Alimentația sănătoasă pentru români, de la aspirațional la esențial

Alimentația sănătoasă nu este o modă trecătoare, ci este considerată o componentă esențială a unui stil de viață sănătos, care e perceput de români ca fiind mai degrabă aspirațional. Aproape 80% dintre români aspiră la acest stil de viață, și-ar dori să mănânce mai sănătos, să facă mai mult sport sau mișcare, dar din diverse motive, nu reușesc. Care e percepția românilor despre alimentele și alimentația sănătoasă și care sunt principalele surse de achiziție pentru aceste produse aflăm dintr-un studiu Mednet Research. Alimentația sănătoasă pentru români, de la aspirațional la esențial

Ce înseamnă alimentație sănătoasă? Definiția care a întrunit în cel mai mare procent acordul respondenților (83%) spune că alimentația sănătoasă este „alimentația variată și în cantitățile potrivite pentru a realiza un echilibru caloric și nutritiv, astfel încât să ne menținem sănătatea și calitatea vieții”. Așadar, sănătatea și echilibrul reprezintă componente importante ale unei alimentații corecte, iar studiul Mednet Research arată că aceasta nu poate fi decuplată de un stil de viață sănătos. În ceea ce privește alimentele bio, 61% sunt de acord că ele descriu o alimentație sănătoasă. Interesant este că dietele fără carne și vegane au întrunit în cel mai mic procent acordul respondenților ca reprezentând o alimentație sănătoasă, 40%, respectiv 26%.

Care sunt totuși alimentele considerate sănătoase? Pe primul loc se situează, cum era de așteptat, fructele și legumele, cu un index de 9,29 (unde 10 = foarte sănătos). Apa și sucurile naturale obțin 8,68, urmate de cereale, nuci și semințe, cu 8,63, pește – 8,58, lactate și brânzeturi – 8,29, ulei de măsline – 8,26 și alimente și băuturi bio – 8,10. La polul opus avem conservele de orice fel – 4,79, mezelurile – 4,09, băuturile carbogazoase – 3,65, băuturile spirtoase – 3,59 și chips, snacks și dulciurile de orice fel – 3,51.

270-Cons-gr-01

Cât de sănătos mănâncă românii?

Cel puțin o treime dintre respondenții studiului spun că fac eforturi conștiente să introducă în alimentație produse sănătoase și reușesc, de cele mai multe ori. Semnificativ mai mult decât media printre cei ambițioși găsim femei, persoanele peste 45 de ani și persoanele cu venituri mari. Alți 9% declară ferm că mănâncă sănătos. Dar mai bine de un sfert dintre respondenți (28%), își doresc să includă alimente sănătoase în dieta zilnică, însă nu au făcut niciun pas concret în această direcție. Într-un procent semnificativ mai mare decât media, aceștia sunt tineri până în 24 de ani. Peste 19% nu au neapărat o preocupare pentru alimentația sănătoasă și declară că mănâncă orice, în timp ce 10% afirmă că mănâncă dezordonat și nesănătos. Cei din urmă sunt, semnificativ mai mult decât media, persoane între 35-44 de ani.

„Odată cu înaintarea în vârstă, preocuparea pentru o alimentație sănătoasă – doar declarativă la tinerețe – se manifestă și în practică. La mijloc este segmentul adult activ, care își dorește, dar nu reușește încă să găsească un echilibru în alimentație, probabil din cauza unui program foarte încărcat, acasă și la serviciu. O comunicare adecvată a brandurilor către a oferi o soluție acestei categorii s-ar putea bucura probabil de mult succes”, explică Roxana Baciu, Director General Mednet Research.

Și totuși, ce mănâncă românii?

Acum mai bine de zece ani, experții în nutriție de la Harvard au vrut să ofere un ghid simplu și ușor de pus în practică pentru a îmbunătăți calitatea alimentației în Statele Unite. A rezultat The Healthy Eating Plate, care se dorește a fi un ghid pentru o alimentație sănătoasă și echilibrată, fie că luăm masa în familie sau pregătim un pachet pentru școală sau serviciu. Mesajul principal al nutriționiștilor de la Harvard este accentul pe calitatea alimentației.

În ce măsură alimentația românilor seamănă cu recomandările experților de la Harvard? Există o parte plină și o parte a paharului ce așteaptă să fie umplută. Partea plină este că 33% dintre respondenți declară că, în majoritatea zilelor, alimentația lor seamănă cu recomandările reprezentanților de la Harvard. Mai mult decât atât, 6% dintre respondenți spun că „în majoritatea zilelor unei săptămâni”, alimentația lor respectă principiile elaborate de specialiștii citați. Zona de oportunitate este că 43% dintre respondenți nu reușesc decât foarte rar să aibă o alimentație echilibrată.

Și, totuși, ce mănâncă românii? Din alimentația zilnică nu lipsesc fructele și legumele – 49%, lactatele și brânzeturile – 37%, alimentele din cereale integrale – 28%, iar cel puțin o dată pe săptămână consumă carne albă – 54%, cereale, nuci și semințe – 43%, carne roșie – 39%, paste făinoase – 37%, dulciuri – 31%, pește – 26%. „Obiceiurile se modifică, datele studiului arătând tendința românilor de a introduce în alimentație sau a consuma mai des produse pe care le consideră sănătoase, în timp ce le consumă mai rar sau chiar le elimină pe cele percepute drept mai puțin sănătoase. Astfel, participanții la sondaj au afirmat că, în ultimul an, consumă mai des fructe și legume proaspete - 74%, cereale, nuci și semințe – 60%, alimente din cereale integrale – 39%, orez – 38%, pește – 60%, lactate și brânzeturi – 56%, ulei de măsline – 52%. Tot în ultimul an, 25% dintre respondenți au decis să introducă în alimentație produse bio sau raw-vegane (27%)”, mai punctează Roxana Baciu.

Cum se îmbină cererea și oferta de produse sănătoase

Piețele țărănești sunt percepute ca fiind cea mai bună sursă de alimente sănătoase, 66% dintre respondenți afirmând că acesta este principalul loc din care cumpără astfel de produse. Dacă facem o corelație cu faptul că fructele și legumele sunt percepute ca fiind cele mai sănătoase, înțelegem preferința pentru acest loc de cumpărare.

270-Cons-gr-06Hypermarketurile reprezintă următoarea opțiune (55%), urmate de supermarketuri/magazine de cartier (50%) și târgurile cu alimente tradiționale (30%). Magazinele specializate pe alimentație sănătoasă/bio au întrunit voturile a 22% dintre respondenți, urmate de magazinele specializate online – 13% și magazinele online – 9%. Interesant este și faptul că peste jumătate dintre cei intervievați sunt de acord că oferta de alimente sănătoase este satisfăcătoare.

Totuși, trei sferturi dintre ei spun că și-ar dori o ofertă mai diversificată de alimente și băuturi sănătoase. Când mergem la cumpărături găsim cu ușurință alimentele sănătoase pe care le cumpărăm de obicei – 54%, pentru că acestea sunt clar delimitate la rafturi – 66%.

Producătorii și retailerii, eforturi comune pentru susținerea alimentației sănătoase

Studiul privind alimentația sănătoasă realizat de Mednet aduce insight-uri și legate de cum percep consumatorii eforturile retailerilor și producătorilor de a promova alimentația sănătoasă.

  • Producătorii și comercianții de alimente și băuturi promovează alimentația sănătoasă și fac eforturi pentru a educa populația în acest sens – este o afirmație cu care 41% dintre respondenți sunt de acord, dar care întrunește dezacordul a 27% dintre cei întrebați.
  • În ceea ce privește etichetele cu scorul nutrițional al alimentelor, ele au fost observate de 44% dintre cumpărători.
  • Un procent ceva mai mic, 38%, a observat eforturile producătorilor de a reduce conținutul de grăsimi, zaharuri și sare din alimente și băuturi.

Metodologie

Studiul a fost realizat online, pe un eșantion de 1.000 de respondenți, reprezentativ la nivel național. Datele au fost culese în luna mai 2022.

Cum se raportează cumpărătorii români la preț în această perioadă
Cum se raportează cumpărătorii români la preț în această perioadă
Prețul devine un subiect tot mai dezbătut în ultima perioadă, odată cu creșterea inflației și a costurilor pe toate palierele; mai mult,...
Studiu: Legumele, fructele și pâinea, top 3 alimente consumate zilnic sau aproape zilnic de 80% dintre români
Studiu: Legumele, fructele și pâinea, top 3 alimente consumate zilnic sau aproape zilnic de 80% dintre români
Doar 30% dintre femei și 41% dintre bărbați sunt de părere că au o alimentație de calitate bună, iar majoritatea respondenților (58%)...
Triunghiul retail-FMCG-consumatori, față în față cu provocările policrizei
Triunghiul retail-FMCG-consumatori, față în față cu provocările policrizei
Dacă ne uităm la ultimii ani, locuitorii globului, dar și businessurile, au traversat mai multe crize, fiecare dintre ele cu impact direct în...
„Românesc”, un atribut cu forță de loializare în categoria vinurilor
„Românesc”, un atribut cu forță de loializare în categoria vinurilor
Vinul și consumatorii de vin au parcurs un traseu destul de anevoios pe piața locală, marcat, inițial, de lipsa de calitate și informații, și...