Cele mai importante schimbări de management din industria de retail & FMCG din ultimul an
În ultimul an, industria de retail și FMCG din România a trecut printr-o serie de transformări semnificative la nivel de leadership, ceea ce reflectă o dinamică accelerată și o adaptare constantă la noile realități economice și de consum. De la schimbări în pozițiile executive ale marilor retaileri până la restructurări strategice în companiile de bunuri de larg consum sau din industrii conexe acestora, aceste schimbări de management au scopul de a consolida poziția brandurilor și de a impulsiona creșterea sustenabilă. 
2024 a început cu numirea Roxanei Tisăianu, manager cu peste 20 de ani de experiență în industria FMCG, la conducerea FrieslandCampina România. Roxana l-a înlocuit astfel de Ferenc Szecsko, cel care a condus businessul în ultimii patru ani. Anterior, Roxana Tisăianu a ocupat funcția de Integrated Execution Director pentru Eurasia și Orientul Mijlociu în cadrul Coca-Cola, fiind responsabilă atât pentru evoluția capabilităților comerciale în regiune, cât și pentru integrarea tuturor segmentelor ale sistemului Coca-Cola - echipe globale sau locale, precum și parteneri îmbuteliatori.
Sectorul bunurilor de larg consum a fost marcat și de alte schimbări de management. Și Coca-Cola HBC România a trecut printr-o schimbare majoră de conducere, Cornel Caramizaru fiind desemnat noul CEO, într-un context dificil pentru industria băuturilor răcoritoare. Cornel Cărămizaru este unul dintre managerii cu state vechi în piața FMCG, iar anterior acestei numiri a coordonat, ca Managing Director (2019-2024), cluster-ul regional SW Europe al Royal FrieslandCampina. El a preluat conducerea Coca-Cola HBC România de la Jovan Radosavljevic, care a coordonat operațiunile îmbuteliatorului pe plan local în ultimii șase ani până în septembrie.
O altă mutare importantă a fost făcută în cadrul Danone: Adrian Pascu a fost promovat în funcția de Director General Danone Europa Centrală și de Est de la 1 iunie 2024, având ca obiectiv consolidarea poziției brandului pe piețele regionale. Pe lângă noul rol, Adrian Pascu și-a păstrat și poziția de Director General Danone Ucraina. Pe plan local, Oana Bejan a devenit Country Topline Unit Leader în vara anului trecut, având va rol coordonarea operațiunilor comerciale ale Danone România.
Heineken România a numit un nou Sales Director, precum și o structură nouă a departamentului de vânzări, gândită a susține cât mai eficient obiectivele de business ale companiei și adaptarea la tendințele de consum din această industrie. Astfel, Virunga Deciu a preluat rolul de Sales Director, având în subordine cinci echipe din departamentul de vânzări: Modern Trade, Sales & Distributor Management, Trade Marketing, Commercial Investments și Commercial Intelligence. Și Bergenbier, producător ce face parte din grupul Molson Coors Beverage Company, l-a numit pe Alexandru Nomicos în funcția de Director de Fuziuni, Achiziții și Parteneriate pentru regiunea EMEA APAC. Poziția de Director Financiar pentru Bergenbier S.A. a fost preluată de Oana Popa, care face parte din echipa producătorului de bere de peste un deceniu.
Totodată, Mondelez a pierdut-o pe Alexandra Rîștariu după 15 ani, care a ales să se alăture echipei PepsiCo la începutul anului trecut, consolidând astfel strategia de dezvoltare a gigantului din industria snackurilor și a băuturilor răcoritoare. Din noua sa funcție, East Balkans PO1 (Power of One n.r.) Organized Trade Director, Alexandra gestionează vânzările PepsiCo în regiune pe ambele categorii - răcoritoare și snackuri.
Tot în cadrul PepsiCo un alt manager român a fost promovat în funcție; Emilian Dinică a preluat rolul de East Balkans Supply Chain Director, devenind responsabil de implementarea strategiei de Supply Chain pentru East Balkans, de optimizarea proceselor, de maximizarea nivelului de performanță al hub-urilor operaționale și de producție din East Balkans. Mai mult, în luna octombrie, Răzvan Lungu a devenit noul Chief Financial Officer pentru regiunea Balcanilor de Est a PepsciCo.
Alte schimbări de management în FMCG
Și Tuborg România a trecut prin schimbări de management în decursul anului; Yoav Bar a plecat din cadrul Muller România pentru a prelua conducerea producătorului de bere. Yoav Bar a preluat funcția de CEO de la Tzafrir Granat, care ocupă poziția de Board Member & Transformation Leader în cadrul CBC International, începând din luna mai.
Tot în luna mai, Silviana Petre-Badea a preluat conducerea Cramei SERVE. După o experiență îndelungată în real estate, Silviana Petre-Badea a preluat responsabilitatea conducerii SERVE de la mama sa, Mihaela Tyrel de Poix, co-fondator al primei crame private din România. Silviana a condus JLL Romania timp de 8 ani, iar în prezent a rămas membru non executiv în Boardul CEE al iO Partners. De asemenea, Abatorul Periș, cel mai mare procesator al porcilor și cărnii de porc din sud-estul țării, l-a numit pe Bogdan Magheru în funcția de Director General, membru în Consiliul de Administrație al Abatorului Periș SA, dar și Administrator Unic al celor trei noi subsidiare ale acestuia, Cathedral Distribution SRL și Policalita SRL, dar și o entitate care operează un lanț de magazine de specialitate, Almado Total Distribution SRL.
În paralel, Coca-Cola România, filiala The Coca-Cola Company pe plan local, a anunțat două schimbări în organizația locală, cu impact și la nivel regional. Începând cu luna iulie, Iuliana Nedelcu, care a deținut până în prezent poziția de Marketing Director pentru operațiunile din România, a preluat o funcție regională în cadrul companiei, ocupând rolul de Senior Director of Marketing Frontline Activation pentru Europa de Sud-Est. În același timp, funcția și responsabilitățile sale pe plan local au fost preluate de Adrian Man. Nu în ultimul rând, Adrian Cernăuțan, unul dintre executivii de cursă lungă din industria bunurilor de larg consum, a fost promovat în funcția de Global Head of Operations Digital Commerce.
În luna octombrie, în contextul în care vizează o etapă de expansiune și dezvoltare, Scandia a anunțat recrutarea lui Andrei Hareț, un expert cu aproape 30 de ani de experiență în FMCG, o mișcare strategică menită să consolideze poziția companiei în piața de produse alimentare. Andrei Hareț a lucrat aproape 20 de ani în cadrul Ursus Breweries, ocupând diferite poziții atât în cadrul operațiunilor locale, cât și în țări precum Olanda, Franța și Ungaria.
În noiembrie, după doi ani și jumătate petrecuți la sediul central L’Oréal în Franța, unde a ocupat funcția de Communications & Engagement Senior Manager Zona Europa, Simona Fîrtat a revenit în România pentru a prelua funcția de Corporate Affairs and Engagement Director L’Oréal România.
Finalul anului a adus o ultimă schimbare de management în industria FMCG, odată cu numirea Adrianei Dereli la conducerea producătorului de snackuri Mogyi România. Ea îl succede în funcția de Country Manager în cadrul Mogyi România pe Cristian Popa care a fost la vârful companiei în ultimii trei ani.
Un an de transformări în top managementul retailului
În retail, Carrefour România a fost unul dintre principalii jucători care și-a redefinit echipa de conducere. Gilles Ballot a preluat funcția de CEO de la Julien Munch, marcând o nouă direcție strategică pentru companie. Totodată, Carrefour a anunțat o serie de numiri strategice în Comitetul Executiv al companiei, precum promovarea Jagodei Zientara, anterior Chief Operating Officer (COO), în funcția de Director Comercial și Aprovizionare. Cătălin Samara, fostul CEO al Bringo Internațional, s-a întors în Carrefourîn rolul de Director Business Unit Hipermarket, iar Roxana Cernica a preluat responsabilitatea formatelor mici din funcția de Director, după o experiență de 20 de ani în cadrul companiei. De asemenea, Arnaud Dussaix a părăsit Freshful și a revenit în cadrul grupului francez, preluând conducerea diviziei Supeco.
Și Auchan România a făcut o mutare importantă prin numirea lui Florin Cîslariu la conducerea noului concept Auchan Discount, ceea ce semnalează un angajament puternic pentru adaptarea la tendințele pieței și cererea pentru produse la prețuri competitive. În paralel, Lidl România și-a redefinit strategia prin promovarea lui Marco Giudici la nivel de grup, cedând conducerea lui José Alberto Chueca Val, profesionist cu o experiență de aproape 15 ani în cadrul grupului Lidl.
Metro România, jucător esențial în segmentul cash & carry, a trecut printr-o schimbare semnificativă de leadership, Karan Khurana preluând poziția de CEO în locul lui Adrian Ariciu. Totodată, Cristian Stoenică a preluat rolurile de Director de Franciză și membru al Consiliului de Administrație al METRO Convenience România, compania care operează brandul LaDoiPași Extra - un format de franciză destinat zonelor urbane mari, lansat anul trecut de retailer.
În cazul nișei de e-grocery, în iulie, Freshful by eMAG l-a numit pe Tudor Mihăilescu în poziția de Director General, cu misiunea de a crește businessul către un miliard lei. Tudor Mihăilescu a preluat acest rol de la Andrei Popescu, cel care a condus Freshful în ultimii doi ani. Mihăilescu a păstrat în continuare și rolul de Senior Vice President și Chief Operating Officer în cadrul Grupului eMAG, pe care îl deține din 2022. Și supermarketul online Sezamo a trecut prin schimbări de management în 2024. Cristian Sălceanu, care preluase conducerea Sezamo în noiembrie 2023, a plecat din cadrul companiei după doar zece luni. Magda Costache, CFO-ul companiei, a preluat interimatul conducerii până la numirea unui alt CEO.
Transformări majore și în sectoarele conexe
Nu doar marile lanțuri de retail și companiile FMCG au trecut prin schimbări de management, ci și industriile conexe. În sectorul ambalajelor, Tetra Pak are un nou director general pentru Europa de Est, regiune din care face parte și piața locală, în persoana lui Alex Henriksen. De asemenea, Pluxee a făcut modificări în echipa de conducere pentru România, având ca obiectiv accelerarea implementării unei strategii de creștere mai ambițioase. Din luna iulie, Gabor Olajos, care a ocupat anterior funcția de Chief Operating Officer Pluxee Bulgaria, a preluat rolul de Country Managing Director pentru Pluxee România și Bulgaria.
Un alt nume important care a trecut printr-o reorganizare a echipei de leadership este PwC România. Daniel Anghel a fost numit CEO, iar Ruxandra Târlescu a preluat conducerea departamentului de consultanță fiscală și juridică, întărind astfel poziția firmei pe piața serviciilor de consultanță.








