat pentru piața de retail și FMCG un test de rezistență și adaptare. Aflați în linia...
Cum au evoluat prețurile în rețelele mari de magazine, în 2019
Cum au evoluat prețurile în rețelele mari de magazine, în 2019
2019 a fost un an cu venituri mai mari pentru mulți dintre consumatorii români, dar creșterea a fost anulată în anumite cazuri din cauza...