Continuă scumpirea alimentelor. Prețurile, cu aproape 18% mai mari față de vara trecută
Deși rata anuală a inflației continuă să scadă, prețul alimentelor continuă să fie considerabil mai mare decât în vara anului trecut. Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, în luna iunie a acestui an, mărfurile alimentare costau cu 17,8% mai mult decât în luna iunie 2022. În aceeași perioadă, mărfurile nealimentare s-au scumpit cu 4,84%.
Pe lista celor mai vizibile modificări de preș intră legumele, cartofii având în preț cu 32,4% mai mare în perioada analizată. De altfel, toată categoria legumelor și conservelor din legume s-a scumpit în medie cu 28,7%, potrivit datelor INS.
În același interval, carnea, preparatele și conservele din carne s-au scumpit cu 15%, peștele și conservele din carne cu 20,6%, lactatele și produsele lactate cu 21,6%, brânza cu 25,1%.
Uleiul a costat însă mai puțin, reducerea fiind de 8,17% față de vara anului trecut, fiind de altfel singura reducere de preț înregistrată în perioada analizată, potrivit datelor INS.
În analiza Institutului de Statistică este vizibil și acordul retailerilor și producătorilor privind prețul laptelui. Concret, în luna iunie din acest an, laptele de vacă a costat cu 4,21% mai puțin decât în decembrie 2022 și cu 2,37% mai puțin decât în luna mai când a intrat în vigoare acordul. Raportat însă la jumătatea anului trecut, laptele costă cu 14,5% mai mult.
Citește și Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Cumulat, rata medie a modificării prețurilor de consum în ultimele 12 luni (iulie 2022 – iunie 2023) față de precedentele 12 luni (iulie 2021 – iunie 2022) este 12,5%.
Aproape jumătate (46%) dintre consumatorii din întreaga lume cred că prețurile alimentelor vor continua să crească, potrivit sondajului PwC Global Consumer Insights Pulse Survey 2023 din luna iunie. Procentul este mai mare față de ediția precedentă, din februarie, când a fost de 42%.
Dar, deși din cauza cheltuielilor mai mari cu produsele alimentare, consumatorii și-au redus, de la începutul anului, cheltuielile neesențiale, acum prevăd o creștere a acestora în perioada următoare. Astfel, mai mult de o treime (36%) dintre respondenți spun că vor aloca mai mult pentru îmbrăcăminte și produse de sănătate, frumusețe, comparativ cu 28% și 27%, în ultimele două sondaje.