Trei sferturi din banii generați de scăderea TVA s-au întors tot în FMCG
Trei sferturi din suma totală, mai exact 76%, pe care românii ar fi putut să o economisească în urma scăderii prețurilor, ca urmare a reducerii TVA la alimente din luna iunie, a fost reintrodusă în circuitul cumpărăturilor de larg consum, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare GfK România pe baza datelor colectate din Panelul de Gospodării.
Astfel, mai mult de jumătate din veniturile disponibile în urma reducerii TVA au fost direcționate către produsele alimentare și băuturile non alcoolice, iar 17% din sumă a mers către zona produselor ne-alimentare (produse de îngrijire personală și de îngrijire a casei). Restul sumei a rămas în buzunarul românilor, fie pentru alte cheltuieli, fie pentru economisire.
Comportamentul de cumpărare a suferit modificări față de momentul inițial al impactului scăderii prețurilor. La început, deși tot aproximativ 70% reveneau în FMCG, proporția dintre produsele alimentare și cele ne-alimentare a fost aproximativ egală (iunie – iulie 2015).
Totodată, în special pentru articolele de îngrijirea personală, se remarcă tendința de a cumpăra produse dintr-un segment de preț superior, remarcă studiul GfK.
Între timp, acest fenomen s-a diminuat, banii revenind în cea mai mare parte către bunurile alimentare.
Studiul are la bază date din Panelul de Gospodării GfK România, care urmărește modificările din structura coșului de cumpărături, fiind analizate 3.000 gospodării, reprezentative la nivel național.
Prezentă pe piaţa locală din 1992, GfK România este una dintre principalele firme de cercetare de piaţă, cu o cifră de afaceri de 16,2 milioane euro în 2014.