Mărcile private ”mușcă” o felie de 22% din cheltuielile FMCG la nivel global
Mărcile private continuă să își majoreze ponderea în coșul de cumpărături FMCG, de la 21,1% în 2021 la 22% în prezent, la nivel global, arată datele companiei de cercetare Kantar.
Evoluția este asemănătoare pentru toate canalele de retail modern, acolo unde mărcile private performează mult mai bine decât brandurile de renume, potrivit Global Omnichannel Report realizat de Kantar. O performanță vizibil mai bună poate fi însă observată în cazul supermarketurilor, hipermarketurilor și magazinelor de proximitate, unde procentul de creștere a fost cuprins între 0,8% și 1%.
Pe de altă parte, marea majoritate a creșterii mărcilor private (68%) vine din afara canalului de discount.
Dacă ne referim la performanța pe regiuni, Europa reprezintă ”nucleul” pentru mărcile private, alimentată de importanța și creșterea canalului de discount. Cele mai importante piețe pentru vânzările de marcă privată sunt Franța, Germania, Marea Britanie, Italia, Olanda și Spania. Creșterile pe acest segment se datorează prețurilor din ce în ce mai mari la produsele alimentare și migrarea shopperilor din zona brandurilor. În zona Asiei penetrarea private label este încă redusă, iar America Latină favorizează în continuare brandurile, care își adjudecă 95% din bugetul pentru produse alimentare.
În România, mărcile proprii și-au crescut popularitatea și au câștigat un avans de 1,6 puncte procentuale comparativ cu 2021, ajungând în primul trimestru al acestui an la o pondere valorică de 19,3% din total vânzări retail modern, arată datele RetailZoom. Categoriile unde marca privată a crescut cel mai mult sunt hrana pentru animale, fructe și legume (procesate&congelate), produsele semipreparate sau ready to eat, carne și pește, lapte.
Prețul reprezintă un motiv pentru alegerea unui produs marcă privată sau a unui articol dintr-o categorie inferioară de preț față de produsul achiziționat în mod obișnuit.
Promoțiile vor continua să ”ajute” shopperii în procesul de achiziție, atingând o pondere de 22% din total vânzări la începutul acestui an, în creștere comparativ cu 2022 (20%).
Mai mult, identificarea unei sortimentații optime pentru consumatori va juca un rol tot mai important, trend corelat cu creșterea loialității în retail. Potrivit RetailZoom, consumatorii loiali cheltuie cu 10-15% mai mult decât unii obișnuiți și mai mult decât atât vizitează magazinele preferate mult mai des. Bazându-se pe acest tip de consumatorii retailerii își vor maximiza în continuare vânzările la nivel de produs și magazin.