Studiu Coface și Ernst & Young: Avem mai puține companii în FMCG-ul românesc, dar mai bogate

Veniturile companiilor care activează în FMCG au crescut în ultimii 7 ani cu 26% în timp ce numărul lor a scăzut cu 17%, arată studiul “Analiza industriei bunurilor de larg consum cu viteză de circulație mare”, realizat de compania Coface, specializată în analiză de risc și prevenție, împreună cu firma de consultanță și audit Ernst & Young (EY). Studiu Coface și Ernst & Young: Avem mai puține companii în FMCG-ul românesc, dar mai bogate

Astfel, dacă în 2008 cifra totală a companiilor din FMCG era de 48,4 miliarde de lei la un număr de 9.206 de firme, în 2015 încasările au ajuns la 61,2 miliarde de lei, în timp ce numărul companiilor s-a contractat până la 7.575. Referindu-ne strict la creșterea consolidată de anul trecut, de 5%, analiza Coface și EY arată o evoluție inegală pe sectoare în FMCG. Spre exemplu, comerțul cu ridicata al zahărului, ciocolatei și produselor zaharoase a marcat o scădere de 20%, în timp ce alte sectoare – precum cel al comerțului cu ridicata al lactatelor, ouălor, uleiurilor sau cărnii – au raportat creșteri marginale. Creșterile cele mai mari au fost raportate de comerțul cu ridicata al fructelor și legumelor (+22), precum și pentru cafea, ceai cacao și condimente (+14%).

Ce se ascunde dincolo de creșteri
Vestea este doar aparent bună pentru că vorbim în esență nu doar despre o consolidare a pieței, ci și despre o polarizare a acesteia, unde „cei bogați devin și mai bogați, iar cei săraci și mai săraci”, afirmă Iancu Guda, Directorul General Coface. Astfel, 20% din companiile care activează în FMCG înregistrează venituri mai mari de 1 miliard de euro, iar acestea sunt și cele care generează 96% din veniturile înregistrate la nivel sectorial, cu 6% mai mult decât realizau în 2008.

Datele confirmă astfel „o creștere a nivelului de consolidare în piață prin concentrarea veniturilor în rândul companiilor mari, în timp ce firmele mici nu pot face față concurenței cu marile lanțuri de retail și își întrerup activitatea”, se mai arată în studiu.

Încă un aspect interesant este faptul că, în ciuda creşterii veniturilor şi a concentrării acestora în rândul companiilor mari, sustenabilitatea jucătorilor care activează în acest sector are de suferit.  Deşi în uşoară  creştere, marja comercială rămâne mică la nivel consolidat, respectiv 2,16%, iar nivelul investiţiilor se temperează după trei ani de creştere, în contextul lipsei de predictibilitate pe termen lung.

Creșterea României se face pe spatele unui model „nesustenabil”
Guda a comentat și în ceea ce privește modelul de creștere economică al României care este se bazează în principal pe consum, pe care-l cataloghează drept nesustenabil. „În ultimii 20 de ani, ponderea consumului în PIB a înregistrat o medie de 75%, însă acest consum nu a tras după el producția locală, ci a dus la creșterea importurilor. Variația importurilor este explică într-un procent de 76% de variația consumului”, a mai spus acesta.

Consumul a fost alimentat de creșterea încrederii consumatorilor și de factori precum creșterea salariului minim pe economie, reducerea TVA pentru produsele alimentare și nealimentare, dar și de un nivel mai mare de creditare.

Despre studiu
Studiul “Analiza industriei bunurilor de larg consum cu viteză de circulație mare” a luat în calcul 95.000 de companii pe parcursul anului 2014, iar aproximativ 75.000 dintre acestea au fost reanalizate în 2016. 1.850 dintre ele acticează în sectoarele reprezentative pentru piața FMCG, reprezentând aproximativ 25% ca pondere numerică și generând circa 78% din cifra de afaceri a sectorului.

Mai multe informații despre studiu pot fi accesate pe linkul de mai sus.

Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Marco Giudici, Lidl: Vom deschide în jur de 200 de magazine în următorii șase ani
Raportat la evoluția Lidl România de până acum și la planurile de viitor ale companiei, Marco Giudici, CEO-ul companiei, descrie România ca...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...
825 de firme din comerțul cu amănuntul, insolvente în 2023
825 de firme din comerțul cu amănuntul, insolvente în 2023
Evoluția economiei României a fost marcată de lumini și umbre pe parcursul anului 2023, cu o frânare pe fondul temperării consumului. Anul...