GfK: Piața FMCG a înregistrat o creștere valorică de 3,4% în 2016

2016 a fost un an bun pentru industria bunurilor de larg consum, piața FMCG înregistrând o creștere valorică de 3,4% comparativ cu anul precedent, fiind al doilea an consecutiv în care românii au avut un apetit crescut pentru produse mai scumpe și pentru cheltuieli mai mari, potrivit datelor GfK publicate în raportul "Fast Moving Trends in FMCG". GfK: Piața FMCG a înregistrat o creștere valorică de 3,4% în 2016

”În spatele acestei creșteri stă atât un avans de 3% al volumelor cumpărate, cât și fenomenul de uptrading (orientarea consumatorilor către produse superioare din punct de vedere al prețului). Spre deosebire de anul trecut, uptrading-ul s-a regăsit atât în comerțul modern, cât și în cel tradițional, acest fenomen determinând la nivel național o creștere de un punct procentual a mărcilor premium, în defavoarea celorlalte categorii de preț”, explică reprezentanții GfK.

În ceea ce privește frecvența de cumpărare, românii achiziționează mai rar bunuri de folosință curentă, dar cheltuie mai mult la un act de cumpărare. Reducerea frecvenței cu care oamenii merg la cumpărături s-a remarcat exclusiv la categoriile de alimente proaspete, în vreme ce pentru produsele de îngrijire a casei frecvența de cumpărare a crescut.

Două treimi din cheltuieli merg înspre alimente

Dacă ne referim la principalele categorii de produse pe care românii cheltuie cel mai mult, alimentele rămân în continuare în top, reprezentând 66% din totalul bugetului alocat bunurilor de folosință curentă.

GfK Consum casnic 2016 aprilie 2017 Cel mai mare ritm de creștere l-au avut produsele de îngrijire a locuinței, băuturile și produsele de îngrijire personală. Totuși, dacă luăm în considerare mărimea segmentelor de categorii, alimentele proaspete și băuturile au fost cele care au contribuit cel mai mult la creșterea pieței FMCG. Printre categoriile care au înregistrat creșteri în 2016 sunt: fructele de mare și peștele, alimentele congelate, fructele exotice (avocado, rodii etc), cidrul, șampania etc.

Hypermarketul, cel mai important canal de retail

În ceea ce privește evoluția comerțului modern în 2016, retailerii internaționali acoperă 57% din piața totală de FMCG din România, în creștere cu 2 puncte procentuale față de 2015. Cel mai mult au contribuit la creșterea comerțului modern formatele de tip supermarket și discount, câștigând câte o jumătate de punct procentual fiecare.

”Creșterea acestor formate provine din atragerea unui număr mai mare de cumpărători în magazine și de o creștere a frecvenței de cumpărare. Cu toate că au avut o evoluție constantă pe parcursul anului 2016 în ceea ce privește cota de piață, hypermarketurile rămân în continuare cel mai important canal modern, cumulând la nivel național mai mult de un sfert dintre vânzările totale de FMCG pentru consum acasă”, explică reprezentanții GfK.

În comparație cu alți ani, în 2016 concentrarea retailerilor și-a mai diminuat ritmul de creștere. Cota de piață a celor mai importanți 10 retaileri s-a mărit doar cu un punct procentual (față de 3 puncte în 2015).

Printre cei mai activi retaileri din perspectiva creșterii cotei de piață se numără Lidl și Profi. Comerțul tradițional a avut o evoluție negativă pe parcursul anului 2016, scăderea de 2 puncte procentuale fiind determinată de o reducere a frecvenței cu care românii cumpără din formatele tradiționale.

Pentru 2017, reprezentanții GfK anticipează un ritm de creștere mai lent decât cel înregistrat în 2015-2016, având în vedere faptul că anul 2017 va fi caracterizat de inflație, ca urmare a relaxării fiscale și a tăierii TVA-ului în 2015 și 2016.

Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
Strategii de adaptare a consumatorilor români la creșterea prețurilor
În fața creșterilor de prețuri, consumatorii își ajustează obiceiurile de consum și strategiile pentru a-și gestiona eficient bugetul. O...
GfK: Discounterii au devenit principalul canal de achiziții al gospodăriilor din România
GfK: Discounterii au devenit principalul canal de achiziții al gospodăriilor din România
Primul trimestru al anului 2023 a marcat o premieră în istoria comerțului modern din România: discounterii au devansat pentru prima dată...
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Cu un plus de 15,8% în valoare în 2022 piața locală de bunuri de larg consum se situează pe locul 7, alături de Polonia, în topul creșterilor...
Piața FMCG, față în față cu necunoscutele lui 2021
Piața FMCG, față în față cu necunoscutele lui 2021
2020 a adus o creștere valorică de 11% pentru piața bunurilor de larg consum, o performanță net superioară anilor precedenți. Și chiar dacă...