Brexitul, impact redus pe piața alimentară, cel puțin pentru moment

Cele mai recente date ale companiei de cercetare Kantar Worldpanel, valabile pentru 12 săptămâni consecutive cu dată de închidere 17 iulie 2016, arată o creștere ușoară a segmentului de supermarketuri, de 0,1% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Brexitul, impact redus pe piața alimentară, cel puțin pentru moment

Fraser McKevitt, head of retail and consumer insight at Kantar Worldpanel, a comentat datele și a spus că rezultatul referendumului cu privire la rămânerea sau ieșirea Marii Britantii din UE nu a avut niciun impact imediat asupra politicii de preț a retailerilor sau în dreptul volumelor achiziționate de cumpărători.

„Coșul mediu de cumpărături este chiar cu 1,4% mai ieftin decât în urmă cu un an, la un nivel al deflației identic cu cel raportat luna trecută. Rămâne de văzut în următoarele luni dacă votul în favoarea Brexitului va aduce majorări ale prețurilor la raft”, a mai completat analistul.

În ceea ce privește evoluția principalilor retaileri, vânzările lui Tesco – spre exemplu – au scăzut cu 0,7%. De altfel, per total, rata de scădere a cotei de piață deținută de acesta a încetinit, marcând un declin de doar 0,2%, până la 28,3%, ceea ce reprezintă cea mai mică rată de contracție înregistrată de Tesco din martie 2014 încoace. O contribuție la această evoluție o are performanța – mult îmbunătățită a formatelor de magazin mari.

La Sainsbury’s vânzările au scăzut cu 1,1%, ducând cota de piață în jos tot cu 0,2% până la 16,3%. „Sainsbury’s a rămas fidel planului anunțat, de a înlătura ofertele de tip multibuy de la raft în favoarea unei politici de prețuri scăzute în fiecare zi (EDLP – n.red). În prezent, mai puțin de 1% din vânzările retailerului presupun ca shopperul să achiziționeze mai mult de un produs pentru a simți beneficiile promoțiilor”, a subliniat McKevitt.

Și Asda a înregistrat o scădere a vânzărilor, de 5,6%, cota de piață coborând și ea la 15,5%. „Asda este singurul retailer dintre big four (primii patru retaileri din punct de vedere al cotei de piață deținute – n.red) care și-a mărit ponderea vânzărilor realizată de promoții comparativ cu anul trecut. Chiar și așa , Asda rămâne în continuare în spatele competitorilor mai mari, care au ajuns la o pondere de 45,2% a promoțiilor din vânzări”, completează analistul Kantar WorldPanel.

Și vânzările celor de la Morrisons au scăzut cu 1,8%, dar totuși este cel mai bun rezultat al lor din ianuarie a.c. încoace. Cifrele continuă să fie impactate de valul de închideri de magazine din 2015, însă analiștii se așteaptă ca efectul să se estompeze în lunile care urmează. În timp ce cota de piață a Morrisons a scăzut cu 0,2%, până la 10,7%, liniile de mărci proprii premium cresc foarte bine, cu 3,8%, ceea ce reprezintă cea mai bună performanță în zona aceasta de preț înregistrată de o marcă privată în rândul „big four”.

În tabăra discounterilor, creșterile continuă, pe fondul unei creșteri de 5% a numărului de cumpărători care au trecut pragul magazinelor Lidl și Aldi, în perioada analizată de Kantar WorldPanel. Lidl a ajuns la o cotă de piață record pentru ei în Marea Britanie de 4,5% grație unei majorări a vânzărilor de 12,5%, în timp ce Aldi, cu un plus de vânzări de 11% , a atins și el un nou prag de 6,2%.

Mezelurile, o categorie în care inflația pune frână fenomenului de premiumizare
Mezelurile, o categorie în care inflația pune frână fenomenului de premiumizare
Scădere în volum, orientare către formate și cantități mai mici, downtrading, nivel de loializare scăzut. Acestea sunt doar câteva dintre...
Mărcile private ”mușcă” o felie de 22% din cheltuielile FMCG la nivel global
Mărcile private ”mușcă” o felie de 22% din cheltuielile FMCG la nivel global
Mărcile private continuă să își majoreze ponderea în coșul de cumpărături FMCG, de la 21,1% în 2021 la 22% în prezent, la nivel global,...
RetailZoom: Retailul scade, pe fondul încetinirii consumului
RetailZoom: Retailul scade, pe fondul încetinirii consumului
Dacă în 2020-2021 coșul mediu de cumpărături din supermarketuri cuprindea în medie 6-7 produse, în prezent numărul a scăzut la cinci...
Fuziune de 11 miliarde de euro pe piața de retail din Marea Britanie
Fuziune de 11 miliarde de euro pe piața de retail din Marea Britanie
Asda, al treilea mare retailer alimentar din Marea Britanie, și rețeaua de benzinării EG Group au decis să fuzioneze pe piața britanică,...