Ce controale și-a stabilit Inspecția Muncii pentru anul 2015

Pentru orice agent economic, un control întreprins de Inspecția Muncii este – de cele mai multe ori – un eveniment neașteptat, care ia prin surprindere chiar și cele mai bine pregătite departamente de plăți și HR. Deși par „neprogramate”, acțiunile de control ale Inspecției Muncii se desfășoară în baza unui plan aprobat la nivel național. Ce controale și-a planificat Inspecția Muncii pentru 2015 și care sunt principalele domenii vizate?Ce controale și-a stabilit Inspecția Muncii pentru anul 2015

Munca nedeclarată este un „hot topic” atât pentru autoritățile din domeniul dreptului muncii, cât și pentru autoritățile fiscale, în anul 2015 fiind demarată o campanie națională de control pe acest subiect.

Începând cu al doilea semestru al anului 2014, Inspecția Muncii și ANAF, prin Direcția Generală Antifraudă Fiscală, au demarat un amplu proces de verificare pe linia prevenirii și combaterii evaziunii fiscale, care s-a manifestat în domeniul muncii nedeclarate și sub-declarate. Rezultatele au fost impresionante, mii de angajatori fiind sancționați, iar în privința multora dintre aceștia au fost sesizate organele de urmărire penală. Valoarea cumulată a amenzilor aplicate de Inspecția Muncii pentru muncă nedeclarată a depășit 10 mil. euro doar în primele 9 luni ale anului 2014.

Scopul esențial al acestor acțiuni de control este de a identifica și sancționa cazurile de muncă nedeclarată și nefiscalizată, munca parțial evidențiată, cât și combaterea evaziunii fiscale rezultată din practici ilegale. Cu alte cuvinte, se urmărește conformarea fiscală în domeniul impozitului pe salarii și al contribuțiilor sociale și evident al creșterii gradului de colectare la nivelul bugetului de stat.

Domenii de activitate vizate. Programul de acțiuni al Inspecției Muncii pentru anul 2015 prevede în mod expres care sunt sectoarele de activitate vizate în ceea ce privește munca nedeclarată, printre care:

  •  construcții;
  •  industria textilă;
  •  industria alimentară și panificație;
  •  industria lemnului;
  •  comerț;
  •  pază;
  •  transport rutier de marfă și persoane;
  •  unități care desfășoară activitate pe timpul nopții (de exemplu, unități de comerț cu program non-stop, unități de distribuție carburant) etc.

Aceleași domenii de activitate au fost vizate și în cursul anului 2014, în primele trei trimestre fiind realizate peste 100.000 de controale, iar peste 30% dintre unitățile controlate au fost sancționate contravențional.

Obiectivele urmărite. Inspecția Muncii își calibrează obiectivele urmărite în raport cu două coordonate primare: funcția preventiv-educativă a campaniilor de informare și verificare, și funcția sancționatorie a acțiunilor de control. Așadar, obiectivele urmărite vizează:

  •  identificarea și combaterea muncii nedeclarate;
  •  verificarea respectării de către angajatori a prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;
  •  diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatori a prevederilor legale;
  •  eliminarea tuturor neconformităților constatate prin dispunerea unor măsuri obligatorii de intrare în legalitate;
  •  creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și a lucrătorilor în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă;
  •  sancționarea contravențională ori tragerea la răspundere penală a persoanelor care încalcă reglementările legale în domeniu. 

Potrivit Programului cadru de acțiuni al Inspecției Muncii pentru anul 2015, munca nedeclarată va constitui tematică de control pe tot parcursul anului 2015.

Respectarea timpului de muncă, una dintre provocările din industrie

Focusul acțiunilor de control ale Inspecției Muncii va fi pe munca în schimburi și munca în zilele de sărbătoare legală, în privința cărora legislația în vigoare prevede foarte multe limitări. Aceeași tematică de control a fost avută în vedere de către Inspecția Muncii și la nivelul anului 2014. Cuantumul amenzilor aplicate în primele 9 luni ale anului 2014 cu privire la acest aspect a depășit pragul de 250.000 euro.

Scopul acțiunilor de control în domeniul timpului de muncă este de a identifica și sancționa cazurile de nerespectare a prevederilor de dreptul muncii aplicabile, dar și de a asigura conformarea fiscală în domeniul impozitului pe salarii și al contribuțiilor sociale și al creșterii gradului de colectare la nivelul bugetului de stat. Campania privind verificarea modului de respectare a prevederilor privind timpul de muncă și repausurile periodice se va desfășura în trimestrele II și III ale anului 2015.

Sănătatea și securitatea în muncă, tematică constantă de control

Competențele Inspecției Muncii sunt grefate pe domeniul relațiilor de muncă și pe domeniul sănătății și securității în muncă (SSM). Nu este, așadar, de mirare că tematica SSM este o constantă în activitatea de control a Inspecției Muncii.

Din totalul de 35 de acțiuni și campanii tematice la nivel național în 2014, 10 au vizat exclusiv domeniul securității și sănătății în muncă. Statistica Inspecției Muncii realizate la nivelul ultimelor luni ale anului 2014 relevă următoarele:

Septembrie 2014

- peste 7.200 de acțiuni de control SSM;
- peste 4.700 de angajatori sancționați;
- amenzi de peste 2.450.000 lei.

Octombrie 2014:

- peste 4.800 de acțiuni de control SSM;
- peste 3.000 de angajatori sancționați;
- amenzi de peste 1.700.000 lei.

Noiembrie 2014:

amenzi de peste 1.400.000 lei (în domeniul SSM).

Potrivit Programului cadru de acțiuni al Inspecției Muncii pentru anul 2015, principalele sectoare/domenii de activitate vizate în ceea ce privește securitatea și sănătatea în muncă sunt următoarele:

  •  industria alimentară;
  •  construcții;
  •  unități care au ca obiect de activitate întreținerea și repararea autovehiculelor cod CAEN 4520;
  •  silvicultură și exploatare forestieră.

De principiu, acțiunile de control în domeniul SSM se vor realiza pe tot parcursul anului 2015.

Alte tematici de control

Programul cadru de acțiuni al Inspecției Muncii pentru anul 2015 prevede campanii și acțiuni de control și în domenii precum:
i) verificarea modului de respectare a prevederilor legale în materia negocierii colective;
ii) verificarea modului de respectare a prevederilor Legii nr. 53/2003 privind Codul Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
iii) verificarea modului de respectare a prevederilor H.G. nr. 500/2011 privind registrul general de evidență a salariaților, cu modificările și completările ulterioare;
iv) verificarea respectării de către angajatori a prevederilor legale privind egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați.

Amenzi aplicabile și riscuri incidente

Amenzile ce pot fi aplicate de Inspecția Muncii în situa­ția desfășurării unei acțiuni de control pot varia de la 300 lei până la peste 100.000 lei.
De asemenea, inspectorii de muncă au competența de a solicita unității controlate eliminarea tuturor neconformităților constatate prin dispunerea unor măsuri obligatorii de intrare în legalitate. Neaducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.

Cu toate acestea, măsurile care pot avea cel mai puternic impact asupra oricărui business constau în sesizarea de către Inspecția Muncii a organelor de urmărire penală în ipoteza constatării desfășurării muncii fără forme legale, precum și  sesizarea de către Inspecția Muncii a inspectoratelor de poliție sau a organelor fiscale competente în ipoteza în care există suspiciuni cu privire la săvârșirea unor acte de evaziune fiscală.

Pași de urmat

Conștientizarea și cunoașterea cu anticipație a acțiunilor de control ce urmează a fi desfășurate de către Inspecția Muncii conferă unităților angajatoare avantajul incontestabil al câștigării de timp pentru realizarea acțiunilor de prevenție și pentru îndreptarea eventualelor neconformități existente la nivelul business-ului în materie de relații de muncă și/sau SSM.

Fiecare companie ar trebui să realizeze o acțiune de verificare de tip „health check” pentru a identifica eventualele aspecte problematice existente la nivelul societății și pentru a efectua îndreptările/corectările/modificările/completările oportune și necesare, scopul final fiind acela de a minimiza pe cât de mult posibil riscurile asociate unui eventual control al Inspecției Muncii. 

Articol scris de Isabela – Delia Popa, Senior Associate, Bulboacă & Asociații.

Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, unul dintre cei mai importanți jucători din piața de dulciuri, a revenit pe drumul cel bun după rezultatele raportate pentru...
Un nou magazin Gerovital în București
Un nou magazin Gerovital în București
Producătorul de cosmetice Farmec a inaugurat un nou magazin în Capitală. Magazinul Gerovital din cadrul centrului comercial Cocor este o relocare...