Studiu: Românii privesc cu optimism viitorul AI, dar se tem pentru jobul lor

Peste trei sferturi dintre români (76%) văd în Inteligența Artificială (AI) o oportunitate pentru economie și societate, deși jumătate dintre aceștia recunosc și riscuri, adoptând o poziție echilibrată în ceea ce privește dezvoltarea acestui tip de tehnologie. Studiu: Românii privesc cu optimism viitorul AI, dar se tem pentru jobul lor. Vezi mai multe pe revistaprogresiv.ro

Optimismul românilor în ceea ce privește oportunitățile aduse de inteligența artificială este dublat de o doză considerabilă de îngrijorare. Astfel, mai mult de o treime dintre respondenți (35,7%) anticipează că AI va duce în principal la pierderea locurilor de muncă, chiar dacă vor apărea și noi tipuri de joburi. Alți 42% cred într-un impact echilibrat: dispariția unor roluri sau meserii, dar și apariția altora într-o proporție similară, în timp ce doar 11% sunt de părere că AI va genera mai multe locuri de muncă decât va elimina, arată datele celui mai recent studiu privind percepția românilor asupra AI, realizat de RoCoach împreună cu Novel Research, în perioada mai-iunie 2025.

Reticența privind impactul AI asupra joburilor crește odată cu vârsta și este mai accentuată în rândul persoanelor cu educație preuniversitară. În schimb, în rândul utilizatorilor activi ai noii tehnologii aproape 67% văd AI ca o mare oportunitate, comparativ cu doar 18,7% în rândul celor care au auzit despre această tehnologie, dar nu au utilizat-o niciodată.

Nu doar locurile de muncă generează preocupări în rândul românilor, ci și modul în care AI ar putea fi folosit în evaluarea performanței profesionale. Doar 20,2% dintre cei chestionați sunt de acord ca AI-ul să facă singur evaluări, fără intervenție umană, în timp ce aproape 40% acceptă ca AI-ul să contribuie la evaluarea lor doar împreună cu analiza superiorului ierarhic. Peste 35% dintre români declară că nu sunt confortabili cu evaluarea automată și o resping total.

Românii cer statului să sprijine formarea profesională în AI

Mai mult de jumătate dintre români (64,6%) consideră că statul ar trebui să sprijine activ formarea profesională legată de AI, mai ales în cadrul industriilor strategice (36,9%), sau în relație cu prevenirea șomajului tehnologic (27,7%). Percepția publică indică astfel o așteptare clară privind rolul statului în pregătirea economiei pentru schimbările aduse de AI, iar tinerii (18-29 de ani) sunt segmentul cel mai vocaI, 45% dintre ei considerând că AI poate deveni o componentă strategică pentru competitivitatea României. Astfel, așteptarea lor este ca statul să creeze o strategie care să stimuleze investițiile private, inovația și dezvoltarea specialiștilor, pentru ca România să nu rămână în urmă în noua economie globală bazată pe AI.

„Cercetarea confirmă că românii nu sunt refractari la schimbare, dar cer echilibru și protecție. Vedem o societate care nu respinge AI-ul, ci caută repere clare pentru a-l integra sănătos în viața profesională. Iar în fața unui fenomen care schimbă paradigme, avem datoria să construim mai mult decât competențe tehnice - avem datoria să cultivăm discernământ, adaptabilitate și leadership uman. Cred că România are oportunitatea de a construi un model de integrare inteligentă a noilor tehnologii: prin educație, reconversie profesională și politici de reducere a decalajelor digitale”, spune Mihai Stănescu, fondatorul RoCoach, prima companie de coaching din România și dezvoltator al Organizational Transition Quotient (ORQ).

„Ne-am dorit ca acest studiu să exploreze implicațiile sociale ale unei tehnologii care schimbă deja economia, piața muncii și modul în care interacționăm. Rezultatele arată o societate polarizată nu doar politic, ci și digital, cu diferențe majore între generații, regiuni și niveluri de educație. Într-un astfel de context, AI-ul poate fi fie catalizator al incluziunii, fie amplificator al excluderii. Pentru ca România să navigheze cu succes această tranziție, avem nevoie de politici coerente, lideri conectați la realitate și decizii care să țină cont de percepția și nevoile reale ale oamenilor”, adaugă Marian Marcu, Managing Partner Novel Research.

Studiul a fost realizat pe un eșantion de 800 de persoane din mediul urban, cu vârste între 18 și 64 de ani, active profesional și utilizatoare de internet. Datele au fost colectate în perioada mai-iunie 2025, prin metoda CAWI (Computer Assisted WEB Interviews).

RoCoach este prima companie de coaching din România și lider în coaching executiv, de echipă și organizațional. De peste 20 de ani, este un partener de încredere pentru liderii și organizațiile aflate în tranziție, sprijinind peste 800 de clienți în clarificarea viziunii, îmbunătățirea performanței și transformarea culturii organizaționale. Cu o echipă de 20 facilitatori acreditați, RoCoach oferă soluții personalizate, adaptate provocărilor actuale, contribuind la dezvoltarea unui leadership eficient și a unor echipe aliniate strategic.

Trenduri consumator comportamentul consumatorului in 2025 marcat de incertitudine, frica de inteligenta artificiala. vezi pe revistaprogresiv.ro
Consumatorul român, prins în spirala neîncrederii față de lideri
Trăim într-o lume din ce în ce mai polarizată, în care globalizarea, democrația și disparitățile economice influențează cursul lucrurilor....
Victor Iancu, Partener, lider al departamentului de Strategie, EY România
Strategie vs inerție: care este viitorul României?
România se confruntă de ani de zile cu absența unui cadru coerent de planificare națională, un instrument central care să coordoneze politicile...
Livia Bărăscu, Trainer & Consultant Ascendis
Livia Bărăscu, Ascendis: „Oamenii vor rămâne fideli organizației dacă se regăsesc în ea”
Într-o piață a muncii aflată în continuă transformare, rețeta succesului trece dincolo de pachetele salariale competitive. Revoluția...
piata de munca in primul trimestru,angajati in timpul unei discutii de strategie
Accenture: 95% dintre angajați consideră inteligența artificială generativă utilă, dar 60% se tem de pierderea locului de muncă
Deși 95% dintre angajați consideră că este util să lucreze cu inteligența artificială generativă, aproximativ 60% dintre ei sunt, de...