Ce planuri de extindere au rețelele internaționale pentru 2016

Marile rețele de magazine se apropie de limita expansiunii organice, în condițiile în care, per ansamblu, planurile acestora prevăd tot mai puține inaugurări de la un an la altul. Pe de altă parte, focusul pe preț și intensificarea competiției cer renunțarea la locații neprofitabile, astfel că vom asista în continuare atât la închideri de magazine, cât și la tranzacții noi care vor diminua numărul retailerilor mari activi în piață. Ce planuri de extindere au rețelele internaționale pentru 2016

Anul trecut, rețelele internaționale au luat piciorul de pe pedala de accelerație a expansiunii. Retaileri precum Kaufland, Lidl sau Penny Market au încetinit ritmul de expansiune, iar planurile acestora pentru 2016 nu prevăd posibilitatea unor extinderi de anvergură. Doar două rețele de supermarketuri au anunțat până acum planuri ambițioase de investiții pentru anul în curs: Profi, cu cel puțin 93 de magazine noi pe listă, și Mega Image, cu 70-90 de deschideri și investiții estimate la circa 50 de milioane de euro.

Cel mai mare retailer din România, Kaufland, a deschis anul trecut cinci hypermarketuri – cel mai redus ritm de expansiune pentru companie de la intrarea pe piață – și tot atâtea intenționează să bifeze și în 2016.

La rândul său, discounterul Lidl a deschis opt magazine și vrea să mai inaugureze în acest an cel puțin zece unități, care vor implica investiții de peste 20 de milioane de euro.

În cazul Penny Market, expansiunea din 2015 a fost sub ținta inițială, în special ca urmare a îngreunării procesului de obținere a autorizațiilor de operare, însă directorul Rewe România, Daniel Gross, spune că rețeaua va recupera în acest an, urmând să deschidă între 20 și 25 de unități până la final de 2016.

expansiune 2016 1

Ce surprize mai pregătește Auchan?

După integrarea hypermarketurilor Real, următoarea mișcare a retailerului Auchan România ar putea fi intrarea pe segmentul supermarketurilor sau o nouă achiziție, mai ales că, înainte de a pleca de la conducerea companiei, Frederic Bellon a confirmat că rețeaua analizează posibilitatea de a lansa pe piața românească un format mai mic de magazin. La începutul lunii februarie, Auchan România a primit vizita boardului grupului francez, iar cel mai probabil concluziile acestei vizite vor determina strategia de extindere a retailerului pentru următorii ani.

Tot pe segmentul hypermarketurilor, Carrefour ar putea deschide două unități în acest an, fiind programată finalizarea lucrărilor de construcție la centrele comerciale Veranda și ParkLake Plaza din Capitală – ambele ancorate de un hypermarket al francezilor.

În cazul rețelei Cora, nu se prefigurează deschideri nici pentru acest an, deși retailerul a contractat un împrumut BERD de 210 mil. euro pentru extinderea pe piața românească, fonduri pe care le-a utilizat doar într-o mică măsură în ultimii patru ani. Surse din piață spun că proprietarul retailerului, grupul Louis Delhaize, se pregătește să vândă hypermarketurile din România.

Mișcări interesante sunt așteptate și pe segmentul cash&carry, unde Selgros a anunțat deja reluarea expansiunii cu un format mai mic de magazin, cu o suprafață de vânzare de circa 4.000 mp. Unitatea va fi deschisă la începutul verii în Târgu Mureș. După aproape cinci ani cu investiții zero în extindere, reprezentanții Selgros au precizat însă că planurile de dezvoltare pentru următoarea perioadă nu se opresc la un singur magazin nou.

De cealaltă parte, Metro Cash & Carry continuă procesul de eficientizare a operațiunilor locale prin închiderea magazinului din Brăila. În cazul său, investițiile din 2016 vizează dezvoltarea francizei La Doi Pași, după relansarea unui nou concept de retail. Primele magazine ambasador pentru noul concept La Doi Pași au fost deja inaugurate în Capitală și județele Constanța, Craiova, Iași și Brașov.

Pe segmentul magazinelor alimentare de tip convenience, compania franceză Lagardère Travel Retail – proprietarul Inmedio – a anunțat pentru acest an extinderea rețelei 1Minute cu 16 unități. „Canalele de expansiune pentru acest concept sunt zonele de tranzit: metroul din București și aeroporturile din țară. Vom continua, bineînțeles, expansiunea și în centrele de afaceri din București”, a declarat Petruța Ioniță, Head of Marketing & Store Planning în cadrul companiei.

expansiune 2016 2

Consecințele preluării Billa de către Carrefour

Cea mai recentă tranzacție din retailul românesc, preluarea Billa de către grupul francez Carrefour, este încă analizată de Consiliul Concurenței care ar putea pune anumite condiții pentru aprobarea acestei concentrări economice, așa cum s-a întâmplat în ultimii ani în cazul tranzacțiilor Auchan-Real și Mega Image-Angst.

Atât Billa, cât și rețeaua Market – deținută de Carrefour și operată prin Artima SA – au majoritatea supermarketurilor concentrate în principalele orașe din România. Astfel, cele două rețele au, împreună, 9 magazine la Timișoara și Constanța, 11 la Brașov și 30 de unități comerciale la București.

Preluarea rețelei Billa de către Artima are însă sens. Dezvoltarea din ultimii ani a canalului de supermarketuri și magazine de proximitate s-a datorat în primul rând expansiunii agresive a rețelelor Profi și Mega Image, în timp ce rețelele Market și Billa au deschis mult mai puține unități. Calculele arată că nici după preluarea Billa, rețeaua Market nu va devansa rețelele Mega Image și Profi.

Anul trecut, Mega Image a avut vânzări estimate la circa 700 mil. euro, iar Profi de 550 mil. euro. Pentru rețelele Market și Billa, un ritm de creștere estimat de 10% față de 2014 ar duce la vânzări cumulate de 570 mil. euro pe 2015, ușor peste Profi.

Pentru 2016 nu sunt însă semne ca rețeaua Market va deschide un număr mare de magazine, în contextul în care focusul va fi intregrarea unităților Billa, în timp ce Profi are planuri ambițioase, ceea ce va propulsa cu siguranță rețeaua în fața noului jucător format din unirea rețelelor Market și Billa.

Sursa foto: searchengineland.com

Retailerii locali accelerează ritmul expansiunii în septembrie
Retailerii locali accelerează ritmul expansiunii în septembrie
Retailerii internaționali și-au continuat investițiile în expansiune și în luna septembrie, fiind deschise 39 de magazine noi. Ritmul de...
Început de an în forță pentru retailerii internaționali la capitolul expansiune
Început de an în forță pentru retailerii internaționali la capitolul expansiune
Planurile de expansiune au rămas pe lista de priorități a jucătorilor internaționali prezenți pe piața din România, astfel că începutul de...