Bilanțul SGR la cinci luni de la lansare. Cel mai mare centru de colectare, deschis în Otopeni

RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, cel mai mare proiect de economie circulară din România, a deschis în Otopeni, județul Ilfov, cel de-al patrulea centru regional de numărare și sortare a ambalajelor SGR. Amplasat în incinta parcului industrial Olympian Park North Bucharest, centrul va gestiona și procesa ambalajele de băuturi colectate atât manual, de la comercianți, cât și de la automatele de returnare (RVM-uri). Bilanțul SGR la cinci luni de la lansare. Cel mai mare centru de colectare, deschis în Otopeni

Cu o suprafață de 10.000 de metri pătrați, centrul din Otopeni este cel mai mare hub regional din infrastructura de colectare dezvoltată de RetuRO, având o capacitate anuală de numărare de aproximativ 900 de milioane de ambalaje SGR și o capacitate de sortare și procesare pe tipuri de materiale (PET, metal, sticlă) de două ori mai mare (1,8 miliarde de ambalaje SGR).

Centrul este dotat cu echipamente avansate, care includ mașini de numărat PET și doze metalice, mașini de procesare sticlă, sortatoare optice și prese de balotat. Ambalajele metalice (aluminiu și oțel), dar și cele din plastic vor fi numărate, sortate și compactate pentru a fi trimise la firmele de reciclare.

Ambalajele din sticlă vor fi și ele numărate, sparte și pregătite pentru reciclare. În plus, aici vor fi aduși și baloții proveniți din centrele regionale de numărare, urmând să fie supuși unui proces de sortare optică.

„Deschiderea centrului din Otopeni reprezintă nu doar un nou pas în dezvoltarea infrastructurii unei economii circulare, sustenabile, ci și o confirmare a capacității noastre de a ne adapta și de a crește într-un mediu în continuă  evoluție. Există și reticență, există și provocări, dar sunt etapele specifice unei schimbări structurale majore, atât economice, cât și sociale și culturale. În următoarele 3 luni, vom continua să ne concentrăm pe extinderea infrastructurii și planificăm deschiderea centrelor din județele Dolj, Bacău și Prahova”, a declarat Gemma Webb, CEO și Președinte al Directoratului RetuRO, la evenimentul de deschidere.

Centrul regional din Otopeni va deservi, în principal, zona de sud și de est a țării, precum și județele din proximitate. Până la finalul lunii aprilie, aproximativ 70 de milioane de ambalaje SGR au fost returnate în București și Ilfov.

Bilanț RetuRO după primele șase luni de funcționare a programului
Bilanț RetuRO după primele șase luni de funcționare a programului
RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, a anunțat că în primele 6 luni de funcționare a...
Gemma Webb, RetuRO: Schimbarea este dificilă, dar SGR este o oportunitate uriașă de schimbare în bine a României
Gemma Webb, RetuRO: Schimbarea este dificilă, dar SGR este o oportunitate uriașă de schimbare în bine a României
Sistemul de garanție-returnare din România, al doilea cel mai mare sistem la nivel european, dar cel mai mare sistem...

Deschiderea centrului din Otopeni aduce importante beneficii și economiei locale, creând noi oportunități de locuri de muncă verzi, noul centru operând cu o echipă de aproximativ 150 de angajați, care vor lucra în trei schimburi.

„Sistemul de Garanție-Returnare este într-o dinamică permanentă, românii returnează din ce în ce mai multe ambalaje, iar evoluția pe care o înregistrăm de la un moment la altul reflectă tot mai multă implicare din partea consumatorilor. Deschiderea de noi centre de sortare și numărare este o componentă esențială în evoluția sistemului și una dintre prioritățile noastre în această perioadă. În prezent, avem patru centre RetuRO operaționale, care pot procesa, cumulat, între 2,6 și 3 miliarde de ambalaje anual”, a adăugat Gemma Webb.

Peste 50% dintre consumatorii români au adoptat în prezent Sistemul de Garanție - Returnare

„Îmi permit să fac și un pronostic. Sunt convins că în luna mai vom depăși bariera de 200 de milioane de ambalaje colectate într-o lună, la fel cum mă aștept ca sistemul să crească în fiecare zi. Dincolo de un mediu mai curat, trebuie să vorbim și despre oportunitățile de natură economică pe care SGR le aduce. Centrul din Otopeni a dus la generarea a 150 de noi locuri de muncă la care se adaugă alte sute de locuri de muncă într-o industrie orizontală, care pleacă de la colectare și se termină la reciclarea acestor ambalaje. Acest sistem reprezintă unul dintre puținele lucruri pe care le-am făcut la Ministerul Mediului care au schimbat viața fiecăruia dintre noi”, a declarat Mircea Fechet, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor.

România, model pentru Republica Moldova în privința SGR

În luna aprilie, Parlamentul Republicii Moldova a votat legea deșeurilor, demers care va permite statului vecin să implementeze un sistem de garanție-returnare după modelul României până în 2027.

„Sunt sigur că acest sistem va funcționa din ce în ce mai bine în România, iar noi, ca țară care ne dorim să ajungem cât mai curând în Uniunea Europeană, suntem interesați direct să preluăm această bună practică și în Republica Moldova. Vom dezvolta astfel economia circulară, vom crea noi oportunități de dezvoltare economică și, cel mai important, vom crea și noi locuri de muncă. Totodată, prin implementarea acestui sistem, vom putea atinge țintele de colectare a ambalajelor de băuturi”, a explicat Sergiu Lazarencu, Ministrul Mediului în Republica Moldova.

Bilanț SGR: 23 de milioane de recipiente de plastic, sticlă sau metal recuperate din piață
Bilanț SGR: 23 de milioane de recipiente de plastic, sticlă sau metal recuperate din piață
În primele trei luni de funcționare a Sistemului de Garanție Returnare, producătorii de băuturi au pus pe piață...
Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie
Cinci milioane de ambalaje au fost colectate prin SGR în prima jumătate a lunii februarie
În primele două săptămâni din luna februarie au fost returnate de consumatori aproximativ cinci milioane de...

Sistemul de Garanție-Returnare a evoluat constant de la lansare, aproximativ 1,5 miliarde de ambalaje SGR fiind puse pe piață de către producători, dintre care 260 de milioane au fost returnate de consumatori până la final de aprilie. Cea mai mare parte a acestor ambalaje a fost deja direcționată către unități de reciclare, ultima etapă a acestui mecanism, confirmând astfel funcționarea eficientă a Sistemului de Garanție-Returnare.

Studiile de caz arată că în țările în care a fost implementat sistemul de garanție-returnare, ratele de colectare au crescut până la 90%, într-un interval de doi, până la trei ani.

Ce riscă retailerii care refuză să colecteze ambalaje

Peste 20 de mii de comercianți din retailul mic și tradițional au fost vizitați de echipele RetuRO din teren de la momentul lansării SGR pe piața locală pentru a verifica procesul de colectare din moment ce 95% din ambalajele recuperate de la consumatori până acum au fost reciclate automat, prin intermediul RVM-urilor. Ministerul Mediului susține că, în prezent, Garda de Mediu face controale, dar nu pentru a amenda, ci în special pentru a informa.

„Garda de Mediu face constant verificări în rândul retailerilor, iar miza noastră nu este să verificăm dacă au semnat sau nu contractul cu RetuRo, ci dacă respectă legea care spune că orice comerciant trebuie să colecteze ambalajele. Sfatul meu pentru Garda de Mediu a fost să nu sancționeze de la prima abatere, să demonstrăm că există bunăvoință din partea statului român. Poate unii chiar nu au înțeles, poate nu știu ce au de făcut, sunt din mediul rural și nu acces la informație așa ușor. Ne dorim să îi informăm și le explicăm ce anume au de făcut și, dacă după ce au primit toate informațiile, nu respectă legea bineînțeles că va fi amendat”, a explicat ministrul Fechet.

Potrivit datelor furnizate de RetuRO, administratorul sistemului, rata de colectare pentru luna aprilie a fost de 40% la nivel național, adică aproximativ 160 de milioane ambalaje colectate.

Administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, a pus la dispoziția comercianților o serie de instrumente care să-i ajute să gestioneze mai rapid și mai ușor procesul de colectare manuală a ambalajelor returnate de către consumatori. Un astfel de instrument este aplicația RetuRO, disponibilă începând de la sfârșitul lunii martie atât pentru dispozitive cu sistem de operare Android, cât și iOS.

Aplicația poate fi accesată gratuit de către comercianții care au finalizat procedura de înregistrare în sistem, au semnat contractul cu RetuRO, au finalizat înregistrarea punctelor de colectare și au optat pentru colectarea manuală a ambalajelor SGR.
Cu ajutorul aplicației RetuRO, comercianții pot scana codul de bare al ambalajelor atunci când acestea sunt returnate de către clienți, pentru a verifica  rapid că sunt conforme cu specificațiile SGR, adică au imprimate pe etichetă logo-ul „Ambalaj cu garanție” și codul de bare specific SGR.

Vezi și Strategii de business în retailul independent și insighturi despre SGR de la Interactiv Brașov

Sistemul Garanție-Returnare în cifre

În România, Sistemul de Garanție-Returnare funcționează de 5 luni si jumătate  (decembrie 2023 – 14 mai 2024), perioadă în care au fost puse pe piață aproximativ 1,5 miliarde de ambalaje SGR (date disponibile pentru 30 aprilie) și au fost returnate aproximativ 350 de milioane de ambalaje (160 de milioane de ambalaje SGR pentru luna aprilie 2024 și aproximativ 90 de milioane în primele 13 zile din mai).

  • Rata de colectare pentru luna aprilie – 40% (aproximativ 160 de milioane ambalaje colectate, aproximativ 400 milioane puse pe piață).
  • Cantitatea de ambalaje SGR predate către reciclare pana la 1 aprilie: aproximativ 61 de milioane de ambalaje SGR;
  • Aproximativ 75% operatori economici (producători + comercianți) înscriși în SGR (martie inclusiv);
  • Aproximativ 45% dintre aceștia au semnat contractul cu RetuRO (martie inclusiv);
  • Peste 20 de mii de comercianți din retailul mic și tradițional au fost vizitați de echipele RetuRO din teren;
  • În perioada 1-15 aprilie au fost colectate 70 mil de ambalaje prin RVM-uri;
  • În perioada 1 ianuarie 2024 – 15 aprilie 2024 au fost colectate 166 milioane de ambalaje prin RVM-uri;
  • Media zilnică de ambalaje colectate prin RVM-uri în perioada 1-15 aprilie a fost 4,65 milioane ambalaje/zi (pe 13 și 14 aprilie s-a atins un maxim de 5,8 milioane de ambalaje/zi)
  • Peste 50% mai multe ambalaje plasate pe piață în luna martie față de luna precedentă (448 de milioane față de 290 de milioane).
  • În primele cinci luni de funcționare, rata medie de colectare prin SGR a crescut de peste 800 de ori (de la 0,05% în decembrie 2023, la estimat 40% în aprilie 2024);
  • Volumul de ambalaje colectate prin SGR a crescut de peste 5.000 de ori, din decembrie 2023 până în aprilie 2024 (de la 31.000 ambalaje, până la estimat 160 de milioane de ambalaje SGR în aprilie 2024);
  • Și de 73 de ori anul acesta (ianuarie-aprilie 2024);
  • patru centre regionale RetuRO deschise în prezent: la Bonțida (jud. Cluj), Giarmata (jud. Timiș), Brașov și Otopeni (Ilfov).
  • În următoarele trei luni vor fi deschise alte centre RetuRO, la Bacău, Ploiești și Dolj. Capacitatea de procesare a ambalajelor SGR din România este, în acest moment, de peste 2,6 miliarde de ambalaje (incluzând și centrul din Otopeni).

Colectările cele mai mari pe județe (1 ianuarie 2024 – 15 aprilie 2024):

  1. București: 38 milioane
  2. Ilfov: 10 milioane
  3. Timiș: 9 milioane
  4. Cluj: 8 milioane
  5. Constanța și Brașov: 7 milioane
  6. Prahova și Mureș: 6 milioane

Citește și Gemma Webb, RetuRO: Schimbarea este dificilă, dar SGR este o oportunitate uriașă de schimbare în bine a României

RetuRO deschide un nou centru în Giarmata, județul Timiș, al doilea din România
RetuRO deschide un nou centru în Giarmata, județul Timiș, al doilea din România
RetuRO, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, cel mai mare proiect de economie circulară din România,...
Sistemul Garanție-Returnare a început oficial. Cum funcționează SGR?
Sistemul Garanție-Returnare a început oficial. Cum funcționează SGR?
30 noiembrie este data de la care România intră pe lista țărilor în care funcționează sistemul de garanție...