Republica BIO, retailerul care a pariat pe puterea produselor organice
Cu vânzări de peste opt milioane de lei, impulsionate de interesul tot mai mare al consumatorilor pentru un stil de viață cât mai sănătos, Republica BIO este unul dintre cele mai longevive magazine online de produse organice, cu peste 6.000 de SKU-uri listate. Cu o extindere graduală în mediul fizic și cu propria marcă de alimente, Republica BIO este o poveste antreprenorială care s-a reinventat și a tot testat până a ajuns la cartea câștigătoare.
Republica BIO a fost răspunsul pe care Ciprian Stancu și l-a oferit la întrebarea cum ar putea ajuta oamenii să fie mai sănătoși. Se întâmpla în februarie 2014, la câțiva ani după un episod neplăcut cauzat de starea sa de sănătate și în urma căruia și-a schimbat drastic stilul de viață și alimentația. „Trebuie să recunosc că, la momentul respectiv, nu aveam niciun fel de pregătire de business și nu știam cum să mă uit la un potențial business. Nici măcar nu știam să fac un plan de afaceri. Uitându-mă acum în urmă, dacă aș fi știut ce presupune un business, dar mai ales unul online, cu siguranță înainte să decid să fac asta, aș fi luat mult mai mulți factori în calcul și mult mai multe alte tipuri de businessuri”, povestește fondatorul Republica BIO.
Antreprenorul spune că a optat pentru un magazin online pentru că și-a dorit de la început să aibă un business cu posibilitatea de scalare. „Nu aveam bani pentru o rețea de magazine, dar puteam face un singur punct de vânzare care să fie fizic sau online. Am considerat că este mult mai greu să scalezi fizic decât online pentru că ne-am fi limitat geografic doar la o anumită zonă. Când am început noi, era infinit mai greu să faci un magazin online decât să faci un magazin fizic. Acum lucrurile sunt mai simple, au apărut tot felul de platforme. Nimeni din echipă nu știa ce înseamnă un magazin online, nu știam nici măcar indicatorii pe care trebuie să îi urmărim. Toată lumea a trebuit să învețe de la zero. Îmi amintesc că am livrat prima comandă în martie 2015 și a fost o comandă de test. Timp de un an am fost o echipă de 7 - 8 oameni care munceau zilnic într-o direcție pe care nu o cunoșteau”, își amintește Ciprian.
Republica BIO, începuturi și provocări
O altă provocare pentru antreprenor a fost efortul de educație și faptul că a supraestimat piața și apetitul consumatorilor pentru produse organice. Privind retrospectiv, pandemia de COVID-19 a fost cea care a impulsionat creșterea acestui segment și, implicit, vânzările Republica BIO. De altfel, acesta spune că cei opt ani de business au fost „o perioadă de sus-jos”, deși cifra de afaceri a fost mereu în creștere. „Din punctul de vedere al profitului nu a fost o poveste de mare succes până acum doi ani și a fost o traiectorie sinuoasă din cauza deciziilor pe care a trebuit să le luăm. Am făcut multe greșeli la început, am început cu un model ca și cum te apuci să construiești o mașină și nu pui piesele unde trebuie. Tot timpul am constatat că e ceva de ajustat. Am avut foarte multe oscilații pentru că nu poți citi nicăieri strategia de listare. Când ne-am lansat erau cel puțin 50 de magazine online pe domeniul acesta și cel puțin cinci jucători semnificativi. Dintre toți care erau la momentul respectiv, mai puțin de 10% mai există. Cheltuiam foarte mulți bani și pur și simplu nu reușeam să ne dăm seama ce putem să schimbăm să nu avem și noi soarta competitorilor noștri care închideau unul după celălalt. Businessul online este un business de date și trebuie să decizi diferențiatorul. Este prețul, este clientul service-ul, este selecția de produse? Ce oferi clientului și alții nu au? Noi nu știam. A trebuit întâi să învățăm cu ce ne-am putea diferenția, să evaluăm cât de costisitor ar fi să ne focusăm pe acel lucru și apoi să ne întrebăm dacă este un diferențiator suficient de mare ca să ne asigure supraviețuirea”, spune Ciprian Stancu.
Citește și: Republica BIO intră în categoria de snacking prin lansarea gamei de produse Sănățele
După ani buni cu pierderi de până la 300.000 de euro anual, strategia Republica BIO a fost de a crește profitabilitatea prin lansarea brandului propriu, atât pe zona de commodities, cât și pentru produse cu valoare adăugată mai mare și cu rețete unice. „Îmi amintesc o decizie radicală, despre care în continuare nu știu dacă a fost cea mai bună, dar ne-a făcut să supraviețuim și să ajungem unde suntem astăzi, adică o companie care înregistrează profit. Decizia a fost ca produsele marcă proprie să le denumim Republica BIO. Noi aveam notorietatea de magazin online și voiam să vindem produsele și către alți retaileri, nu doar pe propriul site. La momentul respectiv, ni s-a părut că efortul de marketing va fi simplificat dacă este același nume și împrumutăm din notorietatea pe care deja o construiserăm. În ciuda faptului că pierdeam bani, că eram un business mic, notorietatea pe care o aveam era puternică. Pe această notorietate am reușit să introducem produsele în piață. În momentul în care le-am lansat, am avut un bazin de adopție semnificativ pentru categoria respectivă și în felul acesta cifrele au început să se schimbe”, povestește Ciprian.
Sortimentație și distribuție în cadrul Republica BIO
Și dacă în 2018 a început introducerea produselor marcă proprie, în 2019 deja se vedeau primele rezultate, iar în 2020 cifra de afaceri se dubla, până la 6,4 milioane de lei. Creșterea businessului nu s-a oprit aici, astfel că anul trecut Republica BIO a avut afaceri de 8,6 milioane de lei, iar pentru acest an obiectivul este de 15 milioane lei, în prezent compania fiind în grafic cu targetul setat.
În prezent, Republica BIO comercializează peste 5.000 de produse, dintre care 60 marcă proprie, restul fiind de la 180 de branduri partenere, precum Rapunzel, Biona sau producători locali precum Energovita, Terra Apis sau Canah. Sortimentația cuprinde atât superalimente - ingrediente, pulberi - alimente fără gluten, zahăr, lactoză, amidon sub formă de cereale, dulciuri, băuturi, semințe, conserve, lactate, fructe deshidratate, precum și suplimente alimentare, dar și o gamă largă de cosmetice și produse de înfrumsețare, articole pentru mamă și copii și chiar produse pentru menaj.
Vezi și: Alimentația sănătoasă pentru români, de la aspirațional la esențial
În topul vânzărilor se află categoria de alimente, urmată de suplimentele alimentare și cosmetice. În ceea ce privește ponderea brandurilor, Republica BIO este de departe cel mai vândut, cu 40% din totalul comenzilor. „De remarcat este faptul că rata de creștere înregistrată anul acesta de categoria detergenților o depășește pe cea a alimentelor. Produsele cele mai căutate rămân ingredientele pentru gătit, produsele pentru mic-dejun și gustările. Vânzările de snacking sănătos au «decolat» în 2022, odată cu lansarea Sănățelelor”, povestește Ciprian.
Republica BIO în cifre
Când vine vorba despre valoarea coșului mediu, acesta a crescut de la an la an, iar față de perioada anterioară pandemiei, creșterea este de 29%. De asemenea, ca urmare a acțiunilor de loializare implementate, anul acesta a continuat să crească și rata de revenire a clientului în magazinul online cu 5 puncte procentuale față de 2021.
Pe lângă magazinul online propriu, produsele Republica BIO se vând în 600 de locații, băcănii, magazine specializate, lanțuri de cafenele sau benzinării, precum și în alte shopuri online, precum Farmacia Tei sau eMAG. „Dacă vorbim despre ponderea distribuției din totalul cifrei de afaceri, adică vânzările către terți - atât offline, cât și online - datorită faptului că ne-am focusat foarte mult pe această zonă am crescut de la 14% în 2019, la 24% în 2020, 32% în 2021 și în 2022 va fi peste 50%. Acest ultim procent este luat în calcul fără nicio listare într-un IKA. Lucrurile se schimbă radical pentru că în retailul de food cifrele sunt mari pentru segmentul bio, chiar și pentru categoriile noi în care am intrat, precum snacking săbătos. La o cifră de afaceri de 15 milioane lei cât estimăm noi pentru acest an, un singur contract cu un retailer internațional poate schimba radical această pondere. Adică să mergem la mai mult de 50% din cifra de afaceri”, explică Ciprian.
Bugetul de investiții pentru acest an se ridică la 500.000 de euro care vor fi redirecționați în dezvoltarea distribuției și a echipelor de vânzări, alături de lansarea de noi produse și promovare. Cât despre creșterea prețurilor materiilor prime din ultima perioadă, antreprenorul nu a implementat măriri ale prețurilor produselor: „Cât timp pot să susțin și să absorb asta și să îmi protejez în primul rând businessul și echipa, o să amânăm momentul scumpirilor cât se poate de mult. Sunt șocuri foarte mari pe partea de furnizare de materii prime, sunt mulți care justifică contextul să ia niște decizii de a crește marjele de profit, cresc prețurile mai mult decât ar trebui. Noi avem cealaltă viziune și anume dacă vrei să faci bine oamenilor și aceasta este misiunea ta, atunci ajută-i. Amână cât se poate de mult momentul creșterii prețurilor, iar când o faci, fă-o cât se poate de puțin, astfel încât impactul tău asupra lor să fie cât mai mic”, încheie Ciprian Stancu.