Produsele de dietă nu au câștigat încrederea consumatorilor

Aproape 70% dintre românce declară că au probleme cu greutatea, iar un sfert dintre acestea spun că sunt în acest moment la dietă. Cele mai populare produse utilizate în combaterea kilogramelor sunt ceaiurile și concentratele din plante, și mai puțin produsele specializate. În topul factorilor care influențează decizia de achiziție a unui produs se numără argumente ca modul în care sunt prezentate informațiile, recomandările prietenilor/ familiei, recomandările unui specialist și prețul. Produsele de dietă nu au câștigat încrederea consumatorilor

Rezultatele aparțin unei cercetări de piață realizată în perioada 10 – 19 iulie, pe un eșantion național de 1.872 de respondente femei, prin intermediul platformei online www.buzzstore.ro. Studiul a avut drept scop relevarea interestului româncelor pentru produsele specializate în managementul greutății corporale.

Contextul

România este printre țările cu cea mai mare rată a obezității la nivelul Uniunii Europene, fenomen considerat de specialiști o adevărată epidemie, primul pas către diabet și boli cardiovasculare. Lipsa de informare privind riscurile asociate kilogramelor în plus, sedentarismul și stilul de alimentație bazat în principal pe grăsimi și mai puțin pe fructe, legume și cereale sunt principalele cauze ale creșterii numărului de persoane ce se confruntă cu probleme de greutate și sănătate.

De altfel, 67% dintre respondenții din cadrul acestei cercetări declară că au probleme cu greutatea, dintre care 26,5% au obezitate de gradul 1 și 2. Mai bine de un sfert din româncele intervievate spun că sunt în acest moment la dietă, în timp ce 48% au urmat un program de scădere în greutate în ultimele 12 luni și doar 10,5% că nu au ținut nicio dietă în ultimii 3 ani.

Oferta de produse mare dezorientează consumatorul

Când vine vorba despre oferta de produse pentru managementul greutății corporale, consumatorii par mai degrabă dezorientați de multitudinea de produse existente pe piață, 57% declarând că le este greu să aleagă din oferta existentă. În același timp, 33% nu au încredere că sunt eficiente/ sigure sau nu înțeleg cum se folosesc. Doar 9,8% au folosit aceste tipuri de produse.

Cele mai populare produse utilizate în combaterea kilogramelor în plus sunt ceaiurile și concentratele din plante. 52,4% din consumatori au achiziționat în ultimele 12 luni produse din plante pentru slăbit, în timp ce jumătate din respondenți au achiziționat produse cu conținut redus de zahăr, sare sau grăsimi (produse de tip „light”).

36% din respondenți au cumpărat în ultimele 12 luni cel puțin un baton sau un shake pentru controlul greutătii, deși, în categoria aceasta sunt asimilate de către consumatori și produse non-specializate precum biscuiții cu vitamine și minerale, biscuiții pentru diabetici sau batoane de cereale. Aproape 17% din consumatori au încercat să slăbească cu ajutorul pastilelor de slăbit, însă sub 5% au făcut-o în urma recomandării unui medic, restul de 12% și-au administrat aceste pastile în urma sfaturilor unor prieteni sau articolelor de pe Internet.

În privința gradului de notorietate a mărcilor de management a greutății corporale, cele mai cunoscute mărci (notorietate spontană, mai multe răspunsuri posibile) sunt, în ordine alfabetică, Fibrobar (Redis), Fitness (Nestle), Gerlinea (Nutrivita), Herbalife, Visislim, reprezentând 61,4% din total respondenți.

Criterii și loc de achiziție

În privința procesului de achiziție a unui produs pentru slăbit, cel mai important factor de decizie este modul în care sunt prezentate informațiile despre produs (33,7%),  recomandările prietenilor și familiei (20%), recomandările unui specialist (18,6%) și prețul (7,7%).

În alegerea unui produs de slăbit, un rol important îl joacă și diversitatea gamei – pentru 79% din consumatori este important și foarte important ca o marcă de produse de slăbit să aibe o gamă diversificată.

Canalele preferate de achiziție rămân farmaciile și plafarurile pentru aproape jumătate din respondenți. Hypermarketurile și rețelele de supermarket sunt destinația preferată pentru achiziții de produse de slăbit pentru 37,6% dintre consumatori, în timp ce 10% preferă să achiziționeze de pe Internet.

Motive și metode de a slăbi

Motivația principală pentru a ține o dietă o reprezentat-o starea de bine în propria piele (60%) dar și nevoia de a da jos câteva kilograme acumulate în perioadele de iarna (67%), în timp ce 18% au ținut regim din motive medicale. 26% au apelat la restrictii alimentare pentru a arăta bine la un eveniment important din ultimul an.

Printre metodele de a reduce kilogramele în exces, 55% au adoptat o alimentație echilibrată și un stil de viață sănătos, 43% la diete prezentate în reviste, pe Internet sau recomandate de prieteni, 35% au apelat la sport și proceduri corporale la saloane specializate. Doar 9% au apelat la sfatul unui specialist (medic, nutriționist). Din total respondenți, doar 33% au consumat produse specializate în managementul greutății corporale.

Printre dietele la modă, consumatoarele au menționat Dieta disociată, Dieta Dukan, Dieta Montignac, Dieta Rina, Dieta Gerlinea în timp ce 74% au declarat că nu au ținut o dietă anume sau au combinat mai multe diete.

Pentru următoarele 12 luni, 95,7% dintre respondenți își propun să urmeze un program de slăbire, 61,2% urmărind să-și reducă greutatea corporală cu minim 5 kg.

Cina, principalul moment de consum pentru produsele semipreparate
Cina, principalul moment de consum pentru produsele semipreparate
Produsele semipreparate sunt din ce în ce mai prezente în coșul de cumpărături al consumatorilor români datorită opțiunilor variate pe care...
Studiu: Legumele, fructele și pâinea, top 3 alimente consumate zilnic sau aproape zilnic de 80% dintre români
Studiu: Legumele, fructele și pâinea, top 3 alimente consumate zilnic sau aproape zilnic de 80% dintre români
Doar 30% dintre femei și 41% dintre bărbați sunt de părere că au o alimentație de calitate bună, iar majoritatea respondenților (58%)...