Premieră pe piața locală de achiziții: Profi și Auchan semnează un parteneriat

Profi și Auchan, doi dintre cei mai importanți jucători din piața locală de retail, au semnat recent un parteneriat pentru achiziții comune. Proiectul este o premieră pe piața de retail din România dacă ne raportăm la jucătorii internaționali și reprezintă o mutare strategică în contextul actual, dominat de instabilitate și inflație. Premieră pe piața locală de achiziții: Profi și Auchan semnează un parteneriat

“Pentru a putea obține condiții mai avantajoase pentru clienții noștri, considerăm oportun să folosim volumele noastre cumulate în negocierile cu furnizorii cu cifre de afaceri foarte mari. Este  o evoluție normală ca doi retaileri să își pună la un loc volumele de achiziții pentru a crea forme de alianțe care să le permită să concureze și mai eficient marile rețele de retail alimentar și să asigure prețuri mai bune pentru clienți, mai cu seamă în această conjunctură inflaționistă,” a declarat Gaëtan Pacton, Director General Profi.

“O alianță de negociere este un lucru normal în peisajul comerțului modern. Miza este una importantă pentru toți, mai ales în această perioadă: protejarea puterii de cumpărare a clienților noștri. Este o miză serioasă și un răspuns pe care clienții noștri se așteptă sa îl avem pregătit, așa cum i-am obișnuit de fiecare dată până acum”, a adăugat Ionuț Ardeleanu, Director General Auchan.

Proiectul a fost conceput pornind de la parteneriate similare de pe piețe de retail mai mature și respectă cerințele legale în materie de protejare a concurenței.

Cu excepția negocierii împreună cu un număr limitat de mari furnizori, în cea mai mare parte internaționali, a unor anumite condiții comerciale de achiziție în cadrul parteneriatului, Profi și Auchan vor continua să evolueze separat pe piață, ca doi concurenți redutabili. Totodată, față de toți ceilalți furnizori, cei doi retaileri se vor comporta independent, ca și până acum. Negocierile în comun, descrise mai sus, se vor derula pe o perioada de trei luni, începând cu 1 februarie.

Alianțele de achiziții sunt un topic controversat în industria FMCG, acestea servind, din perspectiva furnizorilor, la creșterea marjelor de profit ale retailerilor implicați, în timp ce comercianții privesc inițiativele de genul acesta ca o necesitate pentru a crea condiții de concurență mai echitabile în negocierile cu multinaționale și pentru a duce la prețuri de vânzare mai scăzute în magazine.

Dacă ne raportăm la jucătorii independenți, pe piața locală există exemple de astfel de parteneriate, printre care CBA Partners sau Asociația Comercianților Autohtoni din Arad. CBA Partners reunește cele mai importante șase rețele de magazine din retailul independent de food & non-food din județele Cluj, Alba, Satu Mare, Sibiu și Harghita, gestionând o cifră de afaceri estimată la peste 1 miliard de lei în 2022 și peste 70 de locații de tip supermarket și cash&carry, în timp ce ACA reunește 16 companii și 26 de puncte de vânzare.

Din perspectiva cifrelor, Profi este al patrulea cel mai important jucător din piața locală de retail, cu o cifră de afaceri de 11,6 miliarde de lei în 2022, în creștere cu 22% față de anul precedent, în timp ce Auchan a înregistrat în 2021 o cifră de afaceri de 6,33 de miliarde de lei.

Alte mișcări strategice la nivel de achiziții pe piața din Europa

Proiectul Profi-Auchan nu reprezintă o mișcare singulară la nivel european. Retailerul francez Carrefour a anunțat în luna septembrie că a luat decizia de a-și consolida achizițiile pentru șase dintre cele mai importante piețe ale sale și înființează propriul centru de achiziții în Spania de unde va gestiona achizițiile pentru regiunea G6 care include Franța, Spania, Italia, Belgia, România și Polonia.

Decizia retailerului francez de a centra achizițiile la nivel european a venit într-un context cu mutări mai ample în piața europeană de achiziții. Astfel, după ce în luna iunie Carrefour a anunțat că pune punct parteneriatului cu Systeme U, retailerul francez a decis să renunțe la colaborarea cu Louis Delhaize, proprietarul hypermaketurilor cora. Parteneriatul dintre cei doi jucători a debutat în 2014. De atunci Carrefour Franța a negociat condițiile de cumpărare cu cei mai mari producători de bunuri de larg consum nu doar pentru magazinele proprii, ci și pentru hypermaketurile cora și supermarketurile Match ale grupului Louis Delhaize.

Ca urmare a încheierii colaborării dintre Carrefour și Louise Dehaize, proprietarul cora a luat decizia de a semna un parteneriat pe cinci ani cu Intermarché. Cei doi retaileri au anunțat că alianța ar trebui să consolideze competitivitatea lor pe piață. Ambele grupuri își vor păstra însă autonomia și independența comercială.

Te-ar putea interesa și: Gaetan Pacton, Profi: Ne așteptăm la o diminuare a creșterii businessului în 2023

Profi: Cele peste 500 de magazine în noul format atrag peste 40% din totalul clienților
Profi: Cele peste 500 de magazine în noul format atrag peste 40% din totalul clienților
Din totalul de 1.650 de locații Profi, peste 500 de magazine funcționeză în formatul nou, lansat în 2020. Acesta a fost declinat în toate cele...
Profi menține ritmul inaugurărilor la începutul acestui an
Profi menține ritmul inaugurărilor la începutul acestui an
Retailerul deținut de fondul de investiții Mid Europa Parteners continuă să extindă rețeaua de magazine la nivel național și și-a...
Carrefour își centralizează achizițiile la nivel european. Ce implicații sunt pe piața locală?
Carrefour își centralizează achizițiile la nivel european. Ce implicații sunt pe piața locală?
Retailerul francez Carrefour a luat decizia de a-și consolida achizițiile pentru șase dintre cele mai importante piețe ale sale și își...
Mutări strategice pe piața europeană de alianțe de achiziții
Mutări strategice pe piața europeană de alianțe de achiziții
Piața europeană de retail alimentar trece printr-o etapă de remodelare odată cu deciziile strategice ale unor dintre cei mai importanți...