Diversificarea categoriei, un pilon de creștere pentru pastele făinoase
Pastele făinoase au intrat de mult în „uzual” atunci când vorbim de consumul pe piața locală. Cu toate acestea, schimbările apărute anul trecut în comportamentul de consum au generat creșteri importante, segmentul de ready pasta raportând chiar un plus 40%. Cât despre potențialul de creștere al categoriei, jucătorii de profil sunt rezervați, stagnarea fiind cel mai plauzibil scenariu pentru 2021 după o creștere oarecum forțată.
Anul 2020 fost unul atipic, care și-a pus amprenta asupra industriei bunurilor de larg consum, iar categoria de paste nu a făcut excepție de la regulă. Ba chiar din contră am putea spune. Stocarea produselor și un apetit crescut pentru gătirea meselor la domiciliu au stimulat vânzările de paste și tăiței în 2020, arată raportul de țară al Euromonitor International din decembrie 2020. Alți factori care au contribuit la avansul categoriei au fost beneficiile pentru sănătate și confortul oferit de produsele în cauză.
Piața din România, din ce în ce mai ofertantă
Consumul de paste este legat de pătrunderea puternică a bucătăriei italiene în obiceiurile de consum ale românilor și reflectă tradiția preparării tăițeilor proaspeți de casă. Pastele beneficiază de o ofertă din ce în ce mai sofisticată și diversă la raft. Înțelegând interesul în creștere față de paste, companiile au dezvoltat produse în conformitate cu tendințele actuale, în special cele legate de o alimentație sănătoasă. Ca atare, în ultima perioadă producătorii au listat mai multe sortimente fără gluten, precum și produse din grâu tare sau grâu integral, care încep să înlocuiască grâul moale. În consum și-au făcut apariția și pastele vegetale, iar experții Euromonitor se așteaptă ca acestea să crească în popularitate atât datorită conținutului ridicat de proteine, cât și a statutului de produse fără gluten.
Datele Nielsen Retail Audit descriu o piață în plină creștere, cu un avans de peste 21% ca valoare față de 2019 și de aproape 15% ca volum. Segmentele care au avut cel mai mult de câștigat, oarecum previzibil, au fost cele de ready pasta (cu un plus valoric de 43,9%) și paste fresh (27,7%). Interesant este că această creștere în valoare a zonei de ready pasta nu s-a reflectat și în volum, evoluția fiind una negativă (-17,2%).
În ciuda avansului raportat de ready pasta, pastele uscate rămân principalul sortiment vizat de consumatorii români, cu o cotă de 92% din piață ca valoare și 97% din piață ca volum. Clasamentul este completat de pastele fresh, aflate însă la mare distanță , cu o cotă de piață de 7% ca valoare și 3% ca volum.
Principalii cinci producători de pe piața locală (în ordine alfabetică), potrivit Nielsen Retail Audit, sunt AGM Colussi (MonteBanato), Băneasa, Barilla, Gyermelyi și Pambac. Aceștia dețineau, cumulat, o cotă de piață de 74% în 2020, în vreme ce mărcile private sunt încă la un nivel scăzut (15% cotă de piață).
„În contextul pandemiei de COVID-19, categoria pastelor făinoase a înregistrat o creștere consistentă. Acest lucru nu este suprinzător, cel puțin din două motive: pe de o parte, pastele sunt considerate produse alimentare esențiale și pe de altă parte, închiderea restaurantelor a amplificat ocazia mesei în familie. Din perspectiva cotei de piață, Barilla este brandul cu cea mai rapidă creștere din categorie, dar și liderul acesteia, atât ca volum cât și ca valoare”, spune Adrian Ionescu, Head of Commercial pentru Ungaria, Republica Cehă, Slovacia, România și Țările Baltice în cadrul Barilla Group. El spune că în ultimul an categoria a înregistrat o creștere explozivă pe toate categoriile de produse tip paste făinoase. Dincolo de creșterile raportate, un aspect interesant observat de executivul Barilla este legat de diminuarea cotei de piață a brandurilor private, situația explicată și de evoluția vânzărilor pe canalele de distribuție – canalele de proximitate câștigând cotă de piață anul trecut.
Mihaela Greluș, Director Marketing Maspex România, consideră că pandemia a schimbat comportamentul de consum al oamenilor, care, odată cu evoluția crizei sanitare, au trecut prin mai multe etape de achiziție. Astfel, dacă în prima parte a perioadei de criză consumatorii și-au făcut cumpărăturile din perspectiva stării de urgență, fiind în etapa de „stocare”, de aprovizionare voluminoasă pentru o perioadă incertă, ulterior aceștia au revenit treptat la un trend normal de achiziție pe această categorie, spune ea. Produsele cele mai căutate rămân în continuare formele clasice de paste, precum spaghetti, penne, tăiței, fidea, etc. Un alt factor care a impactat evoluția categoriei este legat de închiderea restaurantelor, situație care a deschis noi orizonturi pentru gătitul acasă, consideră Mihaela Greluș. Astfel, timpul petrecut indoor a oferit oamenilor o perspectivă diferită asupra gătitului. „În ultimul an, consumatorii au înlocuit mesele servite în oraș cu gătitul în casă, însușindu-și rolul de chef în propria bucătărie. Rețetele ușor de preparat, rapide, cu ingrediente la îndemână, au transformat gătitul împreună într-o bucurie a familiei în jurul mesei. Deși piața pastelor făinoase din România este dominată de sortimentele fără ou, după prima parte a anului ambele categorii (cu ou și fără ou) înregistrau creșteri în volum și valoare”, punctează reprezentanta Maspex România. De asemenea, adaugă ea, perioada de pandemie a crescut notorietatea gătitului pe rețelele de socializare, inspirând consumatorii cu diversitatea rețetelor din mediul online, acestea având un rol important în dezvoltarea categoriei.
Pe o piață în expansiune, pe care în ultimii ani evoluează aproximativ 200 de producători și branduri, oferta este tot mai bogată, iar spațiile la raft, deși an de an tot mai generoase, sunt din ce în ce mai strâmte pentru concurenți, consideră Mirela Totu, Marketing Manager Pambac. Compania este unul dintre cei mai vechi producători români de paste făinoase și deține în prezent 10% din piața națională. „Spaghetele și macaroanele Pambac sunt și acum produsele tractor în categorie, apreciate de consumatorii români de pretutindeni. Este vorba despre tradiție, notorietate dar mai ales despre calitate – valori care ne-au însoțit produsele peste tot în lume”, spune Mirela Totu.
Astfel, dacă acum 10 ani vorbeam despre o lipsă a obiceiului de consum pe paste făinoase la români, acum lucrurile stau cu totul altfel, crede ea. Pastele au devenit nelipsite din bucătăria românilor care au găsit în acest produs versatil o sursă de inspirație pentru a găti rapid și variat. „Numai anul trecut, an atipic pentru tot ceea ce înseamnă produse de bază, piața de paste făinoase a crescut cu 14% în volum și 20% în valoare față de anul anterior (conform datelor Nielsen). Consumatorii se orientează din ce în ce mai mult pe categoria de paste scurte și medii, pe care au început să le utilizeze pentru felul doi. În același timp, piața de paste din grâu dur și fresh a crescut spectaculos (aproape s-a dublat față de anul anterior)”, adaugă reprezentanta Pambac.
Vânzări în creștere pe toate segmentele categoriei
Anul 2020 a adus perioade de cumpărare de impuls, apoi pauze, care au fost niște provocări de gestionat pentru importatori și lanțurile de magazine. Pentru consumator a contat atât bugetul (situația instabilă a anului a făcut românii mai atenți la banii disponibili și cheltuielile efectuate), cât și îndreptarea atenției spre mâncare mai sănătoasă și naturală, implicit făcută acasă. „Și asta cu atât mai mult cu cât o mare parte din an HoReCa nu a activat decât prin livrări la domiciliu, iar mâncatul în oraș a fost înlocuit cu mâncatul acasă”, subliniază Casandra Petraș, Marketing Manager al companiei Randler Group.
Având în vedere evoluția preferințelor consumatorilor, Randler Group a mizat în ultimii ani pe extinderea gamei de produse. „Ne-am dezvoltat în permanent gama de-a lungul acestor ani, astfel că, în prezent, avem în portofoliu toate categoriile de paste făinoase, atât proaspete (cu ou, fără ou, umplute, tip tăiței, bio), cât și paste făinoase uscate (cu ou, fără ou, forme speciale, fără gluten, integrale, bio, etc). Ce caută cu precădere consumatorul? În ceea ce ne privește, pastele umplute cu carne, formele tip spaghetti sau tagliolini sunt cele mai populare, dar există o nișă în creștere și pentru cele bio sau fără gluten”, punctează Casandra Petraș. Pastele făinoase sunt un aliment popular, consumat frecvent și cu o piață stabilă și în creștere în România, astfel că evoluția pieței în anul precedent a fost una bună, comparativ cu alte segmente. „Au fost perioade fluctuante de vânzări, atât din partea producției cât și a cererii, însă 2020 a fost un an atipic din toate punctele de vedere. Pe o piață destul de complexă și extinsă ca varietate de sortimente, nu putem spune că au apărut trenduri sau modificări prea mari la nivel de raft”, adaugă Casandra Petraș.
Pentru pastele La Molisana, distribuite de Parmafood, 2020 a fost un an în care vânzările au crescut cu peste 60% față de anul anterior, în primul rând datorită creșterii consumului în retail și, în al doilea rând, datorită creșterii distribuției numerice, explică Elena Marin, Development Director al Parmafood Group Distribution. Ea adaugă că această creștere a venit chiar în condițiile în care piața de HoReCa a scăzut cu 52% față de 2019.
Trenduri în categoria de paste
Analiza completă este disponibilă în secțiunea Focus+.