2015, un an indecis pentru marile rețele

Anul 2015 a adus marilor rețele de magazine șansa redresării vânzărilor, pe fondul creșterii consumului, în special în semestrul al doilea. Expansiunea a fost, în schimb, doar o încercare timidă de a-și dinamiza afacerile, puțini retaileri reușind să-și atingă targetul de inaugurări anunțat la începutul anului. Vedeta comerțului a rămas segmentul supermarketurilor și al magazinelor moderne de proximitate, unde au fost raportate creșteri de vânzări de până la 30% față de 2014 și unde continuă fenomenul de concentrare a pieței. 2015, un an indecis pentru marile rețele

Chiar la final de an a venit confirmarea vânzării rețelei de supermarketuri Billa către Carrefour, o tranzacție care aduce noi discuții legate de consecințele și limitele concentrării pieței. Iar aceasta cu siguranță nu va fi ultima mare tranzacție din comerț: ar putea urma chiar în 2016 vânzarea rețelei de hypermarketuri Cora, despre care surse din piață spun că ar implica doi cumpărători – Carrefour și Auchan.

O analiză realizată anul trecut de către Consiliul Concurenței atrage atenția asupra gradului de concentrare a pieței: „Primii cinci retaileri dețin aproximativ 60% din piață (calculat pe baza cifrelor de afaceri publicate pentru anul fiscal 2014 – n.r.), procent aproape dublu față de 2012, ceea ce atrage o monitorizare mai atentă a CC”, se arată în raportul instituției.


CITEȘTE ȘI:


La consolidarea retailului modern contribuie decisiv și ritmul alert de extindere a supermarketurilor și a magazinelor mai mici de proximitate, Profi și Mega Image conducând această ofensivă extrem de periculoasă pentru comercianții tradiționali. Profi a încheiat anul 2015 cu un număr total de 367 de magazine operaționale, ajungând foarte aproape de targetul de 100 de inaugurări anunțat inițial.

Ritmul de creștere a vânzărilor rețelei pe 2015, comparativ cu anul anterior, a fost pe măsura expansiunii: peste 30%, valoarea ajungând la 550 de milioane de euro. Daniel Cîrstea, CEO-ul Profi Rom Food, a menționat însă că 2015 a adus și o creștere organică a businessului, adică o majorare a vânzărilor în magazinele mai vechi de un an.

La rândul său, Mega Image ajunsese la finalul lui 2015 la un număr total de 470 de magazine, dintre care 253 Shop&Go – magazine deținute de retailer, dar operate de parteneri printr-un sistem similar francizei manageriale. Cu un total de 69 de inaugurări și 8 închideri și relocări de magazine, investițiile realizate de grupul Delhaize în piața locală, pe 2015, sunt estimate la peste 40 de milioane de euro. Bucureștiul a fost și anul trecut prioritatea expansiunii Mega Image și, cel mai probabil, va rămâne și în 2016.

Cea mai interesantă mișcare a sa din 2015 a fost însă lansarea francizei Mega Image, un proiect aflat încă în faza pilot și care nu vizează Bucureștiul – așa cum ne-a obișnuit rețeaua –, ci zonele periurbane, acolo unde retailerii tradiționali sunt la ei acasă. Pe modelul actual, franciza Mega Image lasă loc de manevră retailerilor tradiționali, aceștia păstrându-și independența financiară și operațională. După expansiunea din 2015, Mega Image ar putea atinge pragul de vânzări de 700 mil. euro și un ritm de creștere de circa 30% față de 2014, potrivit propriilor estimări.

Cu 15 inaugurări, Carrefour a fost și el un jucător activ în 2015 pe formatul de supermarket, însă sub ritmul anunțat la început de an, de 20 de unități Market, iar rețeaua Express a pierdut trei magazine francizate.

evolutie modern trade 2015

Este interesant de remarcat că pe segmentul supermarketurilor, care în 2012 depășea pentru prima dată pragul de vânzări de un miliard de euro, cei mai mari doi operatori – Mega Image și Profi – au derulat anul trecut afaceri cumulate estimate la 1,2 miliarde de euro. Acesta este, cu siguranță, segmentul-vedetă al pieței locale de retail și are toate șansele să-și păstreze acest statut și în 2016.

De partea cealaltă, hypermarketurile se străduiesc să demonstreze că formatul de magazin mare, care oferă totul sub același acoperiș, nu a ajuns încă la saturație în orașele reședință de județ. Cele mai mari proiecte de expansiune, de zeci de milioane de euro fiecare, au fost finalizate în cursul anului 2015 de către Carrefour (în București și Timișoara) și Auchan (la Brașov).

Cora, în schimb, și-a închis hypermarketul din Arad, fiind prima dată când rețeaua renunță la o locație în România. Stoparea proiectelor de expansiune, pierderile financiare înregistrate de companie în 2013-2014, ce totalizează 9 milioane de euro, și liniștea cu care s-a învăluit în ultimul an sunt semne că rețeaua pregătește un exit de pe piața din România.

Surpriza anului: Kaufland

Surpriza anului a venit de la Kaufland, care și-a încetinit ritmul de expansiune în România, 2015 fiind anul cu cele mai puține inaugurări de la intrarea sa pe piață, în 2005. Astfel, retailerul german cu politică de discount a încheiat anul cu doar cinci magazine noi, ajungând să opereze la nivel național o rețea de 107 hypermarketuri. În primul trimestru, retailerul anunța numele celor opt orașe vizate pentru expansiunea din cursul anului, acestea fiind Constanța, Brăila, Arad, București, Bacău, Timișoara, Sibiu și Râmnicu Vâlcea.

Kaufland a înregistrat însă întârzieri în demararea lucrărilor de construcţie în București – unde erau planificate două inaugurări, pe șoseaua Alexandriei și în zona 1 Mai –, în Bacău și în Râmnicu Vâlcea. Acestea vin în contextul implicării Kaufland într-un amplu scandal de corupție, declanșat la jumătatea anului trecut, legat de aprobarea unor Planuri Urbanistice Zonale pentru construcția a trei magazine.

Discounterii și-au pierdut avântul

Dacă ne uităm la ritmul expansiunii, comparativ cu anii anteriori, se poate spune că 2015 a fost un an modest pentru discounterii activi pe piață, Penny Market și Lidl. Penny Market, rețea deținută de grupul german Rewe, a deschis 11 magazine,  fiind cu 9 unități sub ținta de expansiune anunțată oficial pentru perioada 2014-2015, care prevederea 35-45 de unități noi. Mai mult, era în plan și o investiție într-o platformă logistică în zona Moldovei, care nu a fost realizată.

La rândul său, Lidl și-a redus la jumătate jumărul de inaugurări de magazine în 2015. Acest lucru este cu atât mai surprinzător cu cât, în august, era anunțat oficial un nou acord de finanțare încheiat între Schwarz Group – proprietarul lanțurilor de magazine Lidl și Kaufland – și Banca Mondială.

Supeco, un alt retailer care mizează pe discount, însă cu un concept hibrid între discounter și magazin cash&carry, a bifat o singură inaugurare în cursul anului trecut, la Giurgiu. Se pare că rețeaua deținută de Carrefour a rămas la stadiul de proiect-pilot.

Anul redresării segmentului cash&carry

Deși cu investiții zero în expansiune, cei doi mari operatori de magazine cash&carry de pe piață, Metro și Selgros, au reușit să-și redreseze afacerile în cursul anului 2015. Vânzările Metro Cash&Carry România au scăzut cu 2,1% în anul fiscal 2014/2015 ce corespunde perioadei 1 octombrie 2014-30 septembrie 2015, valoarea acestora ajungând la 887 de milioane de euro.

Spre comparație, în anul fiscal anterior compania a raportat o diminuare a vânzărilor cu 7%. În perioada analizată, rețeaua a închis un magazin de dimensiuni mai mici Metro Punct în orașul Pitești. Cele mai mari proiecte realizate anul trecut de rețeaua germană au fost Metro Expo și relansarea conceptului de franciză La Doi Pași.

La rândul său, Selgros a anunțat revenirea pe creștere a vânzărilor sale în 2015, după un declin de 8% înregistrat în perioada 2013-2014. Aceasta s-a datorat însă într-o mai mare măsură segmentului de clienți din HoReCa decât clienților din comerțul tradițional.

Pe segmentul cash&carry a existat totuși un proiect de expansiune în 2015, fiind realizat în Arad de un retailer local, CBA Nord-Vest, pentru a susține expansiunea francizei acestuia. Este vorba despre un magazin cash&carry CBA de 2.700 de metri pătrați, din care suprafața de vânzare acoperă 2.400 mp, cu patru case de marcat și 6.000 de SKU-uri, 50% dintre acestea fiind mărci proprii. Investiția în această unitate este de 700.000 de euro, potrivit datelor comunicate de rețea.

Ce concepte noi s-au remarcat pe piață

La jumătatea anului trecut, Profi anunța lansarea unui concept de retail dedicat zonelor rurale, marcând o premieră în comerțul alimentar local: este primul mare retailer care intră oficial cu o rețea de magazine proprii în mediul rural. Și Metro, Carrefour și, mai nou, Mega Image – prin franciza lansată în 2015 – stau cu ochii pe comerțul rural, însă merg pe o strategie mult mai precaută: asocierea cu antreprenori locali care deja dețin magazine în zonele respective.

Un alt concept nou de retail care s-a făcut remarcat pe piață anul trecut este magazinul specializat Gusturi Românești, operat de Mega Image. Retailerul a surprins piața anul trecut și cu investiția realizată în deschiderea unui concept store în nordul Capitalei, într-o locație situată chiar vizavi de cel mai mare și mai de succes parc de retail din București, Băneasa Shopping City. Investiția în acest magazin poate fi estimată la o sumă de ordinul milioanelor de euro.

În plus, acesta este cel mai mare supermarket al rețelei, cu o suprafață de vânzare de 2.100 de metri pătrați, iar la nivel de concept de retail integrează toate raioanele speciale marca Mega Image testate până acum în celelalte magazine-ambasador, adăugând la acestea un nou concept – Fromagerie – care include o gamă largă de brânzeturi vrac.

În spatele tuturor acestor experimente stau eforturile retailerilor de a se adapta la schimbările din consum. La acest capitol, 2016 se anunță a fi un an la fel de interesant. Rămâne de văzut și cât de departe va merge consolidarea comerțului modern prin expansiune și achiziții în noul an.

2022, anul „remodelării” comerțului modern
2022, anul „remodelării” comerțului modern
Dacă sintetizăm în câteva cuvinte 2022 pentru retailul modern, acestea sunt continuarea trendului de expansiune, dar și o atenție tot mai mare...
2021, un an de revenire pentru retailul modern
2021, un an de revenire pentru retailul modern
2021, cel de-al doilea an de pandemie de COVID-19, a menținut trendurile și fenomenele care au definit piața locală de retail&FMCG în anul...