Cine a câștigat și cine a pierdut în retailul românesc din 2014

Cele 13 rețele internaționale de magazine prezente în România au raportat vânzări de peste 38 de miliarde de lei (8,6 miliarde de euro) pe 2014, în creștere cu 4% față de anul anterior. Liderul incontestabil al retailului alimentar local rămâne Kaufland, cu afaceri de 8 miliarde de lei (1,8 miliarde de euro), iar Carrefour a revenit pe poziția a doua în clasament, devansând Metro, prima rețea internațională intrată pe piața românească.

Pe fondul extinderii rețelei cu 13 magazine noi în cursul anului 2014, Kaufland a raportat una dintre cele mai mari rate de creștere a vânzărilor, de 10% față de anul precedent. Mai mult, lanțul de magazine deținut de grupul Schwarz a avut o rată a profitabilității peste medie, de 5,12%, cu un profit net de peste 400 de milioane de lei (90 de milioane de euro) – potrivit bilanțului publicat la Ministerul Finanțelor Publice.

Retailerul german a bifat la finalul anului trecut o nouă premieră în retail odată cu atingerea pragului de 100 de hypermarketuri pe piața românească, toate construite de la zero.

Recent, presa de specialitate a anunțat că grupul german Schwarz, care deține rețelele Lidl și Kaufland, a depășit Carrefour la nivel european, în funcție de cifra de afaceri pe anul trecut. Astfel, Schwarz a înregistrat vânzări de peste 79 de miliarde de euro. În România, afacerile Lidl și Kaufland s-au ridicat la peste 2,5 miliarde de euro în 2014. Spre comparație, veniturile grupului Carrefour în România, prezent cu mai multe formate de magazine la nivel local, au fost de circa 1,25 miliarde de euro, la jumătatea celor înregistrate de Schwarz. Retailerul francez a lansat anul trecut un nou concept în comerțul românesc: Supeco, un format hibrid între cash&carry și discounter aflat în prezent în faza pilot. Până la finalul lui 2014, Carrefour a deschis trei astfel de magazine, veniturile acestora fiind de 7,7 milioane de lei (1,7 milioane de euro) în primul an de raportare.

Tot în 2014, Carrefour România SA – companie care operează doar rețeaua de hypermarketuri a grupului francez – a urcat din nou pe locul al doilea în topul retailerilor internaționali activi pe piața autohtonă, reușind să depășească pentru prima dată rețeaua Metro Cash&Carry România care a fost lider în comerțului alimentar local până în 2010. Metro a fost primul grup de retail care a intrat pe piața românească, în anul 1996.

Principalul competitor al Carrefour pe segmentul hypermarketurilor, retailerul francez Auchan, a finalizat primul an după integrarea magazinelor real,-. Astfel, cifra de afaceri cumulată a Auchan România și real,- Hypermarket România a fost puțin peste 4 miliarde de lei (915 milioane de euro). Auchan România adiministrează aproape toate hypermarketurile rețelei din România, în timp ce firma real,- Hypermarket România operează doar magazinul Auchan din centrul comercial AFI Palace Cotroceni din București, pe această firmă fiind contabilizate în trecut vânzările tuturor hypermarketurilor real,- de la nivel local.

În condițiile în care în 2013 – anul preluării de către grupul Auchan a celor 20 de hypermarketuri real,- de la grupul Metro – Auchan și real,- au avut afaceri cumulate de 4,57 miliarde de lei, datele raportate la Ministerul de Finanțe pe 2014 indică o scădere a afacerilor noii rețele de circa 11% pe parcursul anului trecut.
Reprezentanții Auchan au pus declinul vânzărilor din anul 2014 pe seama modelului comercial diferit al celor de la real,- și a faptului că procesul de reamenajare a implicat închiderea hypermarketurilor real,- timp de două săptămâni.

Cora, a patra rețea de hypermarketuri de pe piața românească, a încheiat anul trecut cu o creștere de doar 5% a cifrei de afaceri, pe fondul stopării expansiunii. Totodată, retailerul controlat de grupul Louis Delhaize a avut pierderi de 25 de milioane de lei (5,6 milioane de euro), în creștere față de anul 2013. Pentru anul în curs, este greu de crezut că retailerul își va putea majora cifra de afaceri, în condițiile în care a închis unul dintre cele 12 hypermarketuri operate la nivel local – Cora Arad.

Creșterea vine din retailul de proximitate

Profi și Mega Image au fost rețelele internaționle cu cele mai mari creșteri ale afacerilor în 2014. Profi a avut o creștere de 27%, iar Mega Image de 20%, ambii retaileri extinzându-se puternic pe parcursul anului trecut. Astfel, Profi a deschis în 2014 în jur de 70 de magazine, în timp ce Mega Image s-a extins cu peste 120 de unități comerciale. Mai mult, cei doi retaileri au reușit să își mențină profiturile relativ constante, însă ratele de profitabilitate s-au redus în ambele cazuri.

Competitorul lor direct pe segmentul supermarketurilor, Billa – rețea deținută de grupul german Rewe –, a înregistrat o creștere de doar 4% a cifrei de afaceri și un profit net de 2,3 milioane de lei. Surse din piață vorbesc despre o inevitabilă preluare a rețelei de către Carrefour. Având o cifră de afaceri de 890 de milioane de lei (200 milioane de euro) cu rețeaua Market pe formatul de supermarket, Carrefour și-ar întări poziția prin preluarea Billa și ar putea ajunge la afaceri de circa 2 miliarde de lei (450 de milioane de euro) pe acest segment.

Lidl se impune în fața Penny

Deși la finalul anului 2014 Lidl Discount avea 184 de magazine, iar Rewe România (operatorul rețelelor Penny Market și XXL Mega Discount) opera 171 de unități comerciale, performanțele de vânzări ale celor doi discounteri germani prezenți în România au fost diferite anul trecut.

Dacă cifra de afaceri Rewe România s-au ridicat la 2,33 miliarde de lei (525 de milioane de euro) pe 2014, afacerile Lidl au fost cu un miliard de lei mai mari, ajungând la 750 de milioane de euro – potrivit estimărilor Progresiv pe baza cifrei de afaceri pe anul 2013 și a ritmului de expansiune din 2014. Lidl s-a remarcat și printr-o strategie diferită față de alți retaileri internaționali din România, investind zeci de milioane de euro pe an în marketing și publicitate. În schimb, Rewe România a reușit să își îmbunătățescă profitabilitatea, reușind să obțină un profit mai mare cu 10 milioane de lei în 2014, comparativ cu anul anterior.

Ce rezultate sunt în tabăra marilor retaileri independenți

Cele mai importante rețele independente din comerțul alimentar au încheiat anul 2014 pe scădere. Unicarm din Satu Mare, care deține o rețea de 80 de magazine, cele mai multe dintre ele în nord-vestul țării, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 662 de milioane de lei (149 mil. euro), în scădere cu 10% față de anul 2013. Modelul de business al celui mai important retailer independent din România se bazează pe comercializarea unui număr mare de alimente din producția proprie, compania având fabrici de lactate, mezeluri, pâine și înghețată.

Compania Succes Nic Com din Târgu Jiu, controlată de omul de afaceri Nicolae Sarcină, care deținea anul trecut cea mai extinsă rețea de magazine independente din România, a raportat o scădere de 6% a cifrei de afaceri anul trecut. Mai multe firme deținute de Nicolae Sarcină au intrat în vizorul procuraturii în toamna anului trecut, moment în care afacerile omului de afaceri gorjean au intrat în declin, o parte dintre cele 180 de puncte de vânzare operaționale în cursul anului trecut fiind închise.

„Din luna februarie 2015, compania Succes Nic Com este în insolvență. În urma analizei declarațiilor de creanțe depuse de creditori, totalul sumelor acceptate pentru a fi înscrise în tabelul preliminar al creanțelor a fost de 142,4 milioane de lei (32 milioane de euro – n.r.)”, a declarat pentru Progresiv administratorul judiciar al companiei, Aurel Podariu. În condițiile în care firma se află în proces de reorganizare judiciară, iar numărul magazinelor operaționale continuă să se reducă, afacerile Succes vor rămâne, cel mai probabil, pe un trend descendent și în 2015.

Și producătorul de mezeluri Diana din Râmnicu Vâlcea a raportat o scădere de 6% a cifrei de afaceri pe 2014, comparativ cu anul anterior. Compania deține o rețea de 33 de magazine atât pe firma Diana, cât și pe Diana Com, cu vânzări cumulate de 132 de milioane de lei (30 de milioane de euro) pe 2014. Compania a anunțat că își continuă expansiunea rețelei și anul acesta. „Până în prezent, în 2015 am avut trei deschideri noi, iar planul de expansiune al rețelei de magazine Diana prevede că, până la finele anului 2015, lanțul de magazine va ajunge la 40 de unități”, a declarat Adina Crăciunescu, directorul de marketing al Diana.

Cel mai mare retailer independent din Râmnicu Vâlcea, Annabella, a aniversat anul trecut 20 de ani de la înființare. Compania a avut o cifră de afaceri de 176 de milioane de lei (40 de milioane de euro) și un profit net de peste 3 milioane de lei (700.000 de euro) în 2014. Cu o rețea de 50 de magazine, aceasta a lansat anul trecut un nou format de magazin: Annabella de la A la Z, cu o suprafață de vânzare de circa 1.000 de metri pătrați și cu o gamă mult mai mare de produse față de restul unităților comerciale din rețea.

Ce va fi în 2015?

Există indicii că piața de retail alimentar va crește în acest an, iar cel mai mare impact asupra dinamicii comerțului îl va avea cu siguranță reducerea TVA la alimente și băuturi non-alcoolice de la 1 iunie. Mulți producători își pun speranța într-o majorare a importanței segmentului de produse premium și în creșterea volumică a pieței alimentare. Acest lucru s-ar putea reflecta în cifrele de afaceri ale retailerilor, care raportează la Ministerul Finanțelor vânzările fără TVA.

În plus, semnalele din prima parte a acestui an sunt pozitive. Cele mai recente date publicate de Institutul Național de Statistică indică un avans de 9,3% al vânzărilor brute de produse alimentare, băuturi și tutun pe primele cinci luni ale acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut.

Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Cu un plus de 14 miliarde de lei în cont la finalul lui 2022, marile lanțuri de retail active pe piața locală au reușit să bifeze o creștere...
Formatul de discount, contributie majoră în afacerile Schwarz Group în 2021
Formatul de discount, contributie majoră în afacerile Schwarz Group în 2021
Grupul german Schwarz, care controlează Kaufland și Lidl, a afișat vânzări totale de 133,6 miliarde de euro în 2021, în creștere față de...