Pastele și sosurile, un mix alimentat de diversitate și de apetitul pentru produse premium

În ciuda unui ușor declin volumic, segmentul pastelor a înregistrat în ultimul an un avans valoric de aproape 18%, evoluție susținută în special de performanța produselor mixte poziționate pe un nivel superior de preț. Mai mult decât atât, dinamica sosurilor pentru paste a fost și mai bună, pe fondul creșterii penetrării în rândul gospodăriilor. Cât despre sursele care vor alimenta dezvoltarea categoriei în viitor, jucătorii de profil vorbesc la unison despre diversitate, care va atrage după sine și o cerere mai mare pentru aceste produse. Pastele și sosurile, un mix alimentat de diversitate și de apetitul pentru produse premium

În ultimele 12 luni (iunie 2022 – mai 2023) versus anul precedent, categoria de paste a avut o scădere în volum de aproape 3%, în timp ce din punct de vedere valoric vorbim de o creștere de circa 18%, susținută de majorarea prețului mediu per kilogram cu 21%, arată datele GfK Consumer Panel. Această dinamică a prețului mediu nu vine însă doar din inflație, ci și din evoluția foarte bună a pastelor mixte (ravioli, tortellini, gnocchi, fettucine, linguine), poziționate pe un segment superior al pieței, cu un preț mediu per kilogram dublu față de cel al pastelor simple. Astfel, vorbim de o creștere valorică de aproape 23% a pastelor mixte și de un plus în volum de 6,5%, în timp ce pastele simple și-au diminuat volumele cu 3%, conform GfK Consumer Panel. „Dezvoltarea acestui segment premium al categoriei s-a datorat creșterii numărului de ocazii de consum in-home pentru pastele mixte, precum și a volumelor medii achiziționate la un act de cumpărare. Baza de cumpărători a fost relativ stabilă în cazul ambelor tipuri de paste, astfel, categoria pastelor, per total, și-a menținut penetrarea în rândul gospodăriilor din România la nivelul din MAT Mai 2022 (84%)”, explică reprezentanții companiei de cercetare.

În segmentul pastelor simple, se remarcă un declin accentuat al pastelor integrale/din grâu integral, de 21% în volum și 3% în valoare în intervalul analizat, potrivit GfK Consumer Panel. Acestea au pierdut destul de mulți cumpărători, ajungând la o penetrare de 8% în rândul gospodăriilor din România, în perioada iunie 2022 – mai 2023. Dacă ne uităm la profilul cumpărătorului de paste, familiile cu copii reprezintă cel mai important segment, acestea generând peste o treime din valoarea categoriei. Pastele și-au redus însă penetrarea în rândul acestor gospodării în MAT Mai 2023 față de anul anterior, ceea ce a dus la un declin de aproape 4% al volumelor înregistrate în clusterul respectiv.

284-focus-gr-01

Trenduri care dictează la raft

Inflație sau nu, pastele reprezintă totuși o categorie alimentară importantă și preferată în dieta românilor, având o creștere constantă și susținută de foarte mulți ani, punctează Casandra Petraș, Marketing Manager Randler Group. „Deși bugetul a avut de suferit ca urmare a încercărilor economice, atât pastele, cât și sosurile complementare lor și-au făcut încă loc în coșul săptămânal de cumpărături. Pentru gamele noastre de paste prezente la raft, în ciuda unui an mai greu din punct de vedere financiar, vânzările au fost în creștere, ușoară ce-i drept, totuși una stabilă și constantă. Trendurile sunt, în general, aceleași în ceea ce privește segmentul, și anume preferința pentru o mâncare sănătoasă și ușor/rapid de preparat, o etichetă mai curată”, spune Casandra Petraș.

Potrivit acesteia, decizia de cumpărare depinde de mulți factori, valabili și în categoria de paste, de la buget disponibil până la preferințe personale, stare de sănătate (ex.: intoleranța la gluten), campanii promoționale. „Primele șase luni ale acestui an arată bine pentru noi, având o ușoară creștere raportat la anul trecut. Încercăm să maximizăm potențialul de vânzare printr-o expunere și o distribuție cât mai ample a produselor, o sortimentație completă și variată, un preț corect la raft și, bineînțeles, campanii promoționale constante”, adaugă Casandra Petraș.

La rândul său, Elena Marin, Development Director Parmafood, vorbește despre o evoluție bună a vânzărilor pentru ambele categorii – paste și sosuri –, în ciuda unor creșteri semnificative de preț. Spre exemplu, gama de paste La Molisana a raportat o creștere de 15% în volum și 32% în valoare în primele șase luni din 2023 versus 2022. „Pentru Parmafood, La Molisana și Mutti sunt branduri strategice. În perioada 2023–2025 vom investi în promovarea acestora, dar și în susținerea unui preț corect către consumator. Rămâne o categorie sensibilă la preț, însă calitatea este un atu foarte mare”, afirmă Elena Marin.

O altă tendință observată la raft este apetitul în creștere pentru produse bio, potrivit reprezentantei Parmafood. Deși reprezintă un procentaj mic din totalul vânzărilor (3% valoric), gama bio La Molisana este în continuă creștere. În plus, producătorul „joacă” și cartea inovațiilor în categorie, La Molisana extinzându-și portofoliul cu noi formate atipice, cum ar fi Pantacce Toscane, sau cu produse din zona gourmet – Spaghetti Nero di Sepia. Pentru a doua jumătate a acestui an, producătorul are planificată lansarea unei game de gnocchi, ce va avea inclusiv gnocchi integrali.

Trendul de premiumizare, sesizat și de Aura Crăciun, Brand Manager Nordic Food, companie din portofoliul căreia fac parte brandurile de paste Garofalo și sosurile Cirio, este determinat, de fapt, de sortimentație. „În timp ce pastele uscate reprezintă un aliment accesibil și o soluție low cost pentru consumator, pastele proaspete se adresează publicului care consumă gourmet, care mănâncă mai sănătos și experimentează în bucătărie. Pastele premium se diferențiază printr-o serie de avantaje pentru consumatorul care dorește să plătească extra pentru calitate: ingrediente proaspete, timp de gătire mult mai scurt, umplutură din ingrediente fresh”, explică reprezentanta Nordic Food.

Citește și: Condimentele, o categorie cu puternice fluctuații între tradițional și exotic

O mișcare interesantă în acest sens aparține Marcomex, care a lansat anul trecut gama Food&Glory. La șase luni de la această inovație, compania a ajuns la o cotă de piață valorică de 8% în segmentul de paste proaspete umplute.

Pe lângă inovație, calitate și preț competitiv, notorietatea brandului și încrederea câștigată sunt prioritare pentru a determina achiziția, consideră Andreea Lupu, Marketing Manager Food Division Maspex România. „Disponibilitatea produselor în proximitatea publicului-țintă este poate unul dintre cele mai importante criterii. Este esențial ca produsul să fie ușor accesibil, în condițiile în care vânzările de proximitate au înregistrat creșteri importante în ultima perioadă. Un alt aspect important pentru categorie și pentru consumatori este inovația la nivel de produs și de ambalaj. Anul acesta, noi am mizat mai degrabă pe accesarea unor categorii noi, decât pe extinderea portofoliului. Brandul de paste Arnos a avut un ritm de creștere constant în ultima perioadă și ne-am propus să menținem această dinamică. În categoria de paste, rețetele preferate sunt cele cât mai apropiate de pastele preparate în casă, cu o listă de ingrediente simple, fără alte adaosuri. Urmând aceste tendințe, portofoliul Arnos oferă o varietate de produse cu un total de 20 de sortimente obținute din ingrediente simple și naturale: 14 sortimente cu ou și șase sortimente fără ou”, spune Andreea Lupu.

Pe de altă parte, indiferent de tipul de sesiune de cumpărături, de aprovizionare pe termen lung sau de nevoi imediate, se constată o elasticitate crescută a promoțiilor, în sensul în care pastele și sosurile pentru paste reprezintă categorii neperisabile, „bine de avut în casă”, iar clienții sunt receptivi la oferte, punctează și Nicoleta Malciu, Șef Produs Senior Băcănie Carrefour România. „În plus, fidelizarea se regăsește în prim-plan în construirea ofertelor. Oportunitățile de creștere vin din promoțiile mix&match, dar și din rebrandingul produselor pentru brandurile naționale și marcă proprie”, completează Nicoleta Malciu.

284-focus-gr-09

Mărcile private atrag cumpărători noi

Potrivit GfK Consumer Panel, mărcile private au crescut foarte mult în segmentul pastelor simple (+41% în valoare și 2,5% în volum), ajungând la o pondere de peste 30% în categorie. Evoluția se datorează atragerii de cumpărători noi și creșterii frecvenței achizițiilor. În schimb, produsele private label au avut o evoluție modestă în segmentul pastelor mixte, cu un avans valoric de doar 13% și 2% în volum, mult sub ratele de creștere înregistrate de brandurile de producător (aproape +30% în volum și +46% valoare).

În categoria pastelor, mărcile proprii oferă avantaje atât pentru comercianți, cât și pentru consumatori, crede Aura Crăciun (Nordic Food), care aduce în discuție atribute precum prețul competitiv, controlul calității, fidelizare și creșterea loialității. „Prin mărci private, retailerii pot reduce costurile de producție și de marketing, ceea ce duce la prețuri mai mici pentru consumatori. Însă private label nu sunt neapărat sinonime cu o calitate inferioară. Mulți retaileri investesc în cercetare și dezvoltare pentru a se asigura că produsele lor marcă proprie sunt la fel de bune ca cele ale mărcilor de producător. De asemenea, private label poate reprezenta și o tactică de fidelizare a clienților. Consumatorii pot dezvolta încredere în produsele marcă proprie, ceea ce îi determină să revină în magazin pentru achiziții ulterioare”, spune Aura Crăciun.

La rândul său, Andreea Lupu (Maspex România) vorbește despre importanța mărcilor private în piața de paste, contextul economic actual, în care consumatorii sunt preocupați de optimizarea costului pe coșul de cumpărături, putând reprezenta o oportunitate de creștere pentru aceste produse.

Sosurile pentru paste, penetrare in-home în creștere

Sosurile pentru paste au o penetrare mult mai redusă în rândul gospodăriilor din România comparativ cu pastele (22% sosuri, față de 84% paste). Cu alte cuvinte, doar două din zece gospodării au achiziționat sosuri pentru paste cel puțin o dată în perioada iunie 2022 – mai 2023, conform datelor GfK Consumer Panel. În schimb, sosurile au avut o dinamică mult mai bună decât pastele în MAT Mai 2023 versus anul anterior: un plus de aproape 3% în volum și o creștere valorică de 19%, pe fondul creșterii bazei de cumpărători și, implicit, al penetrării în rândul gospodăriilor, de la 21% la 22,2%. Merită menționat și că dezvoltarea categoriei vine și din segmentul mărcilor private, care acoperă deja peste 50% din valoarea acesteia. Astfel, sosurile de paste private label și-au majorat volumele in-home cu 8% în MAT Mai 2023 față de anul anterior, în timp ce brandurile de producător din acest segment au raportat o scădere de 7,6%.

În ceea ce privește segmentarea categoriei, sosurile roșii (tomato sauces) dețin o pondere valorică de peste 80% și sunt în prezent pe un trend ascendent datorită faptului că recrutează noi consumatori.
Pentru Parmafood, Mutti reprezintă unul dintre brandurile strategice din portofoliu, compania mizând pe dezvoltarea portofoliului cu noi arome. „Mutti, așa cum ne-a obișnuit, urmărește să se diferențieze în primul rând prin calitate. Astfel, au regândit gama de sosuri de paste și au adus tipicitatea produselor locale în cele patru articole de sosuri pentru paste – cu roșii rossoro și parmigiano reggiano, cu roșii rossoro și busuioc genovez, cu roșii rossoro și legume gratinate, cu roșii pizzutello și ardei calabrez. Bazate pe rețete tradiționale și pe gătit modern, au combinat cele mai gustoase roșii, cherry sau pizzutello, cu cele mai bune ingrediente pe care Italia le poate oferi. Fiecare sos conține câte un ingredient unic italian, de origine protejată”, explică Elena Marin.

Totodată, Aura Crăciun (Nordic Food) susține că utilizarea sosurilor pentru paste reflectă tendința generală de diversificare și de explorare a bucătăriilor internaționale. „Odată cu consumul de paste, a crescut și cel de sosuri pentru paste, acestea fiind disponibile în diverse sortimente. De la sosurile de bază, precum Alfredo, sortimentația a crescut considerabil în ultimii ani, piața din România devenind un jucător notabil. Românii sunt tot mai deschiși să încerce rețete noi și să experimenteze arome și combinații noi în bucătărie, ceea ce a dus la creșterea cererii”, declară Aura Crăciun.

Mai mult, în categoria de sosuri, consumatorii urmăresc elemente precum „bogat în legume” (bucăți de legume în sos) sau „fără conservanți”, afirmă Andreea Lupu (Maspex România). „Toate aceste atribute sunt îndeplinite de gama de sosuri pentru paste Vălenii de Munte, recent lansată pe piață. Cele mai îndrăgite sortimente sunt sosurile de tip bolognese, acestea fiind incluse de curând și în portofoliul brandului Vălenii de Munte”, completează Andreea Lupu.

Luând „pulsul” de la raft, Nicoleta Malciu (Carrefour România) remarcă existența unei diversități mai mari și în ceea ce privește sosurile: în afară de clasicul sos de roșii, românii au descoperit și sosurile pesto, bolognese sau quattro formaggi.

Vezi și: Consumul in-home, teren sigur de creștere pentru producătorii de paste și sosuri

284-focus-gr-05

Oportunități și provocări, în balanță

Potrivit Aurei Crăciun (Nordic Food), în acest an categoria pastelor fresh și umplute va reprezenta un catalizator pentru vânzări, în ciuda faptului că mulți consumatori se află încă în dificultate financiară. „Pasionații de paste proaspete sunt interesați, în primul rând, de prospețimea ingredientelor. Ei apreciază pastele făcute din aluat proaspăt, care oferă o textură moale și un gust autentic. Categoria este la început de drum, iar pe măsură ce vor apărea mai multe branduri și sortimente pe rafturile magazinelor, vor crește și volumele vândute”, afirmă Aura Crăciun.

La rândul său, Andreea Lupu (Maspex România) crede că una dintre marile oportunități ale momentului poate fi modul în care producătorii aleg să inoveze pentru a răspunde cererii consumatorilor români care sunt tot mai deschiși să introducă în alimentație sortimente noi. „În prezent, în categoria pastelor, la fel ca și în alte segmente de piață, marile provocări sunt determinate de contextul socioeconomic dificil. Una dintre tendințele corelate acestui context este creșterea consumului casnic, pregătirea meselor în gospodărie în detrimentul sectorului HoReCa. Ca și până acum, încercăm să răspundem cât mai bine tendințelor fiind atenți la comportamentul de consum”, completează Andreea Lupu.

Casandra Petraș (Randler Group) estimează pentru acest an menținerea vânzărilor cel puțin în trendul de creștere actual, din strategie făcând parte și susținerea brandurilor din portofoliul companiei și a vizibilității lor la raft, respectiv dezvoltarea segmentelor și a clienților care nu au fost abordați până acum.

Pronosticul pentru 2023 se arată promițător și în viziunea Nicoletei Malciu (Carrefour România). „Piața pastelor și a sosurilor pentru paste este într-o continuă dinamică, aceste produse făcând parte din coșul zilnic de cumpărături ale clienților. De la tradiționalele macaroane, integrate în meniul românilor de mai mulți ani, până la rețetele din bucătăria italiană, pastele au un loc bine definit în lista de cumpărături. Primele șase luni din 2023 nu au adus cu ele fluctuații suplimentare, trendul de consum fiind constant. Pastele rămân o categorie populară pe tot parcursul anului, alături de conserve sau alte bunuri neperisabile. Ne așteptăm ca pentru această categorie să se mențină creșterea în valoare”, declară Nicoleta Malciu.

Consumul in-home, teren sigur de creștere pentru producătorii de paste și sosuri
Consumul in-home, teren sigur de creștere pentru producătorii de paste și sosuri
Dintre persoanele din mediul urban din România care obișnuiesc să consume paste, un procent covârșitor (98%) optează pentru consumul acasă,...
Diversificarea categoriei, un pilon de creștere pentru pastele făinoase
Diversificarea categoriei, un pilon de creștere pentru pastele făinoase
Pastele făinoase au intrat de mult în „uzual” atunci când vorbim de consumul pe piața locală. Cu toate acestea, schimbările apărute anul...