Paste și sosuri, o categorie în care tradiția și inovația își împart consumatorii

O piață polarizată și fragmentată, în care formatele tradiționale „se bat” cu inovațiile și în care brandurile de producător concurează direct cu mărcile private – așa ar putea fi descrisă, pe scurt, categoria pastelor și a sosurilor pentru paste. Deși mult sub media europeană de consum, piața locală are un potențial enorm de dezvoltare, drept dovadă și strategiile jucătorilor care mizează pe deschidere, versatilitate și ușurința gătirii când pun produse noi la raft. Paste și sosuri, o categorie în care tradiția și inovația își împart consumatorii. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

Categoria de paste uscate a bifat un avans ușor în termeni valorici în ultimul an, de 2,5%, în timp ce la nivelul volumelor creșterea a fost de 6,8%, potrivit datelor RetailZoom. Pastele simple, care de altfel dețin supremația în categorie, au avut cele mai bune evoluții, în timp ce pastele colorate au raportat o scădere de două cifre atât în ceea ce privește valoarea, cât și volumele tranzacționate, în 2024. Aceeași dinamică s-a remarcat în ultimul an și la nivelul segmentului bio versus convenționale, acesta din urmă înregistrând creșteri de o cifră, în timp ce pastele bio au înregistrat o evoluție negativă.

„Piața de paste făinoase, care se ridică în prezent la aproximativ 130 de milioane de euro și 48 de mii tone, este într-o ușoară creștere față de anul trecut, cu 7% în volum și 2% în valoare. Evoluția este dată de o ușoară creștere a consumului, dar îndreptată spre segmentul low price și spre mărci private. La nivelul anului 2024 acestea dețineau circa 34% din piața de paste făinoase. Este o piață care s-a segmentat și polarizat în ultimii ani, fiind împărțită între mărcile private care performează pe segmentul low price și de branduri naționale și internaționale, active cu precădere pe segmentul de paste din grâu dur”, explică Mirela Totu, Marketing Manager Pambac.

În funcție de formă, spaghetele rămân segmentul dominant, urmate de penne și fusilli, însă în ultimul an cele mai bune dinamici s-au remarcat la tagliatelle, cu un avans de 30% în valoare și 46,9% în volum. Pennele și noodleșii au mai raportat un avans de două cifre în termeni volumici, în timp ce fideaua a scăzut cu 7% în valoare și 10% în volum.

„Piața de paste uscate a crescut în valoare cu 3,3%, iar în volum cu 5,6%, potrivit datelor NielsenIQ. Nu am sesizat schimbări majore în obiceiurile de consum; există o mică migrare către pastele fresh, însă putem spune că am observat formate noi de paste față de cele standard, precum spaghetti și penne. Articolul cu cea mai mare creștere, influențată și de consumul din HoReCa, este formatul de tagliatelle. În privința sosurilor, consumul a crescut, atât în categoria de sosuri roșii, pe bază de tomate, cât și în cea de sosuri albe, tip carbonara. Sosul pesto, în schimb, înregistrează cea mai mare creștere în categoria de sosuri”, explică Elena Marin, Development Director Parmafood.

Potrivit datelor RetailZoom, segmentul sosurilor pentru paste a înregistrat o dinamică mult mai bună în ultimul an, de peste 9%, atât în valoare, cât și în volum. Evoluția este notabilă având în vedere că sosurile pentru paste au a doua cea mai mare contribuție în totalul categoriei de sosuri, având o cotă de piață de 24,9% în valoare și 25% în volum, fiind precedate doar de sosurile de masă (37,3% în valoare și 38,2% în volum).

În funcție de aromă, sosurile clasice își adjudecă aproape jumătate din categorie, urmate de cele cu busuioc și roșii și apoi de sosurile cu carne. În ceea ce privește dinamica din ultimul an, consumatorii s-au îndreptat către aromele cu busuioc și roșii, busuioc simplu, carne și apoi cele clasice.

O categorie cu potențial major

Deși creșterea din ultimul an a fost modestă, categoria este una stabilă, consumul de paste fiind deja un obicei săptămânal, atât acasă, cât și în oraș, consideră Casandra Petraș, Marketing Manager Randler Grup.

Când vine vorba despre consumul mediu pe cap de locuitor, piața locală se situează mult sub media europeană: doar 2,5 kg de paste/cap de locuitor, față de 10 kg la nivel european, explică Mirela Totu: „În continuare, principalele forme de paste făinoase alese de consumatorul român sunt spaghetele, macaroanele și formele pentru ciorbe și supe. Există un interes mai ridicat pentru formele de paste scurte, venit atât din deschiderea de a încerca și integra obiceiuri alimentare din Europa, în special prin pătrunderea puternică a bucătăriei italiene, cât și versatilitatea și ușurința gătirii. Există și un interes manifestat în special pentru pastele din grâu dur, susținut și de un aflux de rețete și campanii de promovare online. 80% din vânzări reprezintă gramajele mici, de 400 și 500 grame, și am constatat scăderea cantităților pe unități de vânzare mai mari de un kg”.

Pentru Pambac, 2024 a însemnat o conservare a cifrelor în categoria de paste. „Funcționăm pe o piață matură și avem branduri suficient de cunoscute încât să nu ne așteptăm la evoluții spectaculoase. Ne interesează mai mult să menținem o calitate constantă a produselor noastre din grâu românesc”, a mai spus aceasta.

Pentru Barilla, ultimul an a însemnat o consolidare a poziției de lider în România, producătorul înregistrând cea mai bună performanță în termeni de volum și valoare comparativ cu competitorii. „În ultimul an, piața pastelor din România a bifat o creștere moderată, susținută de expansiunea categoriei, impulsionată în principal de investițiile semnificative realizate de Barilla. În paralel, schimbarea comportamentului de consum a determinat o orientare tot mai pronunțată către soluții de gătit rapide și sănătoase. Observăm o creștere a frecvenței și a ocaziilor de consum, alături de o polarizare către segmentele premium affordable și private label, în special în contextul presiunilor inflaționiste”, explică Adrian Ionescu, Marketing Manager Barilla CEE.

Potrivit reprezentantului Barilla, consumatorii români manifestă o deschidere crescută către forme și categorii noi, cu o tendință clară de creștere pentru segmentele premium și cele cu beneficii funcționale adăugate, precum pastele integrale sau gama La Collezione din portofoliul companiei. În cadrul Parmafood, în 2024, brandul de paste La Molisana a înregistrat un avans de 22% în valoare, iar creșteri s-au înregistrat atât pe formatele clasice, cât și pe cele speciale, precum Paccheri Rigate, Caserecce, Orecchiette sau Rigacuore. „Pastele fără gluten, cât și cele bio au stagnat, în schimb pastele integrale au avut, în cazul nostru, o creștere de peste 20%. În cazul produselor pentru nutriție specială, prețul poate fi o barieră, însă clar este mai importantă înțelegerea produsului și aplicarea pe nevoile consumatorului”, a explicat Elena Marin.

Pastele fresh, hot or not?

O nișă aparte în cadrul categoriei de paste făinoase, pastele fresh au început să trezească interesul consumatorilor români. Potrivit Pambac, pastele fresh sunt într-o continuă ascensiune în preferințele consumatorilor, cu o cotă de piață de 19% în valoare și 10% în volum.

Pentru grupul Randler, care activează exclusiv pe această nișă, având în portofoliu gamele de paste proaspete cu ou Maffei și pastele umplute Antica Corte, evoluția vânzărilor din ultimul an a fost una favorabilă. „Nișele în general au o dinamică aparte și reprezintă o categorie specială de clienți. Promoțiile sunt în general importante, indiferent de categoriile de produse promovate, pentru că fac produsul mai atractiv și mai vizibil în ochii consumatorilor”, explică Casandra Petraș evoluția segmentului de paste fresh.

Macromex, care activează pe nișa pastelor proaspete umplute cu brandul Food & Glory, și-a atins țintele de volum propuse pentru 2024 și intenționează să dezvolte în continuare brandul și categoriile în care activează. „Tendința este de a migra dinspre metodele tradiționale de gătire acasă către mâncarea gata gătită, de la un număr mare de ore petrecut în bucătărie la un timp cât mai scurt. Mai mult, posibilitatea de a replica acasă produsele din magazine este destul de mică, de aceea adopția pastelor proaspete umplute nu poate fi decât ascendentă”, explică Andreea Baltă, Brand Manager Food & Glory. Estimările pieței de paste proaspete arată o rată anuală de creștere de 3,5% în perioada 2024-2032. Interesul tot mai mare pentru bucătăriile etnice și internaționale și cererea în creștere a segmentului ready meals sunt factorii care influențează dinamică pozitivă a acestei nișe. „Există o creștere progresivă a pieței și în România, iar faptul că apar jucători noi sau cei vechi își pun haine noi nu poate decât să ajute. Vorbim însă de o piață mică, cu o ușoară sensibilitate la preț, precum și o migrare către private label, tocmai datorită prețului redus. Este o categorie care și-a câștigat spațiul, iar bătălia se duce în diversitatea produselor și inovațiile la nivel de ingrediente, umplutură și formă”, explică reprezentanta Macromex. Cele mai apreciate produse din portofoliul companiei sunt Mezzelune cu Prosciutto di Parma & Parmigiano Reggiano, urmate de Mezzelune cu Hribi & Trufe.

Online-ul, rising star pentru categoria de paste

Când vine vorba despre canalele de vânzare cele mai performante pentru categoria de paste și sosuri, retailul modern domină piața, însă canalul online cunoaște o expansiune accelerată și devine tot mai relevant pentru jucători. Astfel, pentru Parmafood online-ul a reprezentat 2,5% din vânzări în 2024. Compania performează cel mai bine în comerțul modern și în HoReca, urmând ca începând cu acest an să se concentreze și pe comerțul tradițional, prin echipele de vânzări ale Aquila.

Și Barilla mizează pe e-commerce, pentru acest an fiind alocate investiții în dezvoltarea comerțului online, pe lângă extinderea portofoliului cu inovații și dezvoltarea unor campanii de marketing puternice. „Retailerii sunt receptivi la inovație, recunoscând că aceasta adaugă valoare în categorie. Cu toate acestea, prețul, planurile de marketing și condițiile comerciale rămân factori importanți în decizia de listare și achiziție. Anticipăm o continuare a creșterii pieței, cu un accent sporit pe inovație, sustenabilitate și extinderea segmentului better for you și premium”, încheie Adrian Ionescu.

Online-ul devine tot mai relevant și pentru Macromex, mai ales pentru că există o suprapunere a targetului de consumatori  cu cei care consumă produse de tip ready meals premium – consumatori care preferă cumpărăturile online tocmai din lipsă de timp. Cât despre evoluția din 2025, așteptările pentru brandul Food & Glory rămân ridicate. „Estimăm o penetrare mai mare a pieței, dată atât de completarea portofoliului de produse, cât și de extinderea prezenței la raft în marile lanțuri de magazine”, adaugă Andreea Baltă.

În schimb, pentru Pambac, comerțul tradițional este cel mai eficient. În ultimii doi ani, compania a investit patru milioane de euro în modernizarea și eficientizarea capacităților de producție a liniilor de paste făinoase, iar anul acesta va fi definitivată linia de ambalare automată a pastelor lungi, astfel că va putea produce, la finalul anului, paste Pambac, Casa Dor, Ciao Pasta, dar și mărci private la un nivel ridicat de eficiență. „Din punctul nostru de vedere, 2025 nu va aduce mari schimbări în această piață, iar trendul polarizării se va menține pe fondul situației economice generale. Suntem însă optimiști în ceea ce privește o creștere a volumelor prin eficientizarea producției și menținerea parteneriatelor cu marii clienți”, încheie Mirela Totu.

Și reprezentanta Randler privește cu optimism spre 2025. „Tindem să credem că piața va avea o evoluție stabilă, poate tot în ușoară creștere, la fel ca în ultimii ani”, concluzionează Casandra Petraș.

Categoria pastelor a avut volume stagnante în 2024, iar ca valoare a bifat un avans modest, de circa 3% față de anul anterior, ce vine din creșterea valorii medii per achiziție, arată datele YouGov Shopper Panel România. Pastele au o penetrare mare în rândul gospodăriilor din România, de circa 86%, procent aflat în ușor declin în ultimul an.

Mărcile private ale retailerilor s-au apropiat de pragul de 40% cotă de piață, având o dinamică mai bună decât brandurile de producător în ultimii doi ani – în 2022 cota de piață a acestora era de 34%.

Dintre segmentele mari, spaghetele și pastele de tip tagliatelle & pappardelle s-au remarcat printr-un avans de 7% din punct de vedere volumic (dublul ratei de creștere a categoriei), în timp ce pastele penne și tortellini au stagnat. Dintre segmentele mici, pastele de tip fettucine/linguine, gnocchi și noodles au avut evoluții foarte bune, în principal datorită atragerii de cumpărători noi.

În privința sosurilor de paste gata preparate, categoria își mărește baza de cumpărători anual, în 2024 atingând pragul de penetrare de 25% în rândul gospodăriilor. În schimb, frecvența de cumpărare a stagnat. Gospodăriile consumă preponderent sosuri pe bază de roșii, acestea având un share de peste 90% în volumele categoriei, la nivelul anului trecut.

Consumul in-home, teren sigur de creștere pentru producătorii de paste și sosuri
Consumul in-home, teren sigur de creștere pentru producătorii de paste și sosuri
Dintre persoanele din mediul urban din România care obișnuiesc să consume paste, un procent covârșitor (98%) optează pentru consumul acasă,...
Diversificarea categoriei, un pilon de creștere pentru pastele făinoase
Diversificarea categoriei, un pilon de creștere pentru pastele făinoase
Pastele făinoase au intrat de mult în „uzual” atunci când vorbim de consumul pe piața locală. Cu toate acestea, schimbările apărute anul...