Doar unul din doi români citește frecvent eticheta produselor achiziționate

Doar jumătate dintre consumatorii români citesc în mod frecvent etichetele produselor înainte de cumpărare, însă peste 80% nu știu care sunt ingredientele nocive sau le este greu să le identifice, arată datele studiului „Educația alimentară în România”, realizat de Agricola și iVox. Doar unul din doi români citește frecvent eticheta produselor achiziționate. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

Atunci când verifică etichetele, cei mai mulți români sunt atenți la lista ingredientelor (78,95%), urmată de cantitatea de zahăr și îndulcitori (48,55%) și valorile nutriționale (42,86%). Pentru cei din Generația X, cu vârste cuprinse între 45 și 60 de ani, cel mai important este să citească lista ingredientelor (81,52%). În timp ce doar 20% dintre respondenți cunosc foarte bine diferențele între concepte precum „natural”, „organic”, „sănătos”, 65% au cunoștințe corecte despre ce înseamnă îmbogățirea pe cale naturală a unui produs.

În legătură cu proveniența ingredientelor, aceasta contează foarte mult pentru 21,7% dintre respondenți, care declară că preferă alimente locale sau de la branduri de încredere, în timp ce peste 50% au afirmat că achiziționează produse de calitate superioară ori de câte ori este posibil.

Mai mult, peste 77% dintre respondenți au declarat că prioritizează alimentația sănătoasă în mare și în foarte mare măsură, însă doar 4 din 10 își evaluează calitatea alimentației ca fiind „bună”, iar 5 din 10 o descriu drept „medie”.

Conform cercetării, membrii Generației Z sunt cei mai interesați de modul în care se hrănesc – peste 85% au declarat că acordă prioritate alimentației sănătoase în mare și în foarte mare măsură. Acest lucru poate fi corelat cu accesul facil al tinerilor la informație, în special pe platformele sociale, unde aceștia au posibilitatea să interacționeze tot mai mult cu lideri de opinie care promovează un stil de viață sănătos. Printre cele mai importante motive pentru care românii aleg să se preocupe de alimentație, se numără prevenția pe termen lung a problemelor de sănătate (75,19%), starea zilnică de bine (49,95%) și dorința de a fi productivi (37,16%).

Pe lângă alimentație, grija românilor pentru o viață echilibrată include somnul de calitate (57,14%), evitarea consumului excesiv de zahăr, sare și grăsimi (48,01%) și sport de 2 - 3 ori pe săptămână (44,15%).

„La Agricola, credem că la baza unei alimentații corecte și a unui stil de viață echilibrat stau alegerile informate și conștiente. De aceea, încurajăm consumatorii să fie atenți la ceea ce pun în farfurie, să citească etichetele, să verifice proveniența ingredientelor și să facă alegeri responsabile. Ne bucurăm că avem ocazia să le oferim produse care respectă cele mai înalte standarde de calitate și siguranță alimentară, pentru ca fiecare masă să fie o celebrare a gustului autentic și un pas firesc spre o viață sănătoasă”, a declarat Cristian Călin, Managerul de Relații Publice și Comunicare al Grupului Agricola.

În ceea ce privește nivelul de informare despre alimentația sănătoasă, doar 13,75% dintre respondenți se consideră foarte bine informați și declară că aplică principiile nutriționale în viața de zi cu zi. 56,71% spun că au cunoștințe solide, dar nu le aplică întotdeauna, iar 27,5% afirmă că sunt parțial informați.

Doar 47% se informează de la medici sau specialiști în nutriție, iar 1 din 5 respondenți se bazează pe rețelele sociale, o tendință vizibilă în rândul Generației Z, unde peste 37% dintre tineri își iau informațiile de pe TikTok, Instagram sau YouTube. Pentru Generația Millenials, specialiștii rămân principala sursă de informare (51,13%), în timp ce membrii Generației X (51,27%) folosesc blogurile de specialitate ca primă sursă de informare.

Întrebați de ce aleg produse organice, 39% dintre respondenți afirmă că sunt mai sănătoase și conțin mai puțini aditivi și pesticide, cu un procent vizibil mai ridicat în rândul Generației Z (44,64%). Alte motive pentru care românii preferă produsele organice sunt gustul mai bun (20,62%) și impactul pozitiv asupra mediului (16,54%). Totodată, 57% ar plăti mai mult pentru produs alimentar organic, doar dacă diferența de preț este cu cel mult 10-15% mai mare. Prețul rămâne criteriul principal pentru aproape un sfert dintre respondenți (23%).

Studiul „Educația alimentară în România” a fost realizat de iVox la solicitarea Agricola, în perioada 19-31 martie 2025. Sondajul a fost aplicat pe un eșantion de 1055 de persoane, bărbați și femei, din mediul urban și rural. Studiul este reprezentativ la nivel național.

produse cosmetice naturale fara sulfati si aluminium crema de fata seruri naturale industria de beauty in 2025 studiu marketing reveal research vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro
Aproape jumătate dintre români consideră cosmeticele naturale ca fiind esențiale
45% dintre români consideră foarte important ca produsele cosmetice pe care le utilizează să fie naturale, iar principalele criterii de alegere a...
Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România
Cinci din zece români, îngrijorați de scumpirea alimentelor
Românii manifestă, în general, un nivel ridicat de pesimism, această trăsătură fiind evidențiată în numeroase studii sociale și economice....
Studiu: Legumele, fructele și pâinea, top 3 alimente consumate zilnic sau aproape zilnic de 80% dintre români
Studiu: Legumele, fructele și pâinea, top 3 alimente consumate zilnic sau aproape zilnic de 80% dintre români
Doar 30% dintre femei și 41% dintre bărbați sunt de părere că au o alimentație de calitate bună, iar majoritatea respondenților (58%)...
Alimentația sănătoasă pentru români, de la aspirațional la esențial
Alimentația sănătoasă pentru români, de la aspirațional la esențial
Alimentația sănătoasă nu este o modă trecătoare, ci este considerată o componentă esențială a unui stil de viață sănătos, care e...